Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Центърът "Жорж Помпиду": Кристо беше вълшебник

22 коментара
Центърът "Жорж Помпиду": Кристо беше вълшебник

Световноизвестният художник Христо Явашев - Кристо, който почина вчера в дома си в Ню Йорк на 84 годишна възраст, беше "вълшебник", чието "изключително творчество" беше "съществено за историята на съвременното изкуство". Това се посочва в комюнике на Националният център за изкуство и култура "Жорж Помпиду" в Париж, известен като Център "Жорж Помпиду". 

Роденият в България художник беше прочут с монументалните си творби, сред които опаковането на сградата на Райхстага в Берлин и на най-стария мост в Париж, отбелязва Франс прес. 

Центърът "Помпиду" планираше да открие през март изложба, посветена на художника и съпругата му и творчески партньор Жан-Клод, починала през 2009 г., но се принуди да я отложи поради пандемията от коронавируса. 

В крайна сметка експозицията ще бъде открита на 1 юли, обяви Центърът "Помпиду".

"Кристо беше голям художник, способен да даде на нашето ежедневие нова дълбочина. Един вълшебник. Той беше също така великолепна личност, обединила в едно дързост, решителност и дълбока хуманност", заяви президентът на Центъра "Помпиду" Серж Лавин.

Кристо планираше да опакова Триумфалната арка в Париж през септември, но проектът трябваше да бъде отложен с една година поради несигурностите, свързани с коронавируса.

"Ние работихме страстно с Кристо и сътрудниците му по този проект /изложбата/, за който той мечтаеше, както и по проекта "Опакованата Триумфална арка", на който той толкова много държеше", заяви от своя страна директорът на Центъра "Помпиду" Бернар Блистен.

Изложбата "Кристо и Жан-Клод, Париж!" ще обхваща "парижкият период от живота на двойката между 1958 и 1964 г., съществени години за еволюцията в творчеството на Кристо, както и историята на проекта "Опакования Пон-Ньоф", една от неговите най-прочути творби.

Френският министър на културата Франк Ристер заяви, че "зрелищното изкуство на Кристо и Жан-Клод беляза нашата колективна памет". 

"Способни да "разкриват, като скриват" паметниците, техните произведения съпровождаха историята на нашето време", написа той в Туитър.

Германската министърка на културата и медиите Моника Грютерс нарече Кристо "един от най-големите художници на съвременността", предаде ДПА.

По думите ѝ чрез изкуството си Кристо е научил хората по цял свят да виждат нещата по нов и по-ясен начин.

Кристо и Жан-Клод опаковаха Райхстага, сградата на парламента в Берлин през 1995 г., с което привлякоха над пет милиона посетители, припомня агенцията.

Сред многобройните арт инсталации на двамата творци са "Портите" в нюйоркския Сентръл парк (2005 г.), "Плаващите кейове" на езерото Изео в Ломбардия (2016 г.), "Чадърите" в Япония и Южна Калифорния (1991г.)

Кончината на Кристо - водеща тема за редица медии на запад

Новината за кончината на художника намира широк отзвук в италианските медии, тъй като преди четири години Кристо реализира именно в Италия проекта си "Плаващите кейове". За италианците Кристо ще си остане завинаги творецът, който направи възможно за хората да вървят по вода, пише в. "Кориере дела сера", припомняйки, че благодарение на "Плаващите кейове" хората можаха на вървят по повърхността на езерото Изео в Северна Италия от градчето Сулцано до остров Монте Изола и това остана за тях незабравимо изживяване.

Човекът, който опаковаше света, вече го няма, пише в. "Република". Вестникът припомня, че Кристо се е водил от принципа, че ако скриеш нещо (чрез опаковането), то всъщност разкриващ скритото нещо в една различна реалност, която е може би по-автентична, по-малко повърхностна.

Сбогом на твореца Кристо, мечтателят на невъзможното, пише в. "Стампа".

Смъртта на Кристо сложи край на неговата монументална авантюра, пише в. "Фигаро". С модерното си изкуство той наложи една визия XXL, която смесва пейзаж, архитектура, скулптура и детска мечта, допълва изданието и пише, че неговият проект за опаковане на Триумфалната арка ще бъде осъществен въпреки кончината му.

Кристо и съпругата му Жан-Клод се превърнаха в майстори на изкуството да трансформират пространството, опаковайки го, отбелязва в. "Монд".

Планини, музеи, мостове и Сентръл парк бяха само част от нещата, които Кристо и неговата съпруга Жан-Клод използваха, за да направят едно поразително и популярно изкуство, посочва в. "Ню Йорк таймс".

Дръзкият творец, който опакова сгради, паркове и пейзажи почина. Инсталациите на Кристо разшириха дефиницията и разбирането за съвременното изкуство, пише в. "Вашингтон пост".

Британският в. "Гардиън" припомня проектите на Кристо и Жан-Клод и начините, по които творците са ги финансирали.

