Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговските вериги изнудват българските производители по нечуван начин

Под натиск от чужбина ГЕРБ се бави със законови поправки, защитаващи бг бизнеса

80 коментара
Търговските вериги изнудват българските производители по нечуван начин

Чуждите вериги за търговия на дребно с хранителни и други продукти държат ниски цени като "изяждат" печалбата на българските фирми производители, изнудвайки ги за отстъпки, които стигат от 40 до 70 процента от цената на продукта, за да може той да се конкурира с вносните. Отделно на местните производители се налагат нечувано високи за страна от Европейския съюз такси за търговия в големите чужди вериги. Това заяви социологът Кънчо Стойчев на форум, посветен на българското производство като фактор за излизане на кризата.

Още на входа на магазина производителят дължи такса 2000 лева за всеки един от продуктите си. В договора с чуждата верига пък са описани още поне 40 такси, някои от които абсурдни като такса “рожден ден” и такса “юбилей”, които не подлежат на коментар. В същото време родният бизнес няма избор освен да се подчини на условията на монополистите, тъй като 60% от потреблението на дребно е в мрежата на големите търговски вериги по последни данни. Още по-тежка става ситуацията с условията за плащане, като забавянето може да стигне до 90 дни, обясни социологът.

Натискът върху родния бизнес “помпа” безработицата

Безпрецедентният за последното десетилетие ръст на безработицата – официално 13%, действително – над 18%, не е свързан само със световната криза и обичайни моментни или сезонни фактори, се отбелязва в декларация на Съюз "Произведено в България", разпространена във вторник.

Сред основните фактори водещи до задълбочаване на кризата на българския производител на стоки и услуги в момента е неравноправното и на практика монополно отношение на големите търговски вериги към българските доставчици.
Още

“Почти всеки ден има съобщения за фалирала фирма и това ще продължи, докато държавата не се намеси”, каза Стойчев. По думите му чужди производителите като “Кока Кола” не дават на търговците отстъпка повече от 4%, а световни производители като “Нестле” и “Крафт” - под 10%. "На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", каза още Стойчев.

“Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратима, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители”, коментира Стойчев. В същото време държавата се бие в гърдите, че е привлякла чужда инвестиция, която се оказва, че е изцяло за сметка на българското производство и данъкоплатци.

Стойчев представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0.6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4.5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните производители.

Според социолога 90% от българите предпочитат българско мляко и сирене. Подобна е картината и при плодовете, зеленчуците, месото, консервите, но хората нямат достъп до местните стоки.

Скритият картел между търговските вериги в страната може да бъде "разбит" с допълнение в Закона за защита на конкуренцията, с което да се въведе например понятието "злоупотреба със значителна пазарна сила", каза още Стойчев.

Извън всякакво съмнение за мен е, че в България съществува картел между търговските вериги, заради сходните методи и договори, които те предлагат, заяви социологът.

Той припомни, че промените са предложени на правителството преди повече от 15 месеца, обсъдени са с експерти на икономическото министерство и парламентарно представените политически сили. Предложенията са били и публично обсъдени преди две седмици. В момента правителството се бави да внесе тези корекции, каза Стойчев. Той смята, че това се дължи на натиск от вън. Стойчев е сигурен, че търговските вериги са лобирали пред германския канцлер Ангела Меркел и френския президент Никола Саркози и дори има кореспонденция по темата с българското правителство да не се закача дейността им у нас.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

80 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #80

    Ами аз всеки ден се сблъсквам с Българските 'Бизнесмени'... Искам да споделя възмущението си от тези НЕ образавани,Не възпитани и Много Арогантни господа ! Всичко, което се случва в българския бизнес си има логични обеснения...и никой не им е виновен за случващото се! Нека да фалирват и да се научат какво значи образование,какво значи уважение към потребителя,уважение към колегите в бранша и т.н и т.н. : )

  2. Анонимен
    #79

    Къде са инициативните български родолюбци, които да се обединят и да създадат чисто български супермаркет - вериги и да конкурират Била и сие!!! Много съмнителен хленч ми се струва - горкото българско производство ще бъде разбито от чужди монополисти?!? Просто да не повярваш, че българските производители са толкова безпомощни и то на собствена територия?!?!?

