Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

1.5 млрд. лева за бронирани машини. Ще се повтори ли казусът Gripen?

17 коментара
Една от предлаганите бронирани машини. "Пираня" на "Дженеръл Дайнамикс"

Една от най-големите военни сделки – за закупуването на нови бронирани машини за около 1. 5 млрд. лева, остава в ръцете на служебното правителство. За момента не е ясно дали то ще се заеме с решаването на поръчката или ще я остави на редовен кабинет.

Преди четири години имаше прецедент с мащабна военна сделка – тази за закупуването на нови изтребители. През 2017 г. назначеното от президента Румен Радев служебно правителство на Огнян Герджиков класира на първо място шведските изтребители Грипен (Gripen) и по този начин изглеждаше, че предреши избора. Дошлият след това редовен кабинет на Бойко Борисов обаче не се съобрази с решението и закупи американските F-16 Block 70, след като парламентът даде благословия за това.

Засега няма сигнали, че служебният кабинет на ген. Стефан Янев се готви да придвижи поръчката в определена посока. Служебният министър на отбраната Георги Панайотов още не е коментирал казуса.

Бившият военен министър Красимир Каракачанов прекрати процедурата за избор на бронирани машини, след като се оказа, че и двете подадени оферти надвишават определения ценови таван от около 1.5 млрд. лв., както се и очакваше.

Каракачанов лансира варианта поръчката да бъде изпълнена от ведомствения холдинг ТЕРЕМ, с което на практика се повтаря до известна степен схемата с държавното дружество "Автомагистрали", работещо под "шапката" на МРРБ.

ТЕРЕМ не може да произведе машините и ще трябва да сключи от свое лице договори с други компании, в това число чуждестранни.

Каракачанов подготви, но не задейства този вариант, оставяйки го за следващ кабинет.

Той внесе в Министерския съвет доклада на ТЕРЕМ, според който проектът може да бъде изпълнен със силите на българската индустрия и в ценовата рамка, гласувана през 2018 година.

Каракачанов коментира, че не е редно служебно правителство да възлага модернизационния проект, но може да организира обществено обсъждане, да бъдат направени и срещите с фирмите подизпълнители, доставчици и така нататък.

Засега няма сигнали, че служебното правителство ще задейства проекта, но хипотетично може да го придвижи към ТЕРЕМ.

Ако правителството, което и да е то, се откаже от схемата с ведомственото дружество, проектът ще трябва да се промени или направо рестартира.

До финала на вече прекратената процедура достигнаха мултинационалната "Дженеръл Дайнамикс" (General Dynamics) и финландската "Патриа" (Patria).

И двете оферти надвишават тавана на проекта от близо 1.5 млрд. лева с ДДС, което беше ясно отдавна.

Според неофициална информация и двете компании бяха готови да се вместят в заложения бюджет, но при промяна на част от изискванията, основно за комуникационната система.

Каракачанов обаче прекрати проекта.

Ако проектът бъде рестартиран, вероятно и други фирми ще проявят интерес към него.

МО искаше да закупи 150 машини – 90 бойни и 60 спомагателни, за 1.46 млрд. лева с ДДС, като проектът закъсня сериозно заради дългите разправии около техническите изисквания.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimitardi100
    #17

    Най-добре е всичко, което е възможно да бъде произведено в България !

  2. rusonefil
    #16
    Отговор на коментар #8

    Най-скъпия и модерния в бранша е Пума 17,14 млн. евро бройката. Зависи от договора какви екстри включва. Може и да е реална цената. Заедно с комисионните разбира се.

  3. rusonefil
    #15
    Отговор на коментар #5

    Това е аргумент от ВСВ. За модерните оръжия снаряди с насочване и пр. няма значение колко са високи. А и пълзящи БТР още не са измислени.

  4. rusonefil
    #14
    Отговор на коментар #4

    Това го кажи на твоите хора в Москва. Че да не стават за смях като в Нагорни Карабах.

  5. rusonefil
    #13

    От кога в прерогативите на едно служебно правителство е да прави сделки за милиарди? Пак ще борим май корупция с оща по-голяма корупция.

  6. rusonefil
    #12
    Отговор на коментар #11

    Значи според теб 40 години във Варшавския договор не беше, за да ни пазят з.. от турците както разправяше близката до теб пропаганда?

  7. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #11
  8. Нато Натов
    #10
    Отговор на коментар #2

    Да не говорим за икономическата компенсация (т.нар. "офсет"), с която щяхме да изплатим самолетите. Справка - Унгария.

  9. Нато Натов
    #9
    Отговор на коментар #5

    А бе, кой ще стреля по нея? Наоколо само съюзници и братя.

  10. Отбелязвам
    #8

    Вероятно има някаква грешка. 1.46 млрд за 150 машини. Едната излиза по 9.73 млн. Може ли един БТР да струва 10 млн лв?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.