Планираният железопътен тунел между Елин Пелин и Костенец ще е 14 километра и ще е най-дългият в България. Ще струва около 500 млн. лева, които ще бъдат покрити с европейско финансиране и трябва да е готов за 6 години. Това става ясно от обявената обществена поръчка за продължаването на железопътната магистрала "Тракия" между София и Бургас, чиято модернизация започна с европейски средства през първия програмен период.
Този тунел ще е над два пъти по-дълъг от сегашния "първенец"- "Козница" (5.8 км), който се намира между жп гарите Копривщица и Стряма и е построен за по-малко от три години в средата на миналия век.
С близо година закъснение Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обяви търговете за изграждането на два участъка. Единият е 51-километровият жп път от Елин Пелин до Костенец с прогнозна стойност над 1 млрд. лв. без ДДС. Той се финансира от оперативна програма "Транспорт". Другият е 25-километровият жп път между Костенец и Септември за 361 млн. лв. без ДДС. Средствата се осигуряват чрез новия механизъм "Свързана Европа".
Търговете са на инженеринг – проектиране и строителство.
Изборът на изпълнители ще стане чрез комплексна оценка, в която тежестта на цената е 60% . Очакванията са победителите да бъдат избрани следващата година, съгласно обявените срокове в процедурата. При обжалвания на търговете има риск строителството да се забави, а част от средствата да бъдат загубени. Крайният срок за усвояване на парите е до края на 2023 г.
Ако жп линията бъде построена, пътническите влакове ще могат да развиват скорост от 160 км/ч, а товарните - 120 км/ч.
Поръчката Елин Пелин – Костенец е разделена на три
Модернизацията на отсечката от Елин Пелин до Костенец е разделена на три обособени позиции. Това е направено с цел по-бързото им изграждане.
Най-сложен и най-скъп е първият участък с дължина от 20 км, където ще бъдат построени два двутръбни тунела с обща дължина от 15 342 метра, от които единият е дълъг над 14 километра. Предвидени са също 8 моста и естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел. Прогнозната стойност на първите 20 км е 554 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 6 години.
Втората обособена позиция е най-лека за изпълнение и е с най-ниска прогнозна стойност - 116 млн. лв. за 20 км железен път, по който ще има 3 моста. Срокът за изпълнение е 4 години.
Третата обособена позиция е за изграждането на 11 километра железен път, от който близо половината е под земята, с прогнозна стойност от 354 млн. лв. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина.
Жп пътят между Костенец и Септември трябва да се обнови за 5 години
Втората обществена поръчка е за модернизацията на жп пътя между Костенец и Септември с дължина от 25 км и прогнозна стойност от 361.4 млн. лв. без ДДС.
Заложено е изграждането на 3 тунела за двойна жп линия с обща дължина ог 4568 метра, както и 23 моста и виадукти с приблизителна дължина 2230 м.
Предвижда се и изграждането на нова жп гара в Костенец, която ще има връзка със старата. Ще бъде и обновена и гарата в Белово.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
1 коментар
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Няма да има такъв тунел до колкото разбрах.