  3. Анонимен
    #78

    Само в краен случай купувам български стоки, защото са по скъпи и некачествени от вносните.

  4. Анонимен
    #77

    На Ганий му е сладко с домашната луканка дома,ама пита ли ги ония,дето я купуват по Биллите и другите хипермагазини,ако изобщо това може да се нарече луканка,или друг колбас?

  5. Анонимен
    #76

    какво пречи родните производители да се сдружат и да си направят собствена търговска верига ? и да доставят по правила, които ги устройват ?

  6. Анонимен
    #75

    Поръчкова статия. Родния бизнес загивал, ами ще загива като иска само с търговия, разбирай алъш-бериш, да се занимава, а да копа и да пасе говеда никой от 80% неграмотните бизнесмени не иска. Добре, че са чуждите вериги, някои от които- Lidl например, продават повечето си стоки на едни и същи цени спрямо курса на еврто навсякъде в Европа. И как се получава, че стоките им са по-евтини и качествено от нашите произведения на родните мутро-комуноиди? Мутро-комуноидите, коите ако не могат да приберат еврофондовете за селско стопанство, на никой друг няма да ги дадат, защото ситият човек има повече желание да мисли, а това най-смущава неграмотниците....

  7. Анонимен
    #74

    Ще бъде Стойчев, ще бъде. Кой кара производителите да продават на големи вериги? Ние си пазаруваме директно и на местна почва. На пазара е така - пазаруваш според възможностите си... или не пазаруваш. Или големите производители искат друг да им върши маркетинга, складирането и търговската работа при европейски изисквания без париЧе то има и по-ефтини вносни стоки. Независещи от партийните фирми-производителки.

  8. Анонимен
    #73

    ВСЕКИ БЪЛГАРИН, ВСЯКО БЪЛГАРСКО СЪРЦЕ ТРАБВА ДА ЗАЩИТИ ЧЕСТНИТЕ И ТРУДОЛЮБИВИ БЪЛГАРСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ ! ВСИЧКИ ДА ПРОТЕГНЕМ РЪКА КЪМ БЪЛГАРСКОТО НО ВЪВ ВСИЧКИ СЛУЧАИ КЪМ ЧЕСНИТЕ И ТРУДОЛЮБИВИ БЪЛГАРСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ ! ТАРИКАТИТЕ ВЪН ОТ БЪЛГАРСКАТА ОБЩНОСТ -- В ПОЛЗА САМО ЗА ТРУДОЛЮБИВИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ !!!! СПЛОТЕНОСТТА НИ БЕЗУСЛОВНО ЩЕ ПОМОГНЕ НА БЪЛГАРСКОТО !!!

  9. Анонимен
    #72

    Откакто опитах гръцко сирене престанах да купувам българско, което освен, че е с вкус на тебешир, е и по-скъпо. Подобно е положението при кашкавалите и много други хранителни стоки. За промишлените стоки няма да говоря въобще. Сравнявайки цените, които плащаме за тях днес, можем да пресметнем колко сме над-плащали на родните мутри през 90-те години, когато те контролираха вноса и търговията с тях. Нека г-н Кънчо обясни ако българското производство е пред смърт, защо в България има толкова много Мерцедеси, Беемвета, Поршета и Аудита. Да обясни също защо 80 процента от българските собственици на фирми нямат висше образование.

  10. Анонимен
    #71

    На Стойчев само мога да му кажа резултатите от едно наскоро направено проучване. 80% от собствениците на фирми в България нямат више образование. Останлите 20%, които имат не се знае дали се занимават с бизнес свързан с това, което са учили. Всички знаем колко пишман вишисти има в Родината. Ето там е заровено кучето. и ако са толкова добри и им се пречи на този скромен пазар да изнасят- 6 милиарда гладни гърла чакат тяхната топ продукция.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.