Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Русия трябва да осигури петрол за Бургас – Александруполис

113 коментара
Русия трябва да осигури петрол за Бургас – Александруполис

България, Гърция и Русия подписаха в четвъртък дългоочакваното споразумение за изграждане на петролопровода Бургас- Александруполис, който ще пренася евтин петрол до Средиземноморието и ще консолидира руското влияние на европейския енергиен пазар.

С подписването на документа се слага край на продължилите с години спорове за акционерната структура и за това дали по тръбата ще се пренася руски или казахстански петрол. Щом Русия притежава 51 процента от проектната компания, трите руски държавни компании “Роснефт”, “Транснефт” и “Газпромнефт” ще доставят между 35 и 50 млн. тона петрол годишно за запълване на тръбата, коментира британският в. "Файненшъл таймс". Според изданието, сделката подкрепя желанието на Русия да стане голям играч на енергийния пазар на ЕС. Руските амбиции съвпадат и с амбициите на Гърция да се превърне в регионален център за транспортиране на петрол и газ, пише вестникът.

Осигуряването на суровина за тръбата остава проблем. Преди ден президентът на “Транснефт” Семьон Вайнщок потвърди пред в. "Комерсант", че количествата нефт за петролопровода все още не са осигурени, а не са започнали и преговори с чужди компании, защото първо трябва да се определи какъв ще е достъпът до тръбата за руската страна и за Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК).

РИА Новости предаде в четвъртък, че за Бургас- Александруполис ще се доставя руски нефт. За координатор на доставките и транспортирането им по цялото трасе ще отговаря “Транснефт”.

Документът бе парафиран от българския министър на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, министъра на развитието на Гърция Димитрис Сиуфас и руския министър на промишлеността и енергетиката Виктор Христенко.

Това стана в присъствието на руския президент Владимир Путин и премиерите на България Сергей Станишев и на Гърция Костас Караманлис.

България ще получава между “десетки” и “стотици” милиони

Първоначално трите страни трябваше да имат равно участие в проектната компания, която ще строи и експлоатира тръбата – по 33%. През 2006 г. президентът Путин се ангажира лично с проекта, което ускори преговорите и убеди България и Гърция да отстъпят на Русия мажоритарен дял от 51%. България и Гърция останаха без право на контрол и ще си разделят участие от по 24.5%, като печелят от транзитни такси.

По разчети на българското правителство у нас ще остават между 30 и 50 милиона евро годишно или долар за тон пренесен нефт.

По този въпрос в четвъртък се чуха различни оценки – според Путин постъпленията в България ще са от порядъка на “десетки милиони”, а според Станишев – “стотици”.

Като обеща на България и Гърция високи приходи от нефтопровода, руският президент каза, че транзитните страни ще получават десетки милиони долари. "Десетки милиони долари. Това само по себе си не е лошо. Това повишава и ролята и значението на всички страни, привлечени в проекта, в европейските дела", посочи Путин.

"Само в моята страна ще бъдат разкрити около 1000 работни места и България ще получава стотици милиони долари годишно от транзитни такси", изтъкна от своя страна българският премиер Сергей Станишев.

Най-благоприятен данъчен режим

Според споразумението Гърция и България ще предоставят най-благоприятен данъчен режим  при строителството на петролопровода, който ще се запази, докато съоръжението стане рентабилно, предаде ИТАР-ТАСС, цитирана от БТА.

Предвидено е освобождаване от ДДС при вноса на оборудване, необходимо за  строителството и експлоатацията на съоръжението.

За 12 години са подписани седем различни споразумения

Първите протоколи за намерение да се строи нефтена тръба от Бургас до Александруполис са подписани от България, Гърция и Русия на 16 септември 1994 г. в Москва. Две години по-късно се парафира протокол за проучване, проектиране и изграждане на петролопровода. В края на 1997 г. е подписан и меморандум за сътрудничество между страните за подпомагане на проекта.

още

Страните обещават да осигурят опростен  режим за преминаване през съответните държавни на специалисти, материали,  строително-монтажна техника  и оборудване, необходимо за строителството и експлоатацията на  петролопровода. Ще бъдат  обезпечени  необходимите условия  за безпрепятственото извършване на дейностите, в това число  предоставяне  на права за ползване на земни участъци  и за привличане на финансиране и  кредити.

Станишев: Нараства енергийната сигурност на България

Премиерът Станишев подчерта и стратегическото значение на петролопровода, като заяви, че той ще увеличи енергийната сигурност на България.

Като друго голямо предимство на проекта той изтъкна, че съоръжението ще бъде изградено с най-съвременните технологии и при спазването на най-високите стандарти за екологична сигурност.

Според руския президент реализацията на проекта ще увеличи стабилността не само на Балканите, но и в целия свят.

Нефтопроводът ще включва 2 терминала за наливане на суровина - в градовете Бургас и Александруполис, и магистрален петролопровод с помпени станции, резервоари и инфраструктура, свързваща терминалите. Собственик на съоръжението ще е контролираната от Русия МПК. Компанията ще се регистрира в страна членка на ЕС и според нейната правна уредба правата на миноритарните акционери ще бъдат защитени.

Предстои споразумението да бъде ратифицирано от парламентите на трите страни.

Сериозен успех за руската външна политика

Сергей Приходко, помощник секретарят на руския президент Путин, заяви ден преди церемонията в Атина, че подписването на споразумението е срещнало “сериозна съпротива както от страна на конкурентите, така и от определени политически сили и държави”.

“Това е много сериозен успех за нашето външнополитическо и външноикономическо ведомство”, каза Приходко, цитиран от РИА Новости.

ББС коментира, че споразумението е поредната стъпка на Путин в борбата за контрола върху притока на нефт от Каспийския регион и Централна Азия към световните нефтени пазари.

