10 години по-късно - подземният паркинг при Националния стадион ще бъде довършен

Снимката е архивна. Сн. БГНЕС

След 10 години един от подземните паркинги към софийското метро може да бъде отворен за ползване. Става въпрос за съоръжението при станцията "Стадион "Васил Левски". По-голямата част от него стои на груб строеж от май 2009 г., когато беше пусната и тази метростанция.

През август 2019 г. се очаква паркингът най-накрая да бъде довършен и да осигурява 193 места за спиране. Това съобщи директорът на Центъра за градска мобилност Християн Петров в четвъртък. Дружеството стопанисва паркингите към метрото от миналата година. Преди това те бяха част от друга общинска фирма - "Метрополитен". Част от тях обаче стоят недовършени по подобие на този при Националния стадион. До момента от него се ползваше само един етаж, който беше даден ан Българското национално радио. Медията довърши строежа на етажа със собствени средства и за това той не можеше да се ползва от гражданите.

Дострояването на другите две нива на паркинга ще се прави от фирмата "Калистратов груп". Тя спечели обществената поръчка, обявена от ЦГМ през миналата година. Стойността на договора е около 2.8 млн. лева с ДДС.

След приключването на ремонта в паркинга ще може да се паркира безплатно при положение, че шофьорите използват метрото и пътуват с карта. Ако пътуването е с еднократен билет, безплатното спиране е за 2 часа, а след това се плащат по 50 ст. на час.

По този начин могат да се ползват и другите работещи паркинги към метрото - при станция "Джеймс Баучер" (577 паркоместа), на станция "Цариградско шосе" (1253 места), на метростанция "Бели Дунав" (467 места) и "Бизнес парк" (86 места).

В работни дни заетостта им е различна, но често стига и до 100 %, обясниха от ЦГМ.

Според данни за 2016-2017 г., събрани от екипа на "Визия за София", които трябва да се използват при промяната на общия устройствен план на столицата, в паркинга на бул. "Цариградско шосе" в делнични дни спират от 350 до 550 автомобила при 1350 места. Пълен през седмицата е паркингът при "Бизнес парк". Съоръжението при станция "Бели Дунав" е разделено на две. Северната част има две нива с общ капацитет 128 броя паркоместа, който е напълно зает в делничните дни. Южната част има вместимост 350 места като всекидневно се заемат от 90 до 130 от тях. Данните за паркинга "Джеймс Баучер" не са пълни. При анкета, проведена за целите на Плана за градска мобилност, едва 2% от анкетираните, пътуващи с кола отговарят, че са използвали буферни паркинги предходния ден. Еднa от основните причини за този нисък процент, според 55 % от анкетираните, е липсата на буферни паркинги на повече места.

От ЦГМ са заложили тази година да довършат друг паркинг към метрото - при станция Централна гара", който има 73 места. Ще се ремонтира и надземен паркинг в район "Надежда".

ЦГМ има ангажимент и към недовършения паркинг към метрото на бул."Сливница" (МС 1) в район "Люлин". Там местата са 262, но дострояването на съоръжението не е в годишния план за 2019 г.

Инвестициите в местата за паркиране идват от приходите от синята и зелената зона, обясниха от ЦГМ. За миналата година постъпленията от платеното паркиране били 26 млн. лева. Половината от тях били инвестирани в подобряване на условията за паркиране в града - разширение на зоната, купуване на нови "паяци", оборудване на екипите по контрол. Близо 2 млн. лв. към момента са разпределени за ремонт на тротоари в рамките на зоната, дейност, която ЦГМ вече получи правото да изпълнява, обясниха от дружеството.

Останалата половина от приходите от паркиране отиват за градския транспорт.

Споделяне

Още по темата

Още от България