Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо държавата се ангажира с реклама на "Булгартабак"?

Преправени плакати на кампанията с лика Пеевски станаха хит в мрежата

14 коментара
Защо държавата се ангажира с реклама на "Булгартабак"?

Национална кампания срещу контрабандата, организирана от "Булгартабак Холдинг" в партньорство с Министерство на финансите и Агенция “Митници”, предизвика множество въпроси и реакции в социалните мрежи.

Кампанията беше обявена официално на 15 януари от "Булгартабак Холдинг".

Недоумението към рекламните клипове и билбордовете е в няколко посоки. Първите коментари бяха, че частна фирма с неизвестен (официално) собственик се рекламира официално с помощта на държавата, чиито институции на практика легитимират "Булгартабак" като едва ли единствената тютюнева компания, която не произвежда и не търгува контрабандно.

Логото и името "Булгартабак" са изписани на всички рекламни материали редом до тези Министерство на финансите и Агенция “Митници”, в чиито правомощия е да се борят с контрабандата, както и на “Национална асоциация на тютюнопроизводителите 2010” и “Асоциация на производителите на ориенталски тютюни”.

МФ: В кампанията не се използват бюджетни средства

По повод критиките, че акцията "Булгартабак" се финансира с "държавни пари", от финансовото министерство обясниха пред Mediapool, че за кампанията не се използват бюджетни средства. Това означава, че тя се финансира изцяло от частните партньори на държавните институции.

"В Националната информационна кампания, насочена срещу контрабандата, не са използвани бюджетни средства. Министерството на финансите има принципната позиция да подкрепя публични кампании за спазването на законите в държавата, каквато е посочената кампания", казаха от ведомството.

"Официалната статистика за България е повече от тревожна - всеки четвърти българин пуши нелегални цигари – това означава, че 400 000 българи пушат контрабанда, а 15 000 българи участват в нелегалната търговия. За последните 10 години 
от нелегални цигари държавата е загубила 6 милиарда лева. Само за второто тримесечие на 2014 г. потреблението на нелегални тютюневи изделия достига до 20 %. От този висок процент държавата е претърпяла загуби в размер на около 500 млн. лв.", обясниха от "Булгартабак" при обявяването на кампанията.

Реклама на тютюнопушенето и на цигари от една марка

Другият проблем, който породи сериозно недоволство е, че въпросната кампания заобикаля забраната за реклама на цигари и се насърчава пушенето със снимки, на които има дори деца или майки с бебешки колички.

Миналата година "Булгартабак" смени собственика си. Контролът над основния акционер "БТ инвест" мина към офшорката "Ливеро Естаблишмънт". До лятото на миналата година за реални собственици на производителя на цигари се сочеха банкерът Цветан Василев и депутатът от ДПС Делян Пеевски. След раздора между тях Василев намекна, че холдингът е останал под контрола на Пеевски и дори обяви, че дружеството се източва.

Ето как икономистът Евгений Кънев коментира кампанията на страницата си във Фейсбук:

"Държавата прави рекламна кампания с наши пари за подкрепа на "Булгартабак", която държава не иска да провери КОЙ е собственик. Като сложим и думите на премиера от вчера, че очаква само около 1 млрд лв. кредити да бъдат върнати от КТБ от общо 6 млрд, повторено от минфина Горанов за около 20%, нещата много загрубяват. Трето, за прокуратурата съществува единствено сигнал срещу ЦВ, но не и срещу ДП. Без отговор на тези въпроси, гражданите с право ще се съмняват, че всичко е имитация. Само един човек може да докаже, че не е така. ТОЙ си знае".

"Не и е работа на държавата по този начин да бори контрабандата със снимки на детски колички, примерно. И тогава въпросът е ЗАЩО се занимава държавата с това, дали е само недоразумение. А отношението към рационалния избор дали да си купиш бандерол е точно отношение към държавата. Ако тя работи по този начин, не знам защо пушачите трябва да си купуват бандероли", допълва Кънев.

Заплатите на чиновниците зависят от оня успял млад мъж

Блогърът Боян Юруков коментира, че кампанията, с която се ангажират МФ и митниците, не е по отношение на цялата контрабанда, а е фокусирана само върху цигарите и загубите на бюджета от акцизи.

