Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дали сме над половин милиард долара за хеликоптери, а те са само за пустинята

Oт 12 машини действащи са само три, неизвестните около договора остават

58 коментара
Снимка: МО

"Над 400-500 милиона, над половин милиард сме дали за хеликоптери, които просто могат да летят в пустинята и само лятно време можем да ходим до морето с тях", заяви премиерът Бойко Борисов в понеделник, след като преди това обеща да прати военни машини в помощ на бедстващите хора в залятото от вода харманлийско село Бисер.

 

Премиерът коментира, че хеликоптерите "Кугър" не могат да бъдат използвани ефективно за спасителната операция в селото, въпреки че са най-скъпата покупка на военното министерство.

 

"Проблемът е, че Кугърите, за които дадохме толкова много пари, нямат обледенителни системи. А е 60 метра горната граница и рискът да паднат хеликоптерите като излетят, е много голям. Сега с началника на щаба и с колегите умуваме. И всъщност поехме риска и хеликоптерите ще летят по ниското на Марица, по реката, да видим дали ще успеят да стигнат дотам. Проблемът е, че техниката, с която... Най-скъпата техника, която държавата е взела, няма, за вашите зрители, обледенителни системи на витлата и те не могат да прелетят през облаците", заяви Борисов пред БНТ.

 

След като Борисов обяви, че хеликоптерите за нищо не стават, от Министерството на отбраната съобщиха, че два от тях са извършили "евакуационно-спасителни полети в наводнените райони в област Хасково". Ген. Златко Златев, командир на 24-а авиобаза "Крумово" съобщи, че с трета машина  "Кугър" са пътували премиерът Бойко Борисов и вътрешният министър Цветан Цветанов. 

 

Това не е първият път, в който премиерът Борисов изказва мнение по най-скъпата сделка на армията през последните години – договорът с консорциума "Юрокоптер" за 18 хеликоптера, по която консултант бе тенис партньорът му Николай Гигов. Сделката бе един от основните проблеми и пред военния министър Аню Ангелов.

 

През април 2010 година Аню Ангелов обяви, че се готви да прекрати едностранно договорите с френската компания "Юрокоптер". Само няколко дни по-късно обаче той се отметна от думите си и в крайна сметка сделката бе предоговорена.

 

Договорът с "Юрокоптер" – неизвестните при предоговарянето

 

Сделката с "Юрокоптер" е най-скъпата поръчка на Министерството на отбраната. Договорът е за 12 хеликоптера "Кугър" (за ВВС) и шест "Пантер" (за ВМС) за над 380 млн. евро.

 

Правителството на ГЕРБ предоговори условията заради липса на средства и се отказа от последните три хеликоптера "Пантер". МО отказа да даде каквато и да е конкретна информация за договорените параметри.

Темата за хеликоптерите във височайши изявления

 

Бойко Борисов:

 

"Българските Военно-въздушни сили са "най-добрите".

 

"Надявам се с тези три "Пантери" да не се говори повече по Шенгенското пространство. Надявам се производителите на хеликоптерите да кажат на своите политически началници, че най-доброто в света е на българско-шенгенската граница с Турция"

 

"Кръв ми капе от сърцето за тези 260 милиона лева, които дадохме за хеликоптерите".

 

"Имаме още 82 милиона да платиме "Пантерите" тая година 2012-та, за да приключиме с всичките тея хеликоптери. Пак брилянтна схема, не можете да я измислите. Даваме авансово пари, за да разработят хеликоптерите, ние сме толкова богати в България, че даваме на големите заводи в Европа да направят иновации, да произведат нещо, което го нямат френската полиция, френската армия, те нямат такива хеликоптери... Правят лупинги. Това за българите е изключително важно. Един хеликоптер да прави лупинг и да се бори с подводниците. Много е важно, като напънат по Черно море подводниците и ние да ги...само че те не са купени с въоръжение, така че ние ще летиме, но немаме торпеда за тех. Просто уникално. Белгийски фрегати без агрегати – две години, докато сега ги платихме, та ги купихме. Две години работи 24 часа. Може ли от вас некой да си купи, която да не я гаси, щото не иска да си купи да я включи към тока, към пристанището съоръжението. И тея хиляди конски сили двигатели бухат по 24 часа мазут..."

