Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рекламата на продукта "Булка" да бъде спряна, настоя съветът по саморегулация

Производителят контрира, че чалгата се толерира в национален ефир без цензура

60 коментара
Рекламата на продукта "Булка" да бъде спряна, настоя съветът по саморегулация

Рекламата на имитиращия сирене продукт "Булка" нарушава етични правила за реклама и търговска комуникация и затова Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) препоръча излъчването ѝ да бъде спряно. На производителя “Фикосота Синтез“ ООД е препоръчано да консултира проектите за бъдещи реклами, тъй като основната цел на НСС не е санкционна, а превантивна. Решението дали рекламата да бъде спряна или не обаче зависи от добрата воля на рекламодателя. Ако в петдневен срок клипът не бъде спрян или коригиран, с казуса ще се занимава Съветът за електронни медии (СЕМ).

Срещу рекламата са постъпили две жалби, в една от които се посочва, че тя е “не само неподходяща за деца, въпреки се се излъчва по телевизията във всякакви часове на денонощието, а и е с уникално нисък морал и никакво благоприличие“.

В становище до съвета, подписано от Красен Ангелов Кюркчиев, управител на “Фикосота Синтез“ ООД се посочва, че творческата идея за създаването на телевизионната реклама е изцяло на екипа на фирмата.

Във видето предизвикателно облечена сервитьорка, представена като Жулиета, пуска парче от продукта в пазвата си, след което го вади и го дава на младеж, към когото се обръща с Ромео и с когото водят двусмислен диалог: Жулието, ще ти скоча на балкона! О, Ромео, сякаш паднал си от клона…Хапвай, булка, сладко-сладко. Дай туй сиренце на батко. Не е сирене, а деликатес! Наистина, отвсякъде е шест“.

От фирмата обясняват, че “като социално отговорна и професионално работеща компания“ са започнали проекта с търговско наименование “Булка“, свързан с имитиращите продукти, съдържащи в състава си мляко. Първите стъпки са били в посока “опознаване” на потенциалния потребител на тази категория “имитиращи продукти” - какви са основните демографски характеристики на целевия консуматор, къде живее, какви доходи има и как ги разпределя; какви интереси и какъв начин на живот има, каква е предпочитаната философия и гледна точка към заобикалящата среда. Тъй като по дефиниция това е масов продукт, от дружеството са преценили, че основният комуникационен канал е телевизия. След мониторинг и анализ на това какъв тип информация се предлага на избраната от дружеството аудитория в избраните комуникационни канали, са били отличени някои ключови реклами и съдържанието на програмите на някои основни медии в България, като например: предаването “Пълна лудница”; най-актуалните и гледани клипове; текстове на поп-фолк песни: ; най-посещаваните заведения (с над 45000 последователи facebook) и др.

От компанията твърдят, че “нито един от героите не прави отблъскващи жестове или неприлични танци и няма вулгарно поведение. Девойката е с обичайно облекло за вечерно заведение, от какъвто и да е тип, без да има разголване по неподходящ начин. Женствените ѝ форми, които се разкриват, са в рамките на нормалните естетически граници, няма показване на голота повече от допустимото или повече от това, което обикновено се вижда от малкия екран в търговските послания или музикалните клипове, дори напротив. За съпоставка се посочва, че продукцията на търговските оператори е наситена с кадри на момичета, които са в оскъдно облекло, налице е изобилие от секс и прекалена еротичност, които могат да бъдат открити в сериали, филми, клипове и т.н.“.

В становището на фирмата се правят препратки към филма “Ромео и Жулиета“ от 1968г. на италианския режисьор Франко Дзефирели , “в който главната героиня е млада, красива и също така изглежда съблазнителна“. Според управителя на “Фикосота Синтез” “този сюжет е бил и ще бъде пресъздаван многократно, с трагичен и романтичен привкус, с шега, но ще бъде винаги разпознат. Жулиета винаги е била и ще бъде разкривана в нейното амплоа: женствена и красива, двигател на привличането“.

“Не е тайна, че в България е налице култура или социална нагласа към типа музика “поп-фолк“, а както често се случва музиката култивира социално поведение и дори социални прослойки. Поради това е налице търсене и адекватност към такава музика, поведение, диалог, език, общуване, облекло и т.н“, посочват от фирмата. Според ответника обществото иска и създава такава музика, при което текстовете на някои от чалга песните биха се квалифицирали като наистина вулгарни, облеклото на участниците в клиповете е напълно оскъдно и културата на общуване просто липсва.

