Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговски вериги обещават край на “най-облагодетелстван клиент”

Двете страни в спора доволни от компромисното решение на КЗК, потребителите ще разберат на есен дали ще има скок на цените

7 коментара
Търговски вериги обещават край на “най-облагодетелстван клиент”

След като три години търговски вериги и производители се обвиняваха взаимно в монопол и заробващи условия в договорите, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с компромисно решение, което поне засега, удовлетворява и двете страни в спора. Засега не е ясно как това ще се отрази на потребителите, които ще изпитат ефекта от споразумението най-рано в края на август.

 

Решението на КЗК от 116 страници е взето на 19 юли, но беше публикувано на 23 юли. Според него търговските вериги са поели ангажимент да направят предложени от самите тях промени в договорите съгласно чл. 75 от Закона за защита на конкуренцията.

 

Така се слага край на клаузите “най-облагодетелстван клиент”, пада задължението за най-ниски цени, както и забраната за участие в паралелни промоции. Премахват се и заробващи санкции за доставчиците. Веригите обещават да направят промените в срок от 30 до 90 дни от влизане на решението в сила. То не е окончателно и може да се обжалва пред Върховния административен съд.

 

Засега двете страни в спора не дават признаци, че ще обжалват решението на КЗК, но не е ясно как ще реагират организациите на потребителите, които все още не са се запознали с решението.

 

Прекратяването на делото срещу търговските вериги става преди промените в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), с които се цели да се премахне възможността за оказване на натиск върху производителите.

 

На практика с днешното решение веригите признават, че прилагат практики против конкуренцията”, коментира Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз "Произведено в България" пред Mediapool. От организацията се надяват, че това решение няма да се използва като аргумент срещу промените в ЗЗК.

 

“Дълбоко съм удовлетворен от решението на КЗК, с което се прекратява един процес лишен от основание”, коментира Емилиян Абаджиев, изпълнителен директор на “Метро Кеш енд Кери България” пред Mediapool. Той допълни, че отправените препоръки са изпълнени от германската верига много отдавна. “Ако има конкурентна област в българската икономика, то това е търговията, от което печели българският потребител”, допълни Абаджиев.

 

Шест вериги ще променят договорите си

 

Шест търговски вериги -"Метро Кеш & Кери България", "Билла България", "Кауфланд България", "Хит Хипермаркет", "Максима България" и "Пикадили" са изпратили в КЗК предложения как да се възстанови конкуренцията във взаимоотношенията им с доставчиците, които антимонополната комисия е одобрила, се казва в съобщението на КЗК.

 

Предложенията "водят до бързото и ефективно предотвратяване на опасността за конкуренцията и съдържат конкретни мерки за възстановяване на конкуренцията на пазара", се казва още в съобщението на КЗК.

 

До промени в договорите се стига след като антимонополната комисия “установи наличието на клаузи, свързани преди всичко с ценообразуването на доставяните стоки, които създават задължения и ограничения за доставчиците в рамките на отношенията им с всяка от веригите”.

 

Според КЗК едновременното и успоредно присъствие на тези клаузи в договорите на различни търговски вериги с едни и същи доставчици би могло да доведе до възникване на съзнателна координация в поведението на предприятията без изрично споразумение или директни контакти между тях.

 

“Чрез подобна съгласуваност би се постигнало уеднаквяване на търговската им и маркетингова политика на пазара за доставка на стоки”, е посочено в съобщението на КЗК.

 

Метро Кеш енд Кери

 

“Метро Кеш енд Кери България” обещава да няма повече в договорите с доставчиците клаузи “най-облагодетелстван клиент“ и “забрана за участие в паралелни промоции“ или други подобни.

 

Германската верига вече няма да задължава доставчиците да ѝ предоставят по-благоприятни ценови условия, отколкото даваните на други клиенти.

 

“Метро Кеш енд Кери” няма да задължава доставчиците да осигуряват един и същ продукт да не се предлага на промоция едновременно в различни канали за дистрибуция или от различни дистрибутори.

 

КЗК задължава компанията да изпълни поетите ангажименти в 30-дневен срок от влизането на решението в сила.

 

Билла

 

“Билла България” ще премахне задължението на доставчиците да оферират и продават предлаганите от тях стоки на най-ниските фактурни цени, на които ги предлагат на други търговци. Освен това ще премахне всякакви санкции в тази връзка.

 

Компанията обещава да падне ограничението за доставчици на ”Билла България” да участват в акции на други търговски вериги за периода, в който се провежда акция на компанията, както и да премахне предвидените санкции в тази връзка.

 

Тези промени ще станат факт с промяна в общите условия на компанията. Те трябва да са факт до 60 дни. След което КЗК задължава “Била България” да уведоми всички свои доставчици за промяната до 14 дни и в срок от 90 дни те да станат факт.

 

Кауфланд

 

“Кауфланд България” обещава повече да не изисква от доставчиците да разкриват своите нетни доставни цени, уговорени с конкурентни търговци на дребно.

 

Германската компания слага край на клаузи за “най-облагодетелстван клиент” в договорите си с доставчици. Падат и ограниченията към доставчиците да участват в промоции на друга търговска верига.

 

КЗК задължава “Кауфланд” да направи промените в срок до 30 дни от влизането на решението в сила.

 

Хит Хипермаркет

 

“Хит Хипермаркет” премахва клаузата “най-облагодетелстван клиент“ и забраната за едновременно участие на доставчиците в промоции на други търговски вериги, както и свързаните с тях неустойки.

 

Дружеството се задължава да не прилага в бъдеще посочените или други договорни клаузи в отношенията си с доставчиците, които биха могли да доведат до обмен на чувствителна търговска информация и участие в механизъм за координация на маркетингова и търговска политика на хоризонтално ниво, е посочено в решението на КЗК.

 

В срок от 30 дни от влизането на решението в сила “Хит Хипермаркет” трябва да представи в КЗК списък на всички настоящи доставчици и да докаже, че ги е уведомил за новите общи условия за доставка на стоки.

 

"Максима“

 

“Максима България”, която е позната с магазините “Т маркет”, обещава да изготви нова редакция на стандартния си договор с доставчиците. Прибалтийската компания ще премахне клаузата “най-облагодетелстван клиент“, като уведоми доставчиците до 30 дни от влизането в сила на решението на КЗК.

 

До 90 дни “Максима България” трябва да уведоми КЗК кои доставчици са подписали изпратените им анекси. А ако не са пожелали, да посочи причини за това.

 

"Пикадили“

 

“Пикадили” обещава да изготви нова редакция на типовия договор за доставка. От него ще отпадне приложение № 5, както и клаузата (чл. 34 ), която ограничава доставчиците в промоционални кампании на други търговски обекти. Премахва се и предвидената за нарушение на това ограничение неустойка. КЗК задължава “Пикадили” да направи това в срок от 30 дни от решението ѝ.

 

По същия начин, както и “Максима”, до 90 дни “Пикадили” трябва да информира КЗК кои доставчици са подписали анекси към договорите.

 

На ход са промени в закона

 

КЗК образува делото срещу търговските вериги през май 2009 г. Това стана след постъпили сигнали от страна на Съюз "Произведено в България и след собствени анализи на комисията за наличието на забранени вертикални споразумения и антиконкурентни практики.

 

Производители се оплакваха многократно през последните години, че са притискани да предлагат стоките си на ниски цени и да поемат разходи на веригите, за да имат достъп до обектите им. Като един от фрапантните случаи бяха посочени разходите за празнуване на рожден ден на търговска верига за сметка на доставчиците. Отделно производители се оплакаха, че тези мерки се прилагат само срещу български доставчици, докато за големите международни компании те не важат.

 

Тогавашният министър на икономиката Трайчо Трайков инициира промени в Закона за защита на конкуренцията. Целта им беше да се премахне възможността за оказване на натиск върху производителите. През юни настоящият министър Делян Добрев публикува проекта на страницата на министерството в интернет за публично обсъждане.

 

Основен момент в законопроекта е забраната за злоупотреба със "значителна пазарна сила". Предстои промените в ЗЗК да бъдат одобрени от Министерския съвет и внесени в парламента.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #7

    Много малка част от нередностите е отстранена.Не е достатъчно! Такъв ще е и ефекта - недостатъчен!

  2. Анонимен
    #6

    ВИИ Крал Мас И за материала хитър. Хитрия материал пичели, а простия губи. Така повелява диалектическия материализм и евалюцията на человекоподобни люди. Блажените прости духом човеци са друга тема. 4 По-високи цени за матриала прост.

  3. Анонимен
    #5

    Само като прочете човек какво са правили досега и "какво обещават да не правят повече" направо му настръхва косата ! И на това някои му казват пазарна икономика. Такива непазарни отношения с доставчиците и товарищ Сталин не би измислил. Бедна му е на горкия фантазията. Така си е то, докато не утрепят дребните дистрибутори, а след 5-6 години ще си вдигнат цените както им угажда и край на дъмпинга.

  4. Анонимен
    #4

    По-високи цени за матриала прост.

  5. Анонимен
    #3

    Дали, ако мутрите са ГЕРБ, СДС или ДПС, това няма да е за наша сметка?

  6. Анонимен
    #2

    За наша сметка и в полза на мутрите от БКП

  7. Анонимен
    #1

    ЕС Търговските вериги Топлофикация и ЧЕЗ ще се поправят ли? Договорите с Клиентите са по-важни. Няма ли търсене, няма ли Клиенти Граждани, няма пазар, няма пазарна икономика, няма нищо. Освен в някои сомалийски тип пазарни экономики... "Търговски вериги ще се поправят с промени в договорите с доставчици Двете страни в спора доволни от компромисното решение на КЗК"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.