 

Още

 

Към момента от 12-те хеликоптера "Кугър" обаче летят едва 3, тъй като другите трябва да преминат през задължителни регламентни прегледи в рамките на поддръжката на машините, която не излиза евтино.

 

Освен това хеликоптерите не могат да се ползват пълноценно, тъй като не са купени с цялото необходимо оборудване.

 

Договорът бе подписан от военния министър в правителството на НДСВ Николай Свинаров през 2005 г. През 2006 г. тогавашният министър на отбраната Веселин Близнаков (НДСВ) подписа договор с френската банка “Сосиете Женерал” за гаранционен депозит от 60% по проекта. Така при невъзможност на МО да заплати цялата стойност на вертолетите банката автоматично изтегля 60 % от стойността на всеки вертолет и на резервните части за него и ги предоставя на "Юрокоптер” в рамките на депозита от 240 млн. евро, даден от българската държава.

 

Консултант на "Юрокоптер" по сделката бе бизнесменът Николай Гигов. Юридически съветник на "Сосиете Женерал" за тази сделка бе адвокат Тодор Батков.

 

Договорът в грамите на американското посолство

 

Договорът с Юрокоптер е бил отразен и в грамите на американското посолство в София, които изтекоха през Wikileaks и сайта   bivol.bg.  

 

Американският посланик от това време Джеймс Пардю пише до българския министър на отбраната Николай Свинаров (НДСВ), за да протестира срещу условията на провеждане на търга. Процедурата е окачествена като "предрешена" в грама, изпратена на 31 януари 2005 във Вашингтон.

 

Той настоява държавният секретар по отбраната Доналд Ръмсфелд да повдигне въпроса пред българския си колега и изказът е доста суров: "Вашето решение да придобиете машините от Eurocopter е резултат от манипулиран и непрозрачен търг", препоръчва той като "езиков изказ" на Ръмсфелд.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

58 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #58

    izkluchitelno tupo pravitelstvo.splav ot glupost,bezsramie i arogantnost. muchitelno e da se gledat i slushatabounder jalkite izkazvania na ministri i klakiori kato pasi,prumova i kristalina g.i vsichko tova kato posledica na plana "ran-ut",za koito nikoi na obelva duma , ni gerb,ni sds i dsb,ni dps,ni rzs, SAMO Ataka i NFSB !

  2. Анонимен
    #57

    Проста Тиква - слаба държава!!! Вместо анализ на проблема, отговорност от Аню (че не е осигурил подръжка на хеликоптерите), спешни решения и контрол - махленски приказки и в третата година от "пълната власт" - познатия рефрен "Виновни са предишните".

  3. Анонимен
    #56

    Тази година на пролет ще вземем и за зимни условия а следвщата за пролет и есен за раодост на населението.

  4. Анонимен
    #55

    Проблемът е, че купуват хеликоптери. Ако бяха купували терени и вили край морето и в планината, яхти и джипове - всичко щеше да е наред! Обаче ме кефят! Т`ва държавната пара за нищо я нямат! И изобщо не им пука!

  5. Анонимен
    #54

    Ето тук пише кой си е сложил парите в джобчето за хеликоптерите "Кугър", един от другарите на Бойко Борисов: http://www.bivol.bg/cougar.html само че българските вестници не обичат да пишат за такива неща.

  6. Анонимен
    #53

    No.13- Cougar са мн.мн.по-добри от всичко руско! САЩ купиха руските "Ми" за афганската армия(!),което е предостатъчен показател за тяхното качество(на летящ Москвич).

  7. Анонимен
    #52

    За покупката на тези хеликоптери, кой си е сложил "сухо" в джоба?

  8. Анонимен
    #51

    Няма да е зле да възстановят 5-6 бр. Ми17 и Ми24, те поне могат да летят при всякакви МТО даже и сложни.

  9. Анонимен
    #50

    Облединителна система има всеки ХЛАДИЛНИК, а тук става въпрос за ПРОТИВООБЛЕДИНИТЕЛНА.Всеки прозводител предлага това ,което си платил и поръчал.На пазара няма фирма ,която да не може да изпълни общодостъпна технология макар и чрез подиспълнител,както обикновенно става.Един сглобява хеликоптери друг произвежда системите монтирани в него.

  10. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #49

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.