“Но тази музика тези предавания и тази субкултура не е обект на забрана или на спиране на предавания или телевизии, дори напротив, в Коледните празнични дни най–голямата търговска ефирна телевизия излъчва концерт на най–изявените представители на тази музика. Всички медии толерират представители на тази музика, но въпреки това никой не ги забранява“. В тази връзка ответникът твърди, че е налице адекватност между търсене и предлагане, че няма пренебрегване или нарушаване на обичайните морални норми.

Според етичната комисия към съвета обаче жалбите срещу рекламата са основателни и и тя е в нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Според комисията “цялата идея в клипа е заложена върху съблазнителния женски сексапил, подчертан с всички възможни изразни средства, които да не оставят и капка съмнение в зрителите, за това какво точно се разиграва между двамата “герои“, като явни намеци и подтекст е скрит в разменените реплики. Авторите на клипа очевидно не са се задоволили с по-лек и дискретен намек, а всячески са настояли на предизвикателно излъчващата съблазън сценка. Резултатът се постига с множество похвати, започвайки от цвета на женската рокля – ярко червен съответстващ и на червилото; кройката на роклята – плътно следващата извивките на красивото и щедро женско тяло“.

“Крайният резултат от описаното по-горе произведение личи най-ясно в отзивите, поместени в интернет и някои статии по повод същото, в които присъстват най-вече определения като “пошло“, “вулгарно“, “гнусно“, “нечистоплътни асоциации“ и др. подобни. В този смисъл може да се твърди, че независимо от желанието на авторите да избегнат подобно внушение, то реакциите на зрителите показват точно обратното“, посочват още от комисията.

Етичната комисия счита също така, че налагането и поддържането на някои "псевдоистини“ в рекламния бранш, като например тази, че "сексът винаги продава“ или че “няма лоша реклама“, не са нищо друго освен израз на безсилие, липса на креативност и проява на непрофесионализъм.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

60 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #60

    6то 6те я махате

  2. Анонимен
    #59

    Най- после опит за удар срещу тоталната профанизация на младежта

  3. Анонимен
    #58

    Ех,драги Произведителю, Всичко е наред с вечерните тоалети,ама когато гърдите почнат да рекламират сирене,става твърде плъзгаво.

  4. Анонимен
    #57

    Стига сте завиждали.Хубави са циците на момето.

  5. Анонимен
    #56

    До 52. Сигурно слушаш само чалга. Защо се изказваш по неща, които изобщо не са в стилата ти. Прост народ - слаба държава. Навсякъде има простаци, но не се правят на корифеи. Затова ще си останем на опашката не само на ЕС. Добре е все пак, че знаеш имато на Панчо Владигеров.

  6. В и К
    #55

    Като изключим чалгастойностите които ни пробутва, тази реклама е подвеждаща, защото нарича продукт "деликатес", без никой да го знае на какво прилича. Етичната комисия да се занимае с наименованието на продукта и да застави производителя да използва такова, което го описва, вместо да разръчква позасъхналата чалгафъшкия.

  7. Анонимен
    #54

    Не си представях, че това момче е такъв про стак.

  8. Анонимен
    #53

    Точно го казва № 44 - топкова е тъпа рекламата, че дори кефи. Чувствам се отмъстен пред стотиците хиляди сънародници, останали по собствен избор неграмотни, неквалифицирани и затънали завинаги в блатото на чалгата.

  9. Анонимен
    #52

    И рекламата тъпа и сиренето от палмово масло и публиката изтрещяла, с една дума "Булгариа". Като в оня виц за Ада, в който чашите са с дупки, жените са без п., а музиката е от Панчо Владигеров.

  10. Анонимен
    #51

    Рекламата е тъпа навярно като продукта, който рекламира, но както се разбира от обяснението тя е насочена към масовия български потребител, който не е по-остър от нея.Ако някой не харесва мацката да превключи канала, така обикновено съветват днес "умните глави" и ако попадне пак на същата реклама или персонаж, значи е имал малшанс. Тогава да звънне на врачката от съседния ТV канал или да пита номероложката от предния кога ще му дойде късмета да лапне сиренцето.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.