1.297 млрд. евро влизат в хазната от концесията за летища Варна и Бургас

1.297 млрд. евро влизат в хазната от концесията за летища Варна и Бургас

1,297 млрд. евро ще постъпят в държавната хазна в резултат на 35-годишното отдаване на концесия на летищата във Варна и Бургас. Това заяви транспортният министър Николай Василев в петък, обявявайки Копенхаген Еърпортс за победител в конкурса за частен оператор на аеропортовете.

Датската компания е спечелила с най-голям размер на инвестициите – 526 млн. евро за периода на концесията, поевтиняване на летищните такси и възнаграждение за държавата в размер на 30 процента от брутните им годишни приходи. Това прави 1,297 млрд. евро постъпления за хазната в целия период на действие на бъдещия договор, изчисли Василев, който е председател на комисията за избора на концесионера.

В момента държавата печели от летищни такси 31 млн. лв. годишно. За 35 години това прави 1,085 млрд. лв., което е двойно по-малко от приходите от концесията, които ще внасят датчаните.

Останалите кандидати в надпреварата –  германско-българският консорциум Фрапорт/БМ Стар и френските Венси Концесион и Венси Аеропортс, са предложили отчисления за държавата в размер съответно на 16,8 на сто от приходите и 21 процента, съобщи Василев. Това също са високи оферти, в конкурсната документация бе заложено като приемливо 12 на сто отчисление за държавата.

Транспортният министър отбеляза, че от десет възможни точки Копехаген Еърпортс са получили 9,15 точки, Фрапорт/БМ Стар – 7,95, а двете Венси – 7,36.

Още в първата година от подписването на договора Копенхаген Еърпортс са готови да инвестират в летището във Варна над 10 млн. евро, а в Бургас – над 15 млн. евро. 106 млн. евро ще вложи компанията до 2008 г. в модернизацията на черноморските летища. В този период да се построи нов терминал във Варна и да се реконструира останалата инфраструктура там, както и на аеропорта в Бургас, предвижда ускорената инвестиционна програма на победителя.

Сумата е почти равна на предвижданията на консултанта по процедурата за целия 35-годишен период. Според неговата прогноза общите инвестиции за цялото време на концесиониране бяха между 100 и 150 млн. евро. Просто не сме очаквали толкова добра оферта, коментира Василев, като подчерта, че и останалите предложения са били силни, но не пожела да даде параметри на офертите на победените кандидати.

От Копенхаген Еърпортс са предложили и намаляване на таксите за наземно обслужване на самолетите. Още през следващата година може да се очаква поевтиняване на тези тарифи, каза вицепремиерът.

Копенхаген Еъпортс съществува като акционерно дружество от 1990 г. Тогава датското правителство решава да преобразува в публична компания Летище Копенхаген, което е основано през 1925 г. и е един от най-старите граждански аеропортове в света. Акции на Копенхаген Еърпортс започват да се предлагат на Датската фондова борса през 1994 г. и за още две търгови предложения през 1996 и 2000 г. делът на държавата в дружеството намалява до 37 на сто. Останалите са на частни инвеститори.

Копенхаген Еърпортс е собственик и оператор на датските летища Копенхаген и Роскилде. Дружеството експлоатира британския международен аеропорт Нюкасъл, от когото притежава 49 процента. Управлява и китайския Хайнан Мейлан, където държи 20 на сто от акциите, оперира също девет мексикански летища чрез групировката АСУР, в която участва със 7,9 на сто от дяловия капитал.

През 2004 г. компанията е обслужила 45 млн. пътници, което е ръст от 13,2 на сто в сравнение с предходната година. Приходите на дружеството за 2003 г. са били в размер на 295 млн. евро, а печалбата - 55 млн. евро. Реализираните инвестиции за този период са били 206 млн. евро. Общата стойност на активите на компанията е 1,135 млрд. евро.   

В момента всеки пътник на летище Варна плаща 13,16 евро летищна такса, която влиза в цената на самолетния  му билет. Сумата в Бургас е 13,61 евро. Новите тарифи ще са 12,23 евро за Варна и 11,15 евро за Бургас. Така не се и налага да се фиксира праг на увеличението на таксите  от 3-4 на сто, както искат от Асоциацията на авиопревозвачите, защото на практика има поевтиняване, обясни транспортният министър.

Прогнозите за трафика през следващата година на двете летища са за 3,384 млн. души. Още през 2007 г. аеропортът в Бургас ще надхвърли 2 млн. пътници. Тази граница Варна ще прескочи чак през 2011 г. На десетата година от концесията очакванията са за 5,519 млн. пътника за двете летища, на двадесетата година ще се посрещат 6,570 млн. душ, а в края на концесията 8,064 млн. туристи.

Европейските норми изискват, надхвърли ли се трафик от 2 млн. души за летище, на него да се пусне конкуренция в наземното обслужване. Така ще се изпълни и другото искане на Асоциацията на авиопревозвачите за втори оператор в обработката на самолетите, обясни Василев.

В контракта с датчаните ще се заложи между 10 и 15 процента възвръщаемост на инвестициите, допълни той. Не се предвижда клауза за предоговаряне на концесионното възнаграждение за държавата при лоши финансови резултати, отбеляза  транспортният министър.

До месец се очаква договорът с Копенхаген Еърпортс да бъде подписан, за да стане това преди началото на активния летен сезон, каза вицепремиерът. 60 дни ще трае приемно-предавателната процедура между сегашните държавни оператори и частния управител, но тя няма да се отрази на дейността на аеропортовете. Реално  модернизацията на летищата ще стартира идната година. За всички доставки и строеж на обектите ще се обявяват процедури по Закона за обществените поръчки, което щ есе следят от държавата, обясни Николай Василев.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес