Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Симеоновският лифт слиза до “Икеа” заради метрото

С готови проекти “Метрополитен” атакува евромилиардите след 2014 г.

33 коментара
Симеоновският лифт слиза до “Икеа” заради метрото

Метрото няма да стигне до Симеоновския лифт, а съоръжението ще слезе до магазина на “Икеа”, където ще е последната спирка. Този вариант на трасето е одобрил експертен съвет на Столична община с цел икономии на средства. Това е поредното разширение на метрото, което подготвя отличникът в усвояването на еврофондовете “Метрополитен”. Общинското дружество се кани да атакува европейските милиарди и през следващия програмен период 2014 – 2020 г. с няколко готови проекта с обща дължина над 22 км. Ключовият е изграждането на третия лъч от бул.”Ботевградско шосе” до жк.”Овча купел” за 720 млн. евро. Останалите са до Хладилника, в Люлин, Слатина и в посока жк.”Бъкстон”. Това съобщи изпълнителният директор на “Метрополитен” Стоян Братоев пред Mediapool.

Така и през новия програмен период общинската фирма ще заложи на изпитаната и работеща рецепта – с готови проекти да спасява европари. Благодарение на нея столичното метро беше големият печеливш от липсата на жп проекти по оперативна програма “Транспорт”. Така столичани освен планираната линия от жк ”Надежда” до бул.”Черни връх” получиха в добавка разширението до “Обеля” и до бул.”Цариградско шосе”. В момента пък върви продължението на метрото към летището и достигането му до Бизнес парк София. За тях всеки момент трябва да бъдат подписани договорите с управляващия орган на програма “Транспорт”, като метрополитенът е в бойна готовност да започне строителството на участъка до летището веднага.

Към момента средно километър ново метро струва между 20-30 млн. лв. в зависимост от конструкцията и това дали е под земята или над.

Леко метро от бул.“Ботевградско шосе” до жк.”Овча купел”

Третият метродиаметър от бул.”Ботевградско шосе” до жк “Овча купел” с прогнозна стойност от 720 млн. евро е единственият заложен проект за финансиране по оперативна програма “Транспорт” след 2014 г.

Дължината на трасето е 15.5 километра с 18 станции. Дневно с него е планирано да пътуват около 162 000 столичани.

Третият метродиаметър ще бъде съвсем различен от първите два. По-голямата част от него ще бъде открито и ще има собствено депо. Токът, който ще задвижва мотрисите, ще тече отгоре и затова надземната му част ще бъде отделена само със защитни шумозаглушаващи стени, обясни инж. Братоев.

Началната точка на трасето е от бул. "Ботевградско шосе", където ще бъде построено депото. Оттам метрото продължава надземно по булевард "Владимир Вазов", където ще бъде първата метростанция. След това железницата ще се движи подземно към центъра на София по булевард "Мадрид", Военната академия "Г.С. Раковски", Софийския университет "Свети Климент Охридски" (където ще се пресичат трите метродиаметъра), кръстовището на бул. "Патриарх Евтимий" и "Васил Левски", минава покрай НДК, кръстовището на улиците "Георги Софийски" и "Пенчо Славейков", булевард "Иван Гешов", улица "Кюстендил" и продължава към улица "Житница". Там започва открит участък, който ще минава по улица "Обиколна", през бул. "Овча Купел" и ще завърши при жп линията София-Перник.

Разширение към ”Хладилника”

Заради бавното усвояване на европейските средства, метрото се надява да получи пари и за разширението на втория метродиаметър от бул.”Черни връх” до ул.”Сребърна” в кв.”Хладилника” още през този програмен период. Ако това не се случи, то тогава проектът остава след 2014 г.

В момента тече търгът за избор на проектант на трасето. Оферти подадоха “Рикат” и “Метропроект”.

Бъдещият проектант ще направи идейния проект от метростанцията при ул.”Елин връх” до кръстовището му с ул.”Сребърна”. Предвидено е бъдещата станция да бъде с два вестибюла и перон с дължина 100 м.

В проекта е включено и съоръжение за оборот и престой на метросъставите с възможност за осъществяване на периодични технически прегледи и малки ремонти. Планирани са и помещения за обслужващия персонал и машинистите.

Проектът трябва да бъде изработен за 3 месеца.

Тази метростанция излиза при най-големия мол у нас “Парадайз”, който предстои да бъде пуснат най-късно през следващата година.

Симеоновският лифт слиза до “Икеа”

Другото планирано разширение е на първия метродиаметър от Бизнес парка до магазина на “Икеа”. Решено е било метрото да не стига до Симеоновския лифт, а той да слезе до разклона на околовръстното, защото този вариант е по-евтин, обясни инж.Братоев. Този вариант вече е одобрен от експертен съвет на общината.

Решено е станцията в жк "Младост 4", която според генералната схема на метрото трябваше да е на изток, да се обърне на запад към новото трасе на околовръстния път. Тя ще отстои на около 700 – 800 метра от жилищния комплекс “Резиденшъл парк”, където живее държавния глава. Промяната в посоката е поради липсата на достатъчно пътници в източните територии и възможността проектираната станция 16 да поеме целия поток за "Младост 4", обясни инж. Братоев.

След Бизнес парка метрото завива на запад под земята и при достигне до околовръстното, спира след 1050 м на новата метростанция 17, която е разположена на обходния път. Нататък трасето продължава успоредно на околовръстния път, подминава магазина “Икеа” и спира на кръстовището за Бистрица, където ще е следващата метростанция 18. Тя ще обслужва южните квартали на столицата и слизащите от Бистрица, Симеоново и Железница.

Така магазина на “Икеа” остава на около 300 м от метростанцията, но е планиран подход към всички търговски обекти в района. Предвидено е дори изграждането на гара, която да поеме функциите на сегашната автогара “Юг”, обясни инж.Братоев.

Лифтът от Симеоново пък ще слезе до метростанцията. Ако по някакви причини това не може да се случи, тогава ще се мисли за другото решение. Както обеща президентът Росен Плевнелиев с метрото до планината през 2015 г.

Разширения в “Люлин” и “Слатина”

Тепърва предстои да започнат проучвания за разширение на първия метродиаметър в "Люлин" и на третия – към "Слатина", каза инж.Братоев. Втори метродиамтър пък ще расте в посока “Илиенци”. В тази посока обаче натоварването все още е малко и засега икономически не е оправдано построяването му, обясни инж.Братоев.

Всичко е въпрос на разчети, доказване на разходи и ползи. Въз основа на тях ще се вземе решение кое първо да се строи от разширенията, уточни инж.Братоев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #33

    Николай Георгиев-София От 3 години пътувам всеки ден с метрото/оттогава съм с карта за метрополитена/,така че се интересувам от бъдещите му разширения.Затова бих искал да попитам има ли възможност метрото да стигне от "Люлин" до Банкя.Откакто се помня курортния център/който е с най-чист въздух в България/ е в състава на София.В други европейски столици такива дестинации се поемат от ЕС-бана/наземното метро на Берлин/,РЕР/скоростната градска железница на Париж/ и т.н.А в София монопол в такива дестинации имат само автобуси и маршрутки.

  2. Анонимен
    #32

    еи балгариа нее само софиабе жие за друта част от страната мислители такажа наглост никаде ж сжета ниама като жашата

  3. Анонимен
    #31

    Добре казано, н.24! Бих добавил - 'Софийско метро Бойко Борисов' или поне "Европейско Развитие за България"...

  4. Анонимен
    #30

    Предложение-на мястото на кръговото на трамвая и автогарата да направят хубава автогара с голям подземен паркинг. Тогава трамваят вече няма да е нужен там. А 10ката да се движи само от колелото на Йорданка Николова до Кръста като пендел, с 1 линия. Така павирания бул.Джеймс Баучер ще стане по-широк за МПС-тата.

  5. Анонимен
    #29

    Това е абсолютна свинщина - нали третия метродиаметър трябваше да си е нормален, а не тип леко метро-бърз трамвай който на всичкото отгоре ще утежни, усложни, неосигури и в крайна сметка оскъпи проекта! Този Братоев е не за смяна, а за бесене, след като тържествено беше обещал, че в София "леко метро" нема да има! СЕГА ОТНОВО НИ ПРОБУТВАТ ВЧЕРАШНИЯ ОБЯД, А ЗА КОРПОРАЦИИТЕ ОКОЛО МЕТРОТО - ЗАКУСКА ЗА ШАМПИОНИ С КОМИСИОННИ!

  6. Анонимен
    #28

    мотриската на снимката е като от филма "Москва не вярва на сълзи". Егати резилът!

  7. Анонимен
    #27

    А не е ли по-лесно да се свърже метрото с Драгалевският лифт чрез 2-ия метродиаметър?!?!

  8. Анонимен
    #26

    25-ти, ако някой тръгне да строи паркиг пред Симеоновския лифт, нали пак ще се намерят хейтъри да наскачат и да плюят колко е гадно това. Хем искаме готино, хем знаем да плюем.

  9. Анонимен
    #25

    22, кой нормален човек ще нарами ските и ще ги влачи из метростанциите за да стигне до заветния "лифт", всичко това е продукт на болни и алчни мозъци. В нормалните държави има огромни безплатни паркинзи пред лифтовите станции, което е напълно достатъчно.

  10. Анонимен
    #24

    Истинските имена на станциите на метрото трябва да се казват: Европейски съюз - МОЛ Сити център Хладилника - МОЛ Парадайз център Сердика - МОЛ Цум Станция 16 - МОЛ Икеа Станция 17 - Мол Околовръстен път Станция 18 - Бизнес парк Плевнелиев Станция 19 - Резиденшъл парк Плевнелиев Станция 20 - Лифт Цеко Минев Младост - Интер експо център Плевнелиев

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.