Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Неубедителни аргументи защитават ненужни, вредни или тривиални конституционни промени

15 коментара
Неубедителни аргументи защитават ненужни, вредни или тривиални конституционни промени

Основното неудовлетворение на институт “Отворено общество” и на партньорите ни от гражданския сектор е прибързаността, с която бяха направени промените в конституцията. Всички аргументи, че Европейската комисия ще напише по-висока оценка на България, ако бъде извършена конституционна реформа, не звучат убедително.

Сегашните конституционни промени бяха внесени в пакет така, както набързо ги е направила комисията, и така, както мнозинството с цялото си политическо право, разбира се, наложи без всякакви протакания. Този стил на работа е по- подходящ за изпълнителна власт, отколкото за законодателна, и още по-малко за законодателна власт в модуса ѝ на конституционен законодател.

Добре беше след 16-17 години конституционна практика планираните промени да бъдат обект на по-широко обсъждане и от това биха спечелили всички, включително и мнозинството.

Резултатът от тази прибързаност и от досадното вече цитиране на Европейската комисия и предстоящите ѝ оценки, са промени, които си позволявам да разделя на три “категории”.

Тривиалните поправки

Първата група са безусловно необходимите, поради което и тривиални поправки, за които ненужно се вдигна много шум. Например, въвеждането на омбудсмана в конституцията, след като България се насели от омбудсмани и едва ли не всяка община вече има омбудсман. Това е фактическо положение на нещата, чието кодифициране в конституцията можеше да се избегне, ако имаше по-изострен усет за конституционно-политическа икономия, какъвто изглежда тук няма.

И в конституцията, и извън конституцията, омбудсман ще има - тоест, тази поправка нищо не конституира, макар да има някакво символично значение.

Сред тривиалните поправки слагам и предложението – в сегашния му вид, разбира се, половинчато – за отмяна на депутатските имунитети. Предполагам, че няма нито един български гражданин, който да има каквото и да е съмнение, че депутатският имунитет е вреден. Не просто за защитата на депутат срещу наказателно преследване, а и заради далечни следствия, които имунитетът има и които за съжаление не бяха обсъдени в хода на изграждане на този пакет от промени.

Сред безусловно необходимите промени са и съобразяването на конституцията с готовия вече Наказателно – процесуален кодекс (НПК). Това е особен начин да се мисли конституцията като в “Алиса в огледалния свят”, но по обратния път - при готов НПК с него да се съобразява конституцията.

Излишните поправки

Втората категория промени са тези, които смятам за излишни. Всички разбраха, че изслушването на председателите на Върховния административен съд (ВАС) и на Върховния касационен съд (ВКС) с годишни доклади пред Народното събрание, от които нищо не следва, е един излишен ритуал. Това не урежда отношения между власти. Тази поправка създава компликации и известни съмнения какво прави българският конституционен законодател, когато задължава председателите на съдилищата да подготвят доклади и, по-точно, какво би означавало те да бъдат или не бъдат приети от парламента. Думата “приема” няма никакъв законов, да не говорим за високо конституционен смисъл.

Вредните поправки

И една трета група промени мисля за вредни, дори неграмотни. Сред тях поставям на първо място възможността за отстраняване на председателите на върховните съдилища от орган, който не ги е избирал. Това в България бе наричано в последните дни “взаимодействие”, “взаимен контрол”, “отчетност”.

Пример за вредна поправка са предвидените права на министъра на правосъдието да осъществява контрол върху магистратите, включително и за решаване на делата. Може би днес се мисли, че тази поправка ще работи по един начин, но такава конституционна абстракция има извънредно широк обхват от непредвидими законови конкретизации.

“Нужното срещу възможното”

При прибързаната подготовка и приемане на конституцията настъпи и едно изместване на дебата в плоскостта “нужното срещу възможното”. Тук се цитира решението на Конституционния съд (КС) от 2003 година, от който следва централният аргумент на мнозинството: “Това е възможното. Ние знаем, че може повече да се направи и много пъти се чу, че това не са радикални промени, че това са половинчати промени, но това е, което можем да направим при съществуващите условия, които ни поставят решенията на КС”.

