Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фирми на Цветан Василев взеха на концесия пристанище Несебър

Процедурите за отдаване на три дунавски порта са на финалната права

65 коментара
Фирми на Цветан Василев взеха на концесия пристанище Несебър

Фирми, свързани със собственика на Корпоративна търговска банка (КТБ) Цветан Василев, взеха на концесия пристанището в Несебър за 35 години. Правителството одобри за частен оператор на порта дружеството “Видмар”, съобщи правителствената информационна служба.

В дружеството, регистрирано по Закона за задълженията и договорите, влизат строителната фирма “Водстрой 98” и “Марков и син”, зад които стои Цветан Василев, става ясно от справка в Търговския регистър.

 

Без конкуренция

 

Офертата на “Видмар” е била единствената подадена в откритата процедура, уточниха от Министерството на транспорта. Годишно дружеството ще плаща 23 000 евро без ДДС фиксирана част на концесионно възнаграждение. В правителственото съобщение не е посочено каква ще бъде променливата част на концесионната такса.

 

Концесионерът обещава за 35 години да инвестира в порта 2.886 млн. лв., като 854 хил. лв. от тях ще бъдат направени през първите десет години на концесията. За сравнение минималният изискан размер инвестиции беше 2.180 млн. лв. за целия срок на концесията, като от тях 680 хил. лв. през първите 10 години, съгласно документацията за участие в процедурата.

 

Освен този ангажимент концесионерът е обещал да инвестира още 200 000 лв. свързани със съпътстващите дейности, е посочено в правителственото съобщение.

 

Плановете на “Валмар” са през първата година на концесията през пристанищния терминал на Несебър да бъдат обслужени 11 418 пътника от международни рейсове. За първите десет години прогнозираният средногодишен пътникопоток е 13 612 души, е посочено в съобщението на правителството.

 

Концесия след ремонт на порта с държавни пари

 

Пристанището беше дадено на концесия, след като държавата инвестира над 2 млн. лв. в него през 2011 г. Със средствата беше направен ремонт на порта и кейовата стена. За това и исканите от държавата инвестиции в концесионната процедура не бяха много.

 

Другият плюс на пристанището в Несебър е, че за момента то е най-големият порт по Южното Черноморие, където могат да акостират големи пасажерски кораби. За 2011 г. през него са минали 39 пътнически кораба, показва отчет на държавното дружество “Пристанище Бургас”, към което бе съоръжението в Несебър.

 

Пристанището в Бургас също има намерение да прави пътнически терминал с морска гара, но първата процедура приключи неуспешно. Причината беше, че единственият допуснат кандидат до отварянето на ценовата оферта беше дал по-висока от индикативната стойност. Преди седмица държавното предприятие пусна повторен търг за изграждането на терминала и морската гара на Бургас.

 

Освен това пристанището в Несебър е атрактивно и за акостиране на яхти. През лятото се ползва още и от атракционни корабчета, които обслужват летовниците. Има и редовна транспортна линия до Созопол и Варна, която се обслужва с комети.

 

“С предоставянето на концесия на пристанищен терминал в Несебър ще се осигурят необходимите финансови средства за реконструкцията и модернизацията му, ще се повиши качеството на предоставяните услуги, като едновременно с това ще се осигурят и приходи за държавата от концесионни плащания.” Така правителството мотивира отдаването на концесия на порта.

 

Връзката с Цветан Василев

 

Съдружници в концесионера "Видмар" ДЗЗД са фирмите "Водстрой 98" и "Марков и син", уточниха от Министерството на транспорта.

 

“Водстрой 98” се представлява от Иван Мирински, който чрез "ПМ Контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Дружеството има заеми за над 20 млн. лв. от КТБ, показва финансовия му отчет за 2011 г. През миналата година "Водстрой 98", чрез заем от КТБ, купи от държавата "Промишлено строителство холдинг" за 12 млн. лв. Двете строителни дружества доста често печелят инфраструктурни поръчки, финансирани по европейските програми, в съдружие с други фирми.

