10% от пушачите в София ползват бездимните устройства на "Филип Морис"

Ръководството на "Филип Морис" се включи в "Уебит 2019"

За около година и половина 10 процента от пушачите в София и 6 на сто от тези в останалата част на България са започнали да ползват бездимните устройства IQOS (Айкос) на тютюневия гигант "Филип Морис Интернешънъл" (ФМИ). Това съобщи Христос Харпантидис, управляващ директор на компанията за Югоизточна Европа пред български и чужди журналисти във вторник, след като цигареният концерн се включи в технологичното изложение "Уебит" в София.

Според броя на продадените устройства у нас 150 хиляди са българите, преминали към по-безвредната алтернатива на пушенето, но сред тях има и такива, които ползват и "Айкос", и традиционните цигари.

По думите му страната ни е сред отлично развиващите се пазари на "Айкос", а Япония като първа държава където започват продажбите на алтернативните тютюневи изделия остава лидер в този сегмент на продажбите на ФМИ с 22 процента потребители на продукта.

Очакванията на тютюневия концерн са след даденото преди две седмици разрешение от американската агенция по храните и лекарствата за продажбата на тези продукти в САЩ техният пазар в световен мащаб да нарасне.

"САЩ са огромен пазар  с 40 млн. пушачи и разрешението от Агенцията по храните и лекарствата е голям успех", коментира главният изпълнителен директор на концерна Анде Каланцопулос. По думите му разрешителното легитимира научните изследвания за намаляване вредата за здравето при ползването на нагреваемите тютюневи изделия на ФМИ спрямо конвенционалните цигари и слага край на коментарите дали са алтернатива на традиционното пушене.

Каланцопулос посочи, че повечето пушачи смятат, че никотинът е вредната субстанция, а само 15 процента са наясно, че "коренът на проблема" е в горивния процес и отделения катран. Затова според него ФМИ се нуждае от подкрепата на държавните регулатори и обществото за бъдеще, в което непушачите и децата няма да са излагани на цигарен дим. По думите на шефа на тютюневия концерн затова е важно да се подкрепят пушачите, преминали на негорими тютюневи изделия, да продължат да ползват алтернативните устройство. В същото време обаче той отбеляза, че е важно да е приемлива цената на бездимните изделия, която зависи изцяло от акциза, но по-важно от това е потребителите на "Айкос" да са решени да сменят пушаческите си навици. Каланцопулос даде за пример как потребители ползват електронни цигари, само защото са по-евтини от традиционните, а не защото са убедени в тях.

Той изнесе статистика на компанията, според която около 70 процента от преминалите на "Айкос" пушачи продължават да ползват алтернативните устройства, а останалите се връщат по една или друга причина към традиционните цигари. Според шефа на тютюневия гигант интересът на потребителите на бездимните изделия ще се поддържа с дигитални технологии, към чието разработване също е насочено вниманието на ФМИ.

Запитан обмисляли ли са във "Филип Морис" откриването в България на производство на бездимните им тютюневи стикове, Каланцопулос каза, че в момента компанията реорганизира производството на тютюнева фабрика в Болоня. Това е скъпа инвестиция във високо технологични машини, каза той, но призна, че компанията се нуждае от нови производствени мощности за пазарите, където бездимните изделия се представят добре.

Ръководителят на  концерна посочи още, че всяко правителство се радва на чужди инвестиции, но е много важно каква ще е тяхната добавена стойност като например обучаване на специалисти. Каланцопулос посочи, че неговата компания инвестира не само в производствени мощности, а и в кол центрове, а Харпантидис съобщи, че през 2019 г. ще бъде открит такъв център за обслужване на клиенти в България.

Размерът на инвестицията не бе посочен, но представителят на българското дружество Верджиния Джевелекова уточни, че като начало кол центърът, който ще открие 100 работни места, ще е за клиенти на компанията от България и Италия, а на следващ етап ще се разширяват обслужваните държави и услугите на центъра.

Още от Бизнес