Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дунав мост ІІ открит с неясни такси за преминаване

Патриаршески водосвет, гръмки фрази и надежди за раздвижване на икономиката във Видинско

12 коментара
Лентата на съоръжението бе прерязана от българин и румънец, работили на обекта от самото начало, а политическите лица бяха фон, сн. БГНЕС

С отслужен от българския патриарх Неофит водосвет, помпозни слова на български и румънски политици и надежди за раздвижване на силно изостаналия икономически Североизточен район на страната, но без ясни такси за преминаване на превозните средства, в петък бе открит Дунав мост ІІ край Видин и Калафат.

 

Лентата бе прерязана от български и румънски инженери, работили на обекта от самото начало, а не от политически лица.

 

Строежът на чаканото 13 години съоръжение продължи шест години като пускането му в експлоатация бе отлагано неведнъж през последните две-три години заради необходимостта от допълнителни средства за изграждането.

 

Церемонията бе помрачена от скандала с назначаването на депутат от ГЕРБ Делян Пеевски за председател на Държавната агенция “Национална сигурност“. Заради този избор президентът Росен Плевнелиев отмени участието си в откриването, но разразилата се политическа криза не попречи на премиера Пламен Орешарски да присъства на рязането на лентата. Гост на събитието беше и еврокомисарят за регионалното развитие Йоханес Хан.

 

Мостовете винаги са символ на връзки, връзки между страни, хора, градове. Връзките винаги дават възможност за бизнес и за развитие, заяви Орешарски на церемонията и изрази надежда съоръжението да стимулира бизнеса и от двете страни на реката. “Много се надявам, че това прекрасно съоръжение ще бъде предизвикателство по-бързо да направим останалата инфраструктура в Северозападна България и в съответната част в съседна Румъния", допълни премиерът.

 

Той изпадна в спомени как помагал като зам.-финансов министър за структурирането на финансирането на проекта и изрази съжаление, че мостът има толкова дълга история, но “сега много се радвам, че повече няма да мисля за "Дунав мост 2".

 

Румънският премиер Виктор Понта също изрази надежда мостът да докаже своята полезност от икономическа гледна точка и от гледна точка на развитието на двата региона от двата бряга на реката. “Аз съм шестият министър-председател, който работи за изграждането на моста Дунав – Калафат“, каза той. Според него важният урок за двете страни е “да се научим да работим по-ефикасно по големите проекти“. Понта се надява също така съвсем скоро да няма гранични пунктове между България и Румъния и двете страни скоро заедно да са в Шенгенското пространство.

 

“Това прекрасно, красиво съоръжение, най-новият мост на река Дунав свързва хората от двете страни, но той ги свързва не само помежду им. Той ги свързва с Европа, той превръща Видин в кръстопътна точка на нашите връзки с Европа“, възторгна се и председателят на Народното събрание Михаил Миков, който е родом от Видинско.

 

По време на водосвета патриарх Неофит благослови моста и пътуващите по него с думите “Господи, съпътствай пътуващите и преминаващите през този мост. Предпазвай ни от всяко зло обстоятелство”.

 

Макар преди дни да бе съобщено, че двете страни са се разбрали таксата за минаване на лека кола да е 6 евро, а най-голямата тарифа за тежкотоварни камиони да е 37 евро, се оказа, че все още няма окончателно споразумение и експерти на България и Румъния ще продължат преговорите по въпроса буквално след рязането на лентата на моста.

 

Сутринта в петък транспортният министър Данаил Папазов коментира пред БНР, че Орешарски му е поставил срок в рамките на 3 месеца София да предложи на Букурещ нова методика за формиране на таксите за транзит, за да бъдат те намалени. “Моето голямо желание е те да станат от наша страна поне като тези на моста в Русе. Ако Румъния не се съгласи на предложението, резервният вариант е само ние да намалим таксите, добави той.

 

В момента на първия Дунав мост таксите за излизане от Русе към Гюргево на лек автомобил са 2 евро, а в обратна посока – 6 евро. Пешеходци и велосипедисти ще минават безплатно.

 

“Фирмата, която ще обслужва моста, ще разпределя таксите пропорционално на участието на двете страни. Не мога да кажа процентно абсолютно точно, но някъде 80 на 20“, каза още Папазов.

 

На България изграждането на Дунав мост ІІ ѝ струваше 225 млн. евро, от които60 млн. евро са от държавния бюджет, а останалите са по програма ИСПА и заеми. Румъния участва с 48 млн. евро собствени и европейски средства.

 

Транспортният министър очаква до Нова година приходите от моста за България да достигнат около 4 млн. лв., които бъдат инвестирани изключително в инфраструктурата.

 

Очакванията му са през първите месеци съоръжението да поеме трафика, който сега се обслужва с фериботите около Видин, а на по-късен етап превозвачите да усетят удобствата от преминаването по моста и да се ползва все повече и повече.

 

Дължината на целия мост е 3598 м, а над реката е 1791 метра. Той има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея. Най-високата част на моста е 44.77 м над фундаментите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Медияпул, става дума за Северозападния район, не "североизточния". поправете грешката.

  2. Анонимен
    #11

    Медиапул пюят по всичко направено от Бойко а откривателите на моста са там за пръв път

  3. Анонимен
    #10

    Единственото положително в цялата тая история е, че НОЖИЦАТА СЕ ИЗПЛЪЗНА ОТ РЪКАТА НА РАПОНА. Защото това е МОСТ В НИЩОТО. Тъй като и на юг, и на север от моста живеят хората С НАЙ-ДЪЛБОКО ПРОМИТИТЕ ОТ КОМУНИЗМА МОЗЪЦИ.

  4. Анонимен
    #9

    Изненада: Медияпул не се радва за една прекрасна придобивка свързваща, два народа и създаваща прекрасни условия за по-висок стандарт на живот! Много им е трудно на някои журналисти да си вдигат рейтинга с позитивни новини! Садо-мазото е по-вървежно ?!?

  5. Анонимен
    #8

    "Само не разбрах, защо има ЕДНА ЖП линия?" Защото е предостатъчна за да поеме бъдещия влаков трафик. Максималното натоварване на конструкцията на моста е от тежките товарни влакове. При двойно жп линия моста щеше да е два пъти по скъп.

  6. Анонимен
    #7

    МЕДИАПУЛ ВИЕ СТЕ ПЪЛНИ БЕЗПРОСВЕТНИЦИ: ... силно изостаналия икономически Североизточен район на страната ... В трети клас във втория срок по родознание, понеже сигурно сте вече чужди поданици, като гледам как отразявате некакви си наркомански протести и сборища в София, а не това наистина събитие!

  7. Анонимен
    #6

    Тиквата се е изприщил от злоба днес.

  8. Анонимен
    #5

    А дали е готова гранична полиция с ГКПП Видин–Калафат ?

  9. Анонимен
    #4

    Само не разбрах, защо има ЕДНА ЖП линия? Ако е вярно, пак сме 50 години назад...

  10. Анонимен
    #3

    Днес се открива Бойковия мост!! Честит да е на цяла България!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.