Шекспир беше казал, че целият свят е сцена, а Кристо ни показа, че светът е галерия на изкуството, пише Би Би Си. Но роденият в България творец не се интересуваше от стерилно белите стени на модерните музеи, където предметите съществуваха отделно от всекидневния живот. Той искаше да превърне всекидневието в изкуство, да направи така, че хората да погледнат отново и да помислят отново за онова, което ги заобикаля. И той постигна това по пътя на намесата, като опаковаше сгради или природи обекти, като и в двата случая превръщаше студените, твърди структури в чувствени и крехки скулптури, допълва Би Би Си.

Кристо беше майсторът на опаковането и на ефимерното, припомня Франс прес. Асошиейтед прес пък отбелязва, че Кристо беше известен с масивните си, но и преходни и мимолетни творби.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. В и К
    #22
    Отговор на коментар #21

    Да ви кажа, шумът около заминалия си Кристо е дразнещ, но така може да оплюете всеки творец, абсолютно всеки! За сведение "едното пакетиране", за разлика от това в бакалията, е било предшествано от проектиране съпроводено със скици и рисунки. От продажбата на въпросните Кристо и Жан Клод са си финансирали проектите. Някой е давал пари за да им купи рисунките през цялото това време, без никаква принуда, значи ако не друго стойност е имало (и ще има). Единственото срамно нещо което се е случило през

  2. boriana
    #21
    Отговор на коментар #14

    Чудесно, но художствената стойност на "творбите" му в какво се състои? Целият му жизнен път като "художник " е едно пакетиране. В началото може да е било интередсно, новаторско, после е скучно и еднобразно. Но едно не може да не му се признае- умел е да вдига шум около себе си и скантдалите с жена си. Сутринта слушам разни нашенци по една от телевизиите- говорят за него. Трябваше да ги попитат на какъв език са разговаряли с него. Тук не става дума за патриотарство, а за достойнство. Човек, който скъса срамно със страната си, за да си изгради друга идентичност, тъй като предишната "принизява", въображаемото му "предстоящо съвършенство" на парижка почва.

  3. dimitardi100
    #20

    Едно е сигурно - ако Христо Явашев не беше напуснал забетонирана България на червенотиквениците, никой по света нямаше да знае за него ! Колко ли таланти са унищожили червените престъпници ?

  4. andrei
    #19
    Отговор на коментар #17

    аз имах предвид българския клон.

  5. Boris Kamov
    #18
    Отговор на коментар #16

    И аз те разбирам. Усукваш една сграда в чаршаф и хоп - изкуство! Надраскваш някакви криволици с флумастер и хоп - велик художник! Плебса на може да разбере извисеното мислене на сноба :-)

  6. В и К
    #17
    Отговор на коментар #15

    Дойче Веле са интервюирали Кристо и са писали нееднократно за него: https://www.dw.com/en/installation-artist-christo-says-freedom-is-the-enemy-of-possession/a-5689031

  7. Отговор на коментар #11

    Много добре Ви разбирам!Един лунен пейзаж с езеро,изписан с любов върху металната табла на старият креват,така разкъртва чувствата,че Пикасо-Микасо,Христо-Кристо,изгърмяват в тоалетната,отнесени от водата.Да ни се махат от очите,дано!Сега,сипи по една ракия!

  8. andrei
    #15

    ДОРИ ГЕРМАНСКИЯТ ВЪНШЕН МИНИСТЪР МААС СПОМЕНА КРИСТО немската преса пише за него - как с опаковането на Райхстага е отнел част от историческата тежест на тази сграда и е направил лека, ефирна В България никой не се интересуваше от него! Едно интревю не направиха комсоолците от Дойче веле с него но виж Андрей Райчевци и Кръстевци да интервюират. МОГАТ! Този човек докато беше жив можеше с нещо да омогати БЕЗДУХОВНОСТТА НА БЪЛГАРИНА!

  9. В и К
    #14
    Отговор на коментар #12

    Изобщо не съм се опитвал да показвам Кристо като активен борец против комунизЪма, а казвам на патриотарчетата, че творческият дух е несъвместим с бетонната работническоселска халтура, която превзе страната след 1944 година. Разбира се, че всеки избира да хареса нечии творби или не, но това не означава, че ако някой не харесва нещо, трябва непременно злобно да наплюе автора му. И още нещо - когато Кристо опакова Райхстага, определиха творбата му като триумф на свободата и на творческия израз, символ на обединиението и т.н. Предишната изява на нашенец с Райхстага бе на гьоре-тарабата и беше повод да ни нарекат диваци и варвари.

  10. boriana
    #13
    Отговор на коментар #11

    Е, от геометричния му период има оригинални неща. Но Христо, пардон, ако ми попадне негова скица на глупостите които правеше, и струва сериозни пари веднага ще се отръва от нея изгодно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.