"Това ви дава представа колко им пука на чиновниците одобрили рекламите. Не става дума дали нелегално внесените цигари са много по-опасни, което си е реален риск при неизвестен производител. Темата се избягва, защото ще отвори пак дебата за опасността от цигарите въобще. Чиновниците зад тази кампания ги интересува само акциза, защото това им е работата. Интересува ги живо и печалбата на Булгартабак, защото шефовете им зависят пряко от ония млад успял мъж. Затова няма да видите и името на Министерството на здравеопазването под кампанията. Последните плакати наблягат точно на това – как бюджетът губи от акцизи, а това била причината да няма пари за пенсии и детски градини", написа Юруков в блога си.

"Реших да поправя плакатите, за да покажа къде е реалният проблем. Основната причина за смъртността в България са сърдечните и респираторните заболявания. Те са отговорни за поне 68% от смъртните случаи без дори да броим рака. Заедно с липсата на спорт, праховото замърсяване и нередовните прегледи, именно пушенето се сочи като основен рисков фактор. Страната ни е сред водещите по този показател в Европа.

Ако гледаме цинично на въпроса, както уважаемите чиновници, трябва да си зададем въпроса колко губи бюджетът от данъци, болнични и пенсии заради загубена работоспособност, здравни разходи и смърт. Имаме оценка за финансовия ефект на замърсяването от ТЕЦ-овете. Защо не от цигарите?", продължава Юруков.

Преправените плакати станаха хит в мрежата

Неговите поправени плакати се споделят масово във Фейсбук. На част от тях е изобразен Делян Пеевски, без никаква връзка с "Булгартабак". Всички те са с въпроси, а единият гласи: "Ще му помогнеш ли да купи повече медии?".

Между другото, кампанията на "Булгартабак", подкрепена (само морално) от държавата, се тиражира в редица медии, които най-вероятно не правят това безплатно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #14

    Въпросната реклама прилича на онази в превозните средства на градския транспорт, за това че поправянето на счупен прозорец струва на данакоплатеца около 500 лева. Мисленето на държавния чиновник е такова: ако българите "станат съзнателни", нещата ще се оправят. Едва ли някой искински се впечатлява от подобни надписи. Вариант за решение на проблема е да се пуснат на пазара евтини цигари /наши или вносни/, които да запълнят част от нишата на сивия сектор. Няма начин човек с ниски доходи да започне да купува цигари по 5 лева кутията.

  2. Гошо мъдреца
    #13

    Изглежда, че Държавата уж иска да ограничи зависимостта на оредялото българско население от тютюна, алкохола и хазарта като парадоксално толерира тихо хиляди мургави търговци на цигари и стотици лицензирани павилиони "Лавка". Контрабадни или редовно произведени няма значение, те са вредни за човешкото здраве. Престъпно е акцизните постъпления от тези стоки да формират държавния бюджет. За свединие тази търговия се извършва генерално от електоралните единици на една парламентарно представена партия.

  3. Pilgrim
    #12

    Едва накрая приватизираха Булгартабак след като я изцедиха партиите които минаха през власта.Тежко горко и на тази д-ва ако разчита за приходи само на акциза и други данъци от цигарите и алкохола.

  4. SILENCE
    #11

    № 6,такива пари бързо свършват. Пък и няма на света дори един индивид,който да не си е получил всичко,което е сътворил.

  5. mariannikolov65
    #10

    Тези с неприятните писания във форума стават все по-оригинални! Ето, появи се вече и Гармиш (остава да му се добави Партенкирхен. Гармиш Партенкирхен, нали така, другарю Гармиш Червени?

  6. Аслан Юриев
    #9

    Номер 4 всъщност е слави трифонов или някой от неговите слуги. Той обича да говори за талибани които преди 20 години му спряли предаването :)))

  7. daskal
    #8

    Държавата ни се ангажира с тази реклама, защото е ку.ва, готова да направи всичко за парите на мутрите, които я владеят.

  8. В и К
    #7
  9. Мони_deactivated_1480055728
    #6

    " Делян Пеевски пък прекара празничните дни в луксозната си вила в квартал „Емирейтс Хилс". Тя е закупена през 2012 година за малко под 10 млн. долара. Имотът от близо 3 хил. квадратни метра е съоръжен с басейн, фитнес, помощни постройки за прислугата, бар, три гаража и изглед към езерото „Бурж Халифа", в което се къпят само шейхове и чужди милиардери. През април 2012 г. "Булгартабак холдинг" открива свое задгранично дружество, базирано в Дубай. Масовото рекламиране на Lafka в българските медии през последния месец осигури масово мълчание по темата, както и за самия Пеевски. Но беше дадена заявка за това колко важна за “Булгартабак” е дубайската връзка.

  10. Що бе Гармиш ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.