Идеята e третата поправка да се мисли като първа стъпка и след това де се отиде далеч по-нататък към нужните поправки на конституцията. Развитието на дебата в плоскостта “нужното срещу възможното” доста подлъгва и широкия обществен наблюдател. А всъщност съвсем не става дума за такава дилема.

В проекта са вкарани положения, които не само не необходими, но и които крият рискове за бъдещото развитие на отношенията между властите, както и вътре в съдебната власт, и изобщо целият пакет от поправки съвсем не е “това е възможното, онова е необходимото”.

“Свещената тройка”

Стилът на поправките говори за продължаващото в България неотделяне на принципно отделими, както и необходимо да бъдат отделени, власти. Прокурори и съдиите продължават да вървят заедно. Този пакет - главният прокурор заедно с председателите на двете върховни съдилища - тази свещена тройка или тази нещастна тройка върви заедно, поради което очевидно българският конституционен законодател изпраща съобщението: “Аз мисля тези трима магистрати като равнопоставени, като конституционно идентични лица, но в различни звена”.

Те обаче са принципно различни и мисля, че това вече се разбира в по-широк обществен кръг. Ръководителят на досъдебното производство, главният прокурор, активността на обвинителната функция и пасивността на този, който произнася съждението “да”, “не”, “виновен”, “невинен”, са фундаментално различни конституционни категории. Тази инерция - може би от 1947 г. - главният прокурор да се мисли по този начин, е грешка.

Игнорирана е 16–годишна конституционна практика

Някак си е разочароващо, а за тези, които го приемат лично, сигурно е тъжен начинът, по който се мисли в България идеята за конституционна промяна. Нелепо е да се отговаря на Европейската комисия, понеже искаме Комисията да произведе добър доклад. Това може да се ползва за масова употреба, но е невалиден аргумент за всеки сериозен и уважаващ себе си юрист, политолог, политик или който и да било.

След като имаме 16 години конституционна практика, в която се включват както функционирането на властите, така и решенията на КС, ние знаем какво се е случило с нас като национална общност в резултат на практикуването на тази конституция. Мисленето за конституционна поправка може да преминава през следната алтернатива: или е радикално, тоест някой иска нова конституция, защото тази е непоправима, или, другата, по-добра възможност - тази практика е доказала, особено през решения на КС къде нещата не вървят добре и какво следва да бъде добавено.

В случая категорично не е подходено по този начин. Мислено е сякаш сме 1991 г. и някъде по средата на обсъждане на конституционните проектотекстове, на някой му хрумва: “Ами, защо да не изслушваме и председателите на съдилищата в Народното събрание?”. Ама дали има това смисъл от гледна точка на 16 години конституционна практика, никъде не се чу. По този начин конституционният законодател, който е наложил тези промени, дори и несъзнателно се поставя в началото на историята на новата българска конституция.

За зрелостта на конституционния законодател

Аз мисля, че този подход е категорично грешен. За съжаление обаче, това е зрелостта на конституционния законодател в България, която видях демонстрирана и в интервюто на председателя ПГ на НДСВ. Анелия Мингова, професор по право, казва следното нещо по въпроса за изслушването на председателите на съдилищата: “Това, което предлагаме, е своеобразен обществен мониторинг върху дейността на звената в съдебната система”.

Това ли е работата на парламента, да се занимава с обществен мониторинг? Заглавието на това интервю гласи: “Властите не трябва да са безконтролни”.

Подобно нещо да го каже размишляващо лице през 13 век в Англия е добре, да го кажеш на първокурсници в университета – добре, но да произнесеш пред българската публика днес това патетично изречение - самото съзнание за нуждата властите да бъдат под контрол, от което започва съвременният конституционализъм преди няколкостотин години - е меко казано обидно.