И трите страни са доволни

Намеренията и на трите страни са да ускорят работата по създаване на МПК. Целта е строежът на тръбата да започне в началото на 2009 г.

Руският президент благодари на гръцкия премиер за личната му подкрепа за проекта. “Искам да отдам дължимото на вашата лична позиция, благодарение на която това стана възможно”, уточни Путин.

“Намерихме развръзка на най-сложните въпроси, като ги решихме в интерес на всички страни", подчерта руският президент.

“В сравнение със септември м.г., ние сме изпълнени с решимост този проект да бъде поставен на практически релси”, каза гръцкият премиер Караманлис.

Според Путин нефтопроводът ще позволи да се разнообрази и увеличи обемът на доставките на руски енергоизточници до световния пазар.

Три руски държавни фирми държат 51% от акционерния капитал от МПК. Останалите акционери от гръцка и българска страна са три държавни фирми – гръцката държавна нефтопреработвателна компания “Хеленик петролиъм” и българските “Булгаргаз” и “Техноекспортстрой”. От гръцка страна участва и смесеното предприятие “Прометеус”, чиито акции се притежават от “Газпром” и “Копелузос груп”.

Цената на проекта вече достигна близо 1 млрд. евро. Стойността на българския дял се оценява на около 300 млн. евро. Дължината на тръбата е около 300 км, като през България ще минават 155 км. Пропускателната му способност ще е от 35 млн.тона суров петрол годишно, с възможност тръбата да се увеличи до 50 млн. тона на година.

Маршрутът на “Бургас-Александруполис” заобикаля турските проливи Босфора и Дарданелите и се очаква да намали цената на доставките.

Пресечната точка на тръбата между България и Гърция е между селата Генералово и Капитан Андреево.

Владимир Путин заяви, че не изключва възможността маршрутът на тръбата да бъде коригиран, ако това изискват интересите на проекта и нуждите на екологията.

Българското правителство не крие, че преговаря с американската компания “Шеврон” за продажба на дела си, но към момента няма никакви конкретни резултати. Според експерти руският петролопровод има интерес от включването на “Шеврон” или друга западна компания, която може да осигури петрол за запълване капацитета на Бургас- Александруполис.

Брюксел приветства споразумението

Еврокомисарят за енергетиката Андрис Пиебалгс приветства постигнатото споразумение за Бургас - Александруполис.

В петролния сектор все повече се изказва загриженост за опасността от морски инциденти и свързани с тях сериозни вреди за околната среда. Като се има предвид нарастващия морски трафик във вътрешното Черно море и допълнителните количества петрол, изнасяни от региона, от най-голямо значение е да се дава приоритет на пренасянето на петрол чрез петролопроводи, заяви Пиебалгс.

Бургас-Александруполис се смята от ЕК за проект от общоевропейски интерес във връзка с програмата, която идентифицира стратегическите пътища за  пренос на петрол и природен газ за Европа, отбелязва пресслужбата на ЕК. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

113 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ЗАДУНАЙЧЕ
    #115

    Цитат:"Той /путин /благодари на гръцкия премиер за личната му подкрепа за проекта. “Искам да отдам дължимото на вашата лична позиция, благодарение на която това стана възможно”, уточни Путин."Българския премиер гледаше тъжно в очакване да получи и той поне една дума за благодарност от господаря си.Путин го погледна като че искаше да каже:"Спокойно,.......ТРОЯН......."

  2. kalchomaniq
    #114

    вече официално сме руския близач EU:))))))))

  3. Чича ви Буш
    #113

    Не плачи, тъпичкото ми, не тъжи,.. нали вече сте моя задокеанска губерния - тъпкана с мойте главорези! Рахат ша да видите!

  4. ххх
    #112

    Предлаганият вариант за входно съоръжение на тръбопровода БАП е екологична бомба със закъснител. Одобреният от правителството вариант включва използуването на метода SPM (Single point mooring) , при който в Бургаски залив ще бъдат разположени една или повече плаващи платформи- буйове. Танкерите, транспортиращи нефта, ще се швартоват (завързват) за тези буйове и ще разтоварват превозвания нефт, който по подводен тръбопровод ще достига до брега. Този метод се използува успешно , но при други навигационни,

  5. Танкер
    #111

    Как така не е подсигурен петрол за тръбата?От сега нататък ли руснаците ще проучват нефтени полета,за да подсигурят пълненето на тръбата?Да не стане така,че ако няма петрол,да започнем да претакаме морска вода от Черно към Бяло море и да оцапаме хубавата работа?

  6. Вишински
    #110

    Защо тази сделка да е лоша за България?

  7. ххх
    #109

    Контролът на товаро-разтоварните операции в открития залив е затруднен и практически невъзможен, особено през нощта. Като се има пред вид, че танкерите, които ще транспортират нефта няма да бъдат български, ежедневното замърсяване от товара и от самите кораби ще бъде постоянно и практически няма как да се контролира , а последствията от него да се ликвидират.Единственото приемливо решение, което може значително да намали рисковете от разливи и да ограничи последствията, ако такива разливи се допуснат,

  8. ххх
    #108

    Тук не се обсъжда въобще икономическата целесъобразност и изгода за България на нефтопровода Бургас- Александруполис , която е съмнителна.В момента нефта, доставен на руско черноморско пристанище е с по ниска цена, поради трудностите при транспортирането му през Босфора и големите демюрейджи, които трябва да се плащат при забавянията. При построяване на нефтопровода цената на нефта доставка в Александруполис ще се повиши, като едновременно с това ще се повиши и цената при доставка в Черно море.

  9. еколог
    #107

    ще имат много проблеми с ЕС екозаконите-в това е надеждата този проект да не се реализира.

  10. Мнение
    #106

    Голямо реване ще падне...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.