130 превозвачи на шествие срещу транзита на турските ТИР-ове

130 превозвачи на шествие срещу транзита на турските ТИР-ове

Около 110 камиона на различни превозвачи се включиха в протестно шествие по околовръстното шосе на София в петък. Недоволството им е срещу намерението на българското правителство за пусне транзитно турските ТИР-ове през територията на България от април, каквато междуправителствено спогодба се очаква да бъде сключена на 30 март.

Протестът бе организиран от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ)

С надписи върху камионите “Искаме равнопоставеност между българските и турските превозвачи”, “Защо бюджетът губи 60 млн. евро?” и др. превозвачите изразиха несъгласието си със свободното пускане на 500 хил. турски ТИР-а годишно срещу българските 5-6 хил. товарни машини, преминаващи през територията на югоизточната ни съседка.

130 собственици  на фирми за превози са се подписали под декларация, с която се настоява Министерството на транспорта да излезе с ясна позиция по въпроса с транзита на турските камиони.

Проблемът породи през последния месец напрежение в бранша и дори раздели превозвачите. Докато едните протестираха на околовръстното шосе,  други седем браншови организации отидоха при зам.-министъра, отговарящ за авто и жп транспорта Георги Петърнейчев, за да му връчат протестна декларация срещу действията на БАСАТ. Против се обявиха Националната браншова камара на работодателите в транспорта, Съюза на частните превозвачи, АЕБТРИ, Националната асоциация на собствениците на автогари, Националното сдружение на автомобилните превозвачи, Националното сдружение на българските превозвачи и Националната транспортна камара.

“Не знам кой им е дал мандат за такива действия, но е факт, че в нашия протест се включиха членове на тези организации, които подкрепят нашата теза”, заяви Димитър Николов, зам.-председател на БАСАТ. “ В шествието участват различни фирми, така че ние не защитаваме конкретни корпоративни интереси, а корпоративния интерес на всички автопревозвачи”, допълни той.

По думите му при освобождаването от такси на транзита на турските ТИР-ове в България се създава неравнопоставеност между българските превозвачи и тези на югоизточната ни съседка, които са 100 пъти повече и приходите от едните и от другите в хазните на съответните държани са несъизмерими. Освен това турските камиони не спазвали ограничението за влизане с определени количества гориво в резервоара, докато българските били принудени да зареждат по-скъпото гориво, след като напуснат България.

По изчисления на БАСАТ автобизнесът ще изгуби 210 млн. евро годишно от отнети от турската конкуренция превози. През последните два месеца се забелязва тенденцията празни камиони да влизат у нас, което значи, че поемат товари от България и от страни от Европейския съюз, твърдят от асоциацията.

От там посочват, че освен българските превозвачи, потърпевши са и европейските. Като пример за това БАСАТ цитират председателя на белгийските превозвачи, който на среща с българските си колеги заявил, че ЕС е клуб, в който всеки си плаща за членството и те не са съгласни с членската карта, който си плаща България, в ЕС да влизат безплатно турски превозвачи.

От  протестиращата асоциация настояват България и Турция да се разберат на предстоящата среща за квота от около 6 хил. камиона за двете страни, за която ще е свободен транзитът, а за останалите ТИР-ове вече да се плащат такси за преминаване.

Ако България на 30 март подпише споразумение за пускането на турските ТИР-ове без пари през територията си, превозвачите обещават да блокират границите на страната.  

Още по темата
Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?