 

"Марков и син", е малка бургаска компания за морско агентиране. Седмица преди да бъде създадено сдружението за участие в концесията на 17 октомври 2012 г. фирмата сменя собственика си и вече е на "МВМ консултинг", зад което стои Магдалена Трайкова, показва справка в Търговския регистър.

 

Магдалена Трайкова е управител и на "Бояна пропърти мениджмънт", което до скоро беше дъщерно дружество на "Инвест мениджмънт", а то от своя страна на "Тръст Василеви" - собственост на Цветан Василев, съпругата му Антоанета и дъщеря им Радосвета. На 23 октомври "МВМ консултинг" е придобила и "Бояна пропърти мениджмънт" като цената на сделката не е посочена в Търговския регистър.

 

Още три порта очакват концесионерите си

 

На финалната права са процедурите по избор на концесионер и на още три пристанища. Това са Лом, Русе-запад и Видин-Юг.

 

За всичките има подадени оферти, като най-оспорвана е надпреварата за Видин-Юг, където има три предложения. За другите две пристанища има само по един кандидат, като прогнозите са тези две процедури също да приключат скоро.

 

Така пристанищата ще се окажат единствените атрактивни за концесиониране през мандата на това правителство. “Български морски флот” на Кирил Домусчиев взе на концесия двата терминала за насипни товари на пристанище Бургас срещу задължението да плаща заемите на порта, както и да инвестира над 100 млн. евро.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

65 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #65

    пристанищата са последната хапка от сладката баница в разпродажбата на държавата.

  2. Анонимен
    #64

    Браво ремонтирано пристанище се дава на свои.Страхотна новина.

  3. Анонимен
    #63

    Малко актуална информация - на територията на пристанището вече са построени няколко двуетажни /поне засега/ къщички. Някой да е виждал на яхтено жилищни сгради?????

  4. Анонимен
    #62

    Колко смешни и безсмислени коментари на хора които нямат и на идея какво се е отдало на концесия. В този сайт сигурно пишат и хора които не знаят къде е пристанището на Несебър, а не бих се учудил ако има селяндури дето не знаят и къде е самия град. Давайте "пишете" ръсете простотии на килограм и оценявайте с аршина с който мерите на нивата в село Несебър, Слънчев бряг и пристанищата.

  5. Анонимен
    #61

    До лесно стоплящият 60 Ами кажи и колко ще е процента от приходите като си запознат . Ами ако вземат че по документи да " нямат приходи " или са " минимални " . 2.886 млн. лв. за 35 години обещава. Държавата дава над 2 млн. лв. за една година. Само не знам вие себе си ли заблуждавате или хората ?

  6. Анонимен
    #60

    До 59: Явно трудно стопляш,няма какво да си правим изводите защото тези 45 хиляди лева е само фисираната част от концесионното възнаграждение,а освен това ще има и процент от приходите.Сега светна ли ти малко? Освен това концесионера ще инвестира минимум 3 милиона и със сигурност ще управлява по-добре пристанището от държавата,която е успяла да привлече за миналата година цели 39 кораба,което е смешно.

  7. Анонимен
    #59

    23 хил. евро = 44850 хил. лева за 1год. 44850 / 12 = 3737.5 хил. лева за месец 3737.5 / 30 = 124.58 лева на ден Като се има в предвид и това : " Пристанището беше дадено на концесия, след като държавата инвестира над 2 млн. лв. в него през 2011 г." А пък обещанията за инвестиране знаем как стават в БГ. И сами си направете изводите.

  8. Анонимен
    #58

    нека се раздава на концесия, иначе няма как да го стопансива държавата

  9. Анонимен
    #57

    До коментар 56 : Като си неграмотен - чети, прилагам ти цитат "За 2011 г. през него са минали 39 пътнически кораба, показва отчет на държавното дружество “Пристанище Бургас”, към което бе съоръжението в Несебър."

  10. Анонимен
    #56

    Как на конкурса за това пристанище да се явят повече фирми, като за последните 3 години, ако не ме лъже паметта имаше само един кораб, той малък. А то си изисква инвестиции пристанището все пак.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.