Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

С чек за 1.35 млрд. лв. "Хемус" става "необратима" до Велико Търново

Кабинетът отпусна парите в деня на протест на строителите срещу опозицията

10 коментара
С чек за 1.35 млрд. лв. "Хемус" става "необратима" до Велико Търново

Третият кабинет на Бойко Борисов задели над 1.35 млрд. лева от излишъка за изграждането на магистрала "Хемус" с цел да направи процеса "необратим" по думите на премиера. Средствата стигнат за строителството на липсващите 134 км от магистралата от пътен възел "Боаза" до Велико Търново, става ясно от правителственото съобщение.

Премиерът съобщи новината пред кметовете на Варна, Търговище, Севлиево, Велико Търново, Ловеч и Плевен на заседанието на Министерския съвет в сряда, докато строители протестираха срещу обвиненията на БСП в корупция и твърдението, че връщат 40% от парите на управляващите.

"С нашето решение заделяме парите, за да можете като си отидете, да кажете на хората това, което сме поели като ангажимент - не само на юг – " Струма“, "Марица“, "Тракия“, а и "Хемус" да е необратим проект и после да няма някой, който да каже, че няма пари“, заръча Бойко Борисов на кметовете. Допълни, че парите са събрани "повече от битката с корупцията и контрабандата".

Строителството на магистрала "Хемус" е топ приоритет на третия кабинет на Борисов, който обаче закъснява с изпълнението. Отпускането на средствата става без ясно обявени разчети, без извършени отчуждения и направена археология, без обявени обществени поръчки за избор на изпълнител – все ангажименти на държавата.

Близо десет години се оказаха недостатъчни на трите кабинета на Борисов да изпълни тези предварителни дейности, за които отговаря държавната администрация, получаваща на всеки три месеца бонуси за добре свършена работа.

Вместо да обърне внимание как работят подчинените му Борисов не спира да повтаря тезата си, че други са виновни, защото извадили "Хемус" от европейското финансиране. Повтори я отново и в сряда:

"Знаете, че преди години "Хемус", не знам поради какви причини, но по времето на друго управление, беше извадена от възможността да бъде финансирана по европейски програми, а ние искаме процеса да го направим необратим и после да няма някой, който да каже - няма пари. Така че сме си изпълнили поетия ангажимент", каза Борисов пред кметовете от северна България.

Магистрала "Хемус" не е част от европейската транспортна мрежа, т.нар. TEN-T мрежа. По тази причина строителството ѝ не може да бъде финансирано с европейски средства. Единственият участък от магистралата, който може да получи пари от ЕС, е този между София и Велико Търново, като част от международния път през Русе до Букурещ.

Най-вероятно по тази причина държавата осигурява средства само за този участък. Така се застрахова, че ако страната ни не успее да изпълни важната за ЕС магистрала "Струма", европейските средства няма да бъдат изгубени, защото след евентуално разрешение от страна на Европейската комисия могат да бъдат пренасочени към "Хемус". Това вече беше правено с други проекти през изминалия програмен период 2007 – 2013 г. Отпуснатата днес сума (690 млн. евро) приблизително съвпада с парите нужни за пътя през Кресненското дефиле на "Струма" ( 600 млн. евро), за който подозрително все още няма обявен търг.

Много приказки, малко работа

"Хемус" беше включена като приоритетен обект още по времето на първото правителство на Бойко Борисов, заедно с магистралите "Тракия" (София-Бургас), "Марица" (Пловдив-.ГКПП "Капитан Андреево") и "Струма" (София-ГКПП "Кулата").

За да се ускори процеса по изграждането им през лятото на 2011 г. беше създадена специална проектна компания – Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП)  Т.нар. "малко АПИ" по думите на тогавашния регионален министър Росен Плевнелиев трябваше да подготви проектите за изграждането на автомагистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море", така че тяхното строителство да може да започне през новия програмен период 2014 – 2020 г. без да има забавяне.


По време на втория кабинет на ГЕРБ, в навечерието на новата 2016 г., магистралната компания скоростно избра строителите на 60 км от "Хемус". Два месеца по-късно премиерът Бойко Борисов нареди поръчката да бъде спряна. Освен високата цена за изпълнение, другата причина беше "витаещите съмнения", че зад избраните фирми стоят депутатът от ДПС Делян Пеевски и шефът на "Лукойл България" Валентин Златев.  Неофициално се коментираше, че катарзисът на Борисов настъпил след дипломатически натиск и съвет от Брюксел, че ЕК няма да отпусне средства за "Хемус" след като все едни и същи фирми печелят поръчките и докато не бъде завършена магистрала "Струма". Една от чуждите компании участвали в търга дори пусна жалба до Европейската комисия.

Месец по-късно – през март 2016 г. проектната магистрална компания беше закрита, а Борисов нареди препроектиране на магистрала "Хемус", така че да поевтинее.

В строеж са само два участъка

Повече от две години след фаталния търг в момента се строят само два участъка с обща дължина от близо 26 км.

Единият е между Боаза и Ябланица (9.3 км) за близо 55 млн. лв. Той се изпълнява от консорциум "ХВП Ябланица" ДЗЗД с участници "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пъстрой Бургас". По договор участъкът трябва да е готов в началото на 2020 г., но Борисов обеща да бъде пуснат 7 месеца предсрочно.

