Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Собственикът на БМФ взима и концесията на бургаския порт

18 коментара
Собственикът на БМФ взима и концесията на бургаския порт

Един единствен е участникът в конкурса за концесия на Пристанище Бургас – компанията "Навибулгар", собственост на "Кей Джи Меритайм Шипинг", научи Mediapool от източници, близки до процедурата. В момента тръжната комисия разглежда ценовата оферта на дружеството, което през август 2008 г. приватизира "Параходство Български морски флот" (БМФ). Крайният резултат от конкурса ще стане ясен след три месеца – два месеца има комисията за оценка на офертата и един месец за подготовка на доклад с мотивирано предложение за избор на изпълнител.

Тридесет на сто от акциите "Кей Джи Маритайм Шипинг" са на българската компания "Адванс Пропъртис" – собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Те пък притежават фармацевтичното предприятие "Биовет Пещера" и имат инвестиции в недвижими имоти. Останалият дял е на "Кей Джи Маритайм Партнърс", в която 99% държи германският корабен чартьор "Мартрейд Шипинг енд транспорт", регистриран в Дюселдорф, а останалият процент е на индийския корабен мениджър "Акорд Шип Мениджър".

През август 2008 г. "Кей Джи Маритайм Шипинг” придоби 70 на сто от акциите на “Параходство Български морски флот”, като заплати 440.1 млн. лева. Държавата прие офертата на консорциума заради обещаните инвестиции – 779.88 млн. лева за 10 години, като за първите пет години инвестициите са 372 млн. лева. Още на първата година след подписване на договора стана ясно, че дружеството ще отложи планираните инвестиции и сключи допълнително споразумение с правителството. Това се случи в най-тежките месеци на икономическата криза.

Бургаското пристанище е в критично финансово състояние като една от причините е новият Терминал 2А, който бе построен със заем от Япония от 268 млн. лева. Съоръжението е за насипни товар и след фалита на "Кремиковци" ползва едва 20% от капацитета си. Концесионната процедура за Пристанище Бургас бе обявена предимно, за да се намери инвеститор, който да погасява заема от Япония.

Максималният срок на концесията е 35 години. Критерии при избора на оператор е на първо място офертата за годишно плащане за погасяване на вноските по заема на "Пристанище Бургас" ЕАД към Японската банка за международно сътрудничество (с относителна тежест 55 на сто), оферта за фиксираната и за променливата част на годишните концесионни плащания (с относителна тежест по 5 на сто) и планираните инвестиции (с относителна тежест 30 на сто).

Вложенията обаче не трябва да са в размер по-малък от 12.46 млн.евро за първите 7 години от срока на концесията. Кандидатите трябва да представят график за реализиране на инвестиционната програма, план за финансирането ѝ и оценка на ефекта ѝ върху потребителите, както и бизнес предложение (с относителна тежест 5 на сто).

Според източници на Mediapool офертата на "Навибулгар" е много близка до минималните изисквания, а в документацията имало "куриозни" условия, които отказали голям брой международни пристанищни оператори. От транспортното министерство пък обясниха, че условията отговарят на Закона за концесиите, а документи са закупили "4-5 компании". Бургаското пристанище беше широко рекламирано от транспортния министър при многобройните му посещения в страни от Азия и Близкия изток, но изглежда твърденията за "огромен интерес" от страна на чуждестранни инвеститори са били преувеличени.

Няколко компании вече се жалваха пред Комисията за защита от конкуренция от конкурсните условия за концесията на бургаския порт. Лондонското дружество "Интегрейтед Порт Системс Лимитед", твърди, че конкурсните условия са дискриминационни, непрозрачни и противоречат на Закона за концесиите. Жалба подаде и местното "Космос енерджи", което има финансов спор със сегашния оператор на порта – държавното "Пристанище Бургас" ЕАД. КЗК отхвърли жалбите с мотива, че от спирането на процедурата ще произтекат значително по-големи вреди, отколкото ако се прекрати и стартира наново.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. р.б.
    #18
  2. Фон Щрьом
    #17
  3. nabludatel ot chujbina
    #16
  4. 18
    #15
  5. mr.420
    #14
  6. гражданин
    #13
  7. гражданин
    #12
  8. Wow
    #11
  9. N
    #10
  10. Лумпена
    #9

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.