Дали човек с увреждане да получава инвалидна пенсия или не занапред ще зависи от нова методика, която ще оценява неговата остатъчна работоспособност, а не както е сега – загубата на работоспособност над 50%, 70% или 90%. Това обяви вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин при представянето на концепцията за промени в медицинската експертиза. Той съобщи, че и занапред ще се запази възможността човек да работи и едновременно с това да получава инвалидна пенсия. Не се предвижда и вариант за намаляване на инвалидната пенсия заради това, че човек работи.
Няма да се налага ново преосвидетелстване на хората с действащи ТЕЛК решения и получаващи инвалидни пенсии. Новите правила ще важат за хората, на които тепърва им предстои експертиза, както и за тези, на които срокът на ТЕЛК решенията изтича. По думите на Калфин идеята е не да бъдат намалени сега правените разходи, а да бъдат насочени към тези, които действително имат нужда и те да бъдат подпомогнати по най-подходящ за тях начин.
Засега обаче социалното и здравното министерство, които работят по новия модел на медицинската експертиза, нямат подготвени законови промени, а идеите са на ниво концепция, която ще бъде подложена на обществено обсъждане. В хода на дискусиите ще бъдат изготвени законодателните предложения, които според Калфин трябва да са готови до лятото.
Смяна на модела, по който се оценява работоспособността
“Ако досега в България се казва колко процента е намалена работоспособността и това го пише в решенията на ТЕЛК, тази класификация на СЗО по-скоро говори за остатъчна функционалност - колко работоспособност има в един човек, който е претърпял съответното заболяване. Това е принципно различен поглед и подход към хората, които имат увреждания“, заяви Калфин. Сега право на инвалидна пенсия имат хората с над 50% намалена работоспособност.
Той обясни, че загубата на функционалност, от степента на която ще зависи отпускането на инвалидна пенсия, ще се определя по Международната класификация на функционалността на Световната здравна организация, която се ползва в много страни от ЕС. Тази методика, отчита както физическите промени, настъпили вследствие на заболяването, така и способностите на човек – какви дейности може да изпълнява, може ли да се грижи сам за себе си, да работи, оценяват се също външни фактори и особености на конкретния човек.
“Резултатът от медицинската експертиза ще бъде един код, в който ще се съдържа информация какво е заболяването, как е получено и каква функционалност има организма след съответното заболяване. Този код е максимално обективен“, посочи Калфин.
След като им бъде направена медицинската експертиза от лекарска комисия, хората в работоспособна възраст ще се явяват на втора – социална комисия, която допълнително ще оцени възможността им да работят и от какви социални придобивки имат нужда. В нея ще участват лекари по трудова медицина, социални работници, служители на НОИ. Втората комисия ще има право да назначава допълнителни изследвания и прегледи, ако се усъмни в заключението на първата, което според Калфин ще подобри контрола.
Втората комисия ще има за цел да определи дали човек може да се върне на досегашната си работа на същата или друга длъжност или заболяването му изисква трудоустрояване или преквалификация. По думите на Калфин държавата ще мобилизира своите ресурси, за да стимулира хората да се върнат на пазара на труда, създавайки им материален стимул да предпочетат заплатата пред получаването на помощи и пенсия. Не е ясно обаче в каква степен това ще се случи при запазването на опцията да се получават едновременно заплата и инвалидна пенсия. Калфин обясни, че държавата ще заложи на различни мерки като стимули за работодателя и включването на хората в различни програми по заетостта, за да може повече хора с увреждания да се върнат на пазара на труда.
Веднъж отпусната, инвалидната пенсия няма да се спира на работещите
Калфин обясни защо инвалидната пенсия не може да бъде спряна на работещите, ако веднъж бъде направена преценка за отпускането ѝ: “Инвалидната пенсия е осигурително плащане. Кой точно я получава е въпрос на преценка според това каква е тежестта на заболяването и каква е остатъчната функционалност. Но един път получена, тази пенсия не може да се отнеме на човек. Това е доход, за който той се е осигурявал“.
Калфин коментира, че е отделен въпрос дали поне над определен сбор от заплатата и пенсията, не трябва доходът да се облага, но допълни, че у нас е приета практиката, при която всеки доход се гледа сам за себе си.
Дава се свобода на общините за останалите придобивки
Калфин съобщи още, че ще бъде дадена свобода на общините да преценят дали да въведат промени в отпускането на социални придобивки, зависещи от тях.
“Въпрос на общините е да преценят дали синята зона е за човек, който има двигателни увреждания или за човек с всякакъв вид увреждане. Тук няма да се бъркаме, нека го решат общините. За винетките, които са документ за извънградско пътуване също трябва да се прецени кой и в какъв случай ще ги получава“, допълни Калфин.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Безумна е идеята социални работници без медицинско образование и лекари по трудова медицина без клинична специалност и клиничен стаж за определят специфичните нужди на хората с увреждания. Никой социален работник не знае какво е болест на Чандлър ,болест на Крон, болест на Пертес и т.н. Как тогава ще решава от какво се нуждае пациента. Към момента в ТЕЛК работят шестима лекари с различни клинични специалности и по 10 години клиничен стаж и всеки се изказва в своята област относно противопоказаните условия на труд за съответното увреждане.