Другият участък в строеж е от пътен възел "Белокопитово" до пътен възел "Буховци" (16.3 км) за 120 млн. лв. Изпълнител на обекта е ДЗЗД "Хемус-16320", в което влизат "Инфра Експерт" ЕООД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД, "Автомагистрали - Черно Море" АД и "Трансконсулт-22" ООД. Строителството започна през август тази година и трябва да бъде завършено до края на 2020 г.

Без нови участъци в строеж през 2019 г.

Въпреки заделените от правителството над 1.35 млрд. лв. за изграждането на "Хемус" до Велико Търново през следващата година няма да започне строителство на нови участъци от магистралата.

Причината е, че все още не са направени всички парцеларните планове, следователно не са извършени отчужденията на терените. Без да бъде направено това строителите не могат да влязат на терен и да работят.

Няма и обявени обществени поръчки за избор на изпълнители. Бившият регионален министър и настоящ заместник Николай Нанков обеща търгът до Плевен/Ловеч да бъде обявен през август, а този до Велико Търново – през септември, но това така и не се случи.

Наследникът му на поста Петя Аврамова обеща обществените поръчки да бъдат обявени до края на годината. Ако това се случи, при добро стечение на обстоятелствата през следващата година може да има избрани изпълнители за новите участъци на "Хемус" и евентуално през 2020 г. да започне строителството им.

Нееднократно премиерът Бойко Борисов обеща магистрала "Хемус" да бъде готова до 2024 г. В най-добрия случай това обещание, при условие, че следващите правителства продължат започнатото дело, може да бъде изпълнено до Велико Търново. За участъка от около 70 км между Велико Търново и пътен възел "Буховци" няма готови проекти и осигурено финансиране.

Премиерът Бойко Борисов и ресорният министър Петя Аврамова не коментираха този въпрос пред кметовете по време на правителственото заседание. Никой не посмя и да ги попита, става ясно от разпространения видеозапис.

А за скоростния път до Видин няма пари

И ако за магистралата до Велико Търново кабинетът "Борисов 3" намери пари от излишъка, за скоростния път Видин - Ботевград не беше изваден нито лев. Това става въпреки поетия ангажимент от Бойко Борисов пред протестиращите този път да бъде готов три години по-рано от магистрала "Хемус" - до 2021 г.

Най-вероятно това се дължи на силното правителствено лоби за магистралата – вицепремиер по еврофондовете от Габрово, финансов министър от Плевен и бивш регионален министър и настоящ заместник-министър от Ловеч.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trajkow
    #10

    Значи има тлъст дял за самите фирми от тези пари щом надигат глас в защитa на кабинета на ББ. И то въпреки изваждането на един вече бивш фаворит от ЕУ проекти .. Кой друг някъде вади пари без проектоплан?!

  2. dimitardi100
    #9

    Браво ! Добре развитата инфраструктура е база на всяка добре развита икономика !

  3. ВАМ
    #8

    След като прегледах линкове, видях цени за 2 млн лв/км в Индия, 8млн лв/км в Испания и някакви космически суми за Холандия и САЩ. Цената може и да е нормална спрямо терена и практиката в по-бедните държави от ЕС, само че като знаем надниците на работниците и виждаме качествата и на места дори ширината на пътя, възниква въпросът колко пари ТОЧНО за какво отиват? Все неща дето нямаше да ги мислим, ако имаше прозрачни публични търгове и свободна конкуренция между фирмите.

  4. Георги Бочев
    #7
    Отговор на коментар #6

    Т ъ п трол. Къде ти е линка бе лъжец?

  5. Чинчила
    #6

    До Бочко строителя-усвоител Ти ми кажи къде двулентов път струва 5 млн лева километъра. В Чехия, Германия, Сърбия. Кажи също така и къде квадратен метър теракота (ремонт в центъра на София) струва 1120 евра!!! Защо няма досега публикувана една независима оценка от чужди експерти за цената на пътищата ни? Да не говорим за скорсостта с която се строи и ремонтира. А пък за качеството съвсем да забравим.

  6. Георги Бочев
    #5
    Отговор на коментар #4

    Чинчила, ако не покажеш линк че в Чехия двулентов път с аварийно платно от магистрала струва 480 х евра, а в Германия 500х евра, за мен си долен лъжец и годен трол

  7. Чинчила
    #4

    То няма какво много да се коментира пък и лесно се дели 1.35 млрд на 134 км. или 10 млн лв. на километър. В Чехия същият двулентов път аварийно платно струва 480 х евра, а в Германия - 500 хил. Единственият въпрос в случая е как откраднатият милиард ще бъде разпределен. Може да започнем да залагаме.

  8. Чалгаристан
    #3

    Вдигнаха таксите - наричат го излишък и дясна политика.

  9. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Лошо ли е, че ще се строи Хемус? Питам за "от птичи оглед"

  10. Лизи Гугуткова
    #1

    Купете и една дузина платноходки с руското знаме на мачтите, та да е красива описаната картина и в Черно море!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.