Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Защо законовото предложение изпреварва тежката дискусия за евтаназията?

6 коментара
Защо законовото предложение изпреварва тежката дискусия за евтаназията?

Законопроектът за евтаназията, внесен за обсъждане в Народното събрание от г-н Корнезов, е пореден опит проблемът за евтаназията да бъде поставен на дневен ред и да се стигне до политическо решение. Начинът, по който това се прави - директно със законопроект, неизбежно води до политизиране на този и без това много сложен проблем.

Разбира се, интересува ме какви са причините този законопроект да бъде представен точно сега. Не това обаче е повод за коментар, а по-скоро – неиздържаността на самия законопроект, пропускането на лекарското съсловие, което е твърде важно в случая, и доста циничните откровения от есеистичната част на документа, в която са изложени мотивите.

Всъщност съвсем не за първи път ни се случва на сложни въпроси, които са преди всичко етически и медицински, без дебат и компетентно обсъждане, да се предлага юридическо разрешаване.

За да има дебат обаче, трябва най-напред да се знае за какво става въпрос. Дефиниция на евтаназията съвсем не е толкова прецизно изяснена, а разграниченията - оспорвани. Изследователите, занимавали се сериозно с проблема, са наясно със сивите зони.

Поразителна е лекотата, с която г-н Корнезов, при все сложността на философския и медицински дебат, предлага евтаназията да се смята за естествена смърт.

Дефиницията на евтаназия от законопроекта подменя директното причиняване на смъртта при активна евтаназия с “ускоряване” на смъртта, пропуска участието на медицинското лице изобщо, а не само пропуска да определи ролята, която то изпълнява, и подчертава единствено молбата на неизлечимо болния пациент, без прецизно да формулира колко тежко болен трябва да е пациентът.

Липсват прецизни разграничения между активна и пасивна евтаназия, директно и недиректно причиняване на смъртта. Не е прокарано и разграничение между евтаназия и отказ от предприемане на съживителни мерки.

Това би могло да стане в много прецизно изработени медицински стандарти.

Прокарването на разграничения изисква, разбира се, по-задълбочено познаване както на дискусиите в етиката и биоетиката, така и на проблемите в практиката.

За да има компетентно обсъждане, е необходимо и внимателно проучване на практиката и класифициране на случаи в определени отделения. Подобно проучване би изяснило донякъде колко и какви пациенти засяга изобщо този проблем и дали има и други начини за разрешаването му.

Чуждата практика съвсем не е аргумент в полза на легализирането на евтаназията у нас. Още повече, че в страните, които са изредени, става въпрос за допускане на различни форми: активна евтаназия, пасивна евтаназия или т. нар. подпомогнато самоубийство, при което лекарят не участва директно.

Опитът, който е налице в страни като Холандия, съвсем не е еднозначно интерпретиран. От една страна са тези, които описват ролята на лекаря като умиротворител и то с такава лекота като че ли не става въпрос за смърт.

Докладите констатират и нерегистрирани случаи въпреки легализацията – как да си обясним това? Защо има лекари, които не докладват, след като не ги заплашва съд? И защо в законопроекта е предвидена анонимност за лекарите – та кой има право да участва в нечия смърт анонимно?

Според други наблюдатели данните говорят недвусмислено за наличието на наклонена плоскост и връщат тежестта на аргументите за наклонената плоскост.

Според тези аргументи преминаването на един праг с легализирането на евтаназията в изключително тежки случаи ще доведе постепенно до разширяването на кръга на обхванатите случаи и до по-широкото ѝ прилагане. Психологическият вариант на същия аргумент е свързан с опасения за преминаването на един психологически праг по отношение на отнемането на човешки живот както от страна на лекарите, които биха участвали, така и в обществото като цяло.

Всеки от нас би искал да има право на избор и достойна смърт, но означава ли това - право на евтаназия?

Безсилни сме в повечето случаи да предотвратим самоубийството на решилия се на самоубийство. Уважението към личния избор изисква да зачетем волята на пациента в случаи на отказ от изкуствено поддържане на живота.

Проблемите, които повдига активната евтаназия, са особено тежки. Признаването на право в случая вменява някому (т.е. на лекаря) задължение, което по-нататък изисква съответно действие. Извършването на активна евтаназия обаче не може да бъде вменено на никой лекар, както и на представителите на медицинската професия като цяло, като задължение.

Бихме могли да допуснем, че подобно действие би могло да бъде обвързано с ценности, които пациент и лекар споделят, с личен избор от двете страни.

Лекарят обаче в грижата за своя пациент не просто “удовлетворява” неговите желанията или предпочитания – действията му би трябвало да са обвързани преди всичко с професионална преценка и с етическите стандарти, приети в професионалната общност, към която принадлежи. А въпреки различните обсъждания в различни общества, становищата на СМА против активната евтаназия имат своята тежест в международната общност.

Законопроектът дава право на близките на пациента да решават за смъртта.

Ако близките решават за смъртта обаче, къде отива прословутият свободен личен избор?

Разбира се, в много случаи се налага те да решават и за тези решения има стандарти. Очевидно е обаче, че те биха могли да имат свои интереси.

И при включената в законопроекта тема за органите за трансплантация се намесва всъщност външен интерес, но за това отдавна е писано в етическите изследвания.

Не ми се иска да коментирам есеистичните откровения от мотивите.

Все пак, не всички мислим, че “всеки от нас се е пръкнал от небитието”, че полезността е критерий за смисъла на нечий живот и че някой друг освен всеки човек сам за себе си има право на такава преценка.

Тези размишления определено целят “охлаждане” на законодателния ентусиазъм на някои народни представители, които излизат с подобни лични инициативи.

Те в никакъв случай не омаловажават проблема на хората в тежко терминално състояние и за отношението ни към тях.

Допускам, че съществуват отделни случаи, при които като че ли не бихме могли да възразим. Но съм твърдо против без обществен дебат и компетентно обсъждане, без проучвания по отношение на медицинската практика у нас, да се внася в Народното събрание законопроект, който легализира евтаназията.

Защо не говорим за палиативна медицина и за хосписи?

Вярно, те не винаги са решение на проблема, освен това излизат скъпо... Дали евтаназията обаче ще ни излезе по-евтино?

Предпазливостта, струва ми се, е повече от наложителна при толкова много неизвестни, а с оглед на проблемите, които имаме в здравеопазването и в съдебната система, е по-добре да се въздържаме от прибързани решения.

Затова предлагам да не се опитваме да опростяваме проблема, да не успокояваме лесно съвестта си и да не предприемаме действия “със стиснати зъби и свито сърце”.

*Д-р Валентина Кънева е преподавател по етика във философския факултет на СУ "Св. Климент Охридски"

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Румен Петров
    #6
  2. juli
    #5
  3. N
    #4
  4. Native Balkanian
    #3
  5. Мила
    #2
  6. Native Balkanian
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.