*Публикуваме със съкращения встъпителното изказване на председателя на Институт “Отворено общество” Стефан Попов на дискусията на Гражданския конвент за промени в конституцията, проведена на 6 февруари 2006 г. в София

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. xxxxxxxxxx
    #16

    ащо се прекратява сл.дело № 3357/05 ? По това дело Велин Добрев е разпознат от 3 свидетели,че е сложил взривно устройство за Николай Иванов/Бобъра/. Въпреки , че е разпознат на снимки и на живо и е хванат с крадена кола и оръжие Бойко Найденов стопира преписката а заместникът му направо го прекратява! Не искат и да чуят за участието му във взривяването на майката и детето в Обзор! И сме имали правосъдие!

  2. xxxxxxxxxx
    #15

    ащо се прекратява сл.дело № 3357/05 ? По това дело Велин Добрев е разпознат от 3 свидетели,че е сложил взривно устройство за Николай Иванов/Бобъра/. Въпреки , че е разпознат на снимки и на живо и е хванат с крадена кола и оръжие Бойко Найденов стопира преписката а заместникът му направо го прекратява! Не искат и да чуят за участието му във взривяването на майката и детето в Обзор! И сме имали правосъдие!

  3. И.Иванов, Швеция
    #14

    След десетилетие конституционна латернаджийска андрешковщина в България на търчи-лъжи-кръчмарско ниво най-сетне един ерудиран, ясен и разумен глас !Измиващ очите на България като страна с не само непрогледно гурелясали лъжепрофесори-лъжеконституционалисти баш политиканти, но и с хора зрящи и рабиращи какво трябва да има и какво не трябва да има в една модерна конституция на една правова държава (или поне стремяща се да стане правова държава).

  4. Гого
    #13

    Браво!

  5. emigrant
    #12

    Stefan Popov otnovo se proiavava v roliata na vseznaiko s ton netarpiasht vazrajenie. Che segashnata konstitucia e edno nedorazumenie, spor niama. Che promenite sa haotichni i ima za cel da pokazjat, che BG e poslushna, sashto spor niama. Tova obache ne znachi, che vsichko predlojeno e porochno. Eto samo niakoi momenti:"Сред тях поставям на първо място възможността за отстраняване на председателите на върховните съдилища от орган, който не ги е избирал. Това в България бе наричано в последните дни

  6. Избирател
    #11

    Лощото е, че избраните,набедени законодатели не обичат бистрата, а мътната вода.

  7. iiiii
    #10

    Edna zabelezhka - promenite taka ostro kritikuvani ot avtora sa bazirani na konstituzionnata praktika. Avtorut mnogo tiasno razbira poniatieti "konstituzionna praktika". Tova ne sa samo resheniata na Konstituzionnia Sud, no i poukite izvlecheni ot nedostatuzite vav funkzioniraneto na durzhavnite instituzii. Imenno praktikata pokaza defizita na otgovornost i otchetnost pred obshtestvoto, ot koito strada sadebnata sistema. Tozi problem be debatiran shiroko. Zakrepvaneto v Konstituziata na zadulzhenie

  8. Софиянец
    #8

    Браво! Умно казано и точно.За съжаление това е парадокса: умните и способни хора стоят извън политиката, в момента в който влязат в нея те се изхабяват и загубват. Жалко, че това което е написал Стефан Попов и да бъде прочетено от нашите политици, няма да бъде разбрано. Камо ли да бъде приложено на практика.

  9. печен
    #7

    от точното,обосновано и аргументирано излагане на факти и съждения от г-н по проблемите на промяната в конституцията от г-н Попов,който при това не е юрист- по-голяма част от аргументацията му е безупречна..

  10. Kосмополит
    #6

    като брат си Юлиан и отново е написал верни неща. Защо обаче промените в Конституцията се фиксират само върху съдебната реформа. Очевидно, за да се отговори на очакването на ЕС. Т.е. правим нещо под натиск, а не защото сме узрели за необходимостта от промени. Ако бяхме, шяхме да премахнем и редица други недомислия или нереалистични неща като например "правото на труд" и "безплатното здравеопазване" (Вж. Втора глава). Така че Конституцията ни си остава Конституция на комунистическа държава, която ражда носталгия, популизъм и в крайна сметка "Атака".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.