На 29.02.2016 г. зала „София, Гранд Хотел София, бе проведена кръгла маса на тема „Катаклизмите в реформата на системата на ТЕЛК и пагубните ефекти, до които ще доведе тя върху хората с увреждания и специалистите, работещи в нея”. На срещата присъстваха представители на Национално представените организации на хората с увреждания, членове на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания и на лекарите, работещи в системата на експертизата на работоспособността. След изказвания на представителите …
на различните организации, присъстващите на срещата се обединиха около следните идеи:
-С предложените ”Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността” се прави поредния опит за административно регулиране на броя на хората с увреждания според финансовите възможности на НОИ. -Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на т.нар. „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. В предложената реформа няма и дума за всички останали сериозни проблеми, съпътстващи тези процеси.
-Съгласни сме, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
-Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване. Правото на труд на всеки български гражданин е гарантирано от Конституцията на РБ и никакви медицински, социални или други комисии не могат да го отменят. Медицинската експертиза на работоспособността може само да посочи противопоказаните условия на труд за съответното заболяване.
-Голямото бързане за провеждане на реформа в областта на експертизата на работоспособността буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания.
-Недопустимо е социални работници без медицинско образование и лекари по трудова медицина, без клинична специалност да решават по документи съдбата на хората с увреждания.
Реформата в експертизата трябва да се проведе в синхрон със здравната реформа като се вземат предвид следните предложения:
-ускоряване на въвеждането на единна електронна система за нуждите на ТЕЛК, която ще облекчи достъпа на болните до ТЕЛК и ще даде възможност на контролиращите органи във всеки момент да имат поглед върху работата на ТЕЛК.
-ускоряване на въвеждането на електронна здравна карта, която ще дава най-ясна представа за здравословното състояние на пациента.
-преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения на ТЕЛК.
-преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране.
-включване в състава на ТЕЛК на кариерни консултанти, познаващи добре пазара на труда за насочване на хората с намалена неработоспособност към конкретно работно място, съобразено със специфичните им потребности, посочени от лекарите и съдействие за назначаване на работа.
-създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
-въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК така и от НЕЛК.
-включване в състава на ТЕЛК на лекари-представители на НОИ на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.
Време е правителството да спре спекулациите в публичното пространство, че хората с увреждания в нашата страна са необичайно много. Бегъл поглед върху статистиката на заболеваемостта от онкологични, сърдечно съдови, психиатрични и други социално значими заболявания показва, че броят на болните многократно надвишава броя на освидетелстваните от ТЕЛК. По данни от Национален център по обществено здраве и анализи броят на болните от злокачествени заболявания през 2013 г. е 277456 души, броят на психично …
болните е 144203, на тези със сърдечно-съдови заболявания - 313601, със захарен диабет- 76940 или общо 811750. Ако към това се добавят травматично болните, хората с увредено зрение и слух, вътрешни, неврологични заболявания, вродени аномалии, аномалии на развитието, ортопедични заболявания и др., със сигурност ще се окаже, че броят на болните е значително по-голям от този на освидетелстваните в ТЕЛК с 50 и над 50% намалена работоспособност, които към момента са 560000 т.е .8% от населението, а в Европейския съюз този процент надхвърля 16,7% по данни на Евростат.
Целта е куцо, кьораво и сакато да са ограничени откъм пенсии. Особено в трудоспособна възраст. Защото НОИ губи пари. На НОИ не и се дават пари за български инвалиди. За малцинствата може, защото те си имат организации, които ги защитават.Българските инвалиди няма кой да ги защитава.И калфин това го знае много добре.На беззащитния, шамар най лесно може да му удариш. А колкото до въпроса за връщането на инвалидите на пазара на труда. Калфин вместо да направи обратното - да оправи пазара на труда, т.е. …
да има добре платена работа за всички, той прави по лесното, но нелогично, - ще насочи инвалидите към бюрата по труда, към безработицата, в батака. А фалшивите инвалиди, че трябва да се извадят от системата - да. Но покрай сухото, гори и мокрото. Много реални инвалиди ще бъдат отстранени, за да спести пари НОИ. И ще започнат самоубийствата.Без протести, разбира се.Но да не се лъжем - това може да се случи само в родната ни България! Ех, че късмет.....
Не мога да разбера защо хората, които са най-уязвими и най-трудно ще си намерят работа са трън в очите на управляващите. Защо не забранят и на здравите пенсионери, които работят да получават пенсия и заплата, както беше преди време.
Поне 50 % от изплащаните сега почти 1 млн. инвалидни пенсии са фалшиви и се получават незаконно. Това е около 750 млн. лв. на година или увеличение на всички пенсии с по 25-30 лв на месец.
С няколко думи.ДА УБИЕМ ИНВАЛИДИТЕ,ТЕ НЕЗАСЛУЖАВАТ ДА ЖИВЕЯТ!