Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

150 млн. лв. повече, ако ВУЗ сами определят таксите си

2 коментара
150 млн. лв. повече, ако ВУЗ сами определят таксите си

Ако университетите сами определят таксите си и броя на студентите, парите за висше образование ще бъдат със 150 млн. лева повече, каза във вторник образователният министър Даниел Вълчев след среща със Съвета на ректорите.

По думите му това ще е възможно, ако таксите се извадят от консолидирания бюджет за образование, а държавата продължи да дава същата субсидия на висшите училища. Идеята е университетите да разполагат с тези средства както намерят за добре, но все още не е ясно как това ще става.

Така ще пробием тавана от 4.2% от брутния вътрешен продукт (БВП) за образование, въпреки че през следващите години не се предвижда увеличение на парите, отпускани от държавната хазна, отбеляза просветният министър.

Министерството на финансите в момента води консултации с представители на ЕС, които следят външнотърговския баланс и финансовата рамка на страната, обясни Вълчев.

Финансовото и просветното ведомство водят разговори и по въпроса с данъчното облагане на приходите от такси. Според Министерството на образованието е добре да има данъчни облекчения и университетите да са освободени от корпоративен данък.

Министърът на финансите Пламен  Орешарски по-скоро иска 10-процентният данък да се събира, а след това отново да се преразпределя към университетите, коментира Вълчев, като подчерта, че при всички положения парите ще останат в системата.

Така, ако университетите реализират печалба от 150 млн. лева извън консолидирания бюджет, държавата ще прибира 15 млн. лева под формата на данък, като след това отново ще връща парите в системата.

Вероятно тези допълнителни 150 млн. лева няма да “излязат от населението”, тъй като до края на годината ще има действащ закон за студентското кредитиране. По думите на Вълчев държавата ще успява да покрива до голяма степен разходите по обучението на един студент за сметка на европейските фондове чрез оперативна програма “Човешки ресурси”.

Студентските заеми ще покриват изцяло студентските такси и през първата година от системата за кредитиране от нея ще могат да се възползват около 10 000 младежи. Основните ѝ параметри тепърва ще се уточняват.

Икономическият анализатор от Институт “Отворено общество” Лъчезар Богданов определи предложението на Вълчев за изваждане на таксите от консолидирания бюджет като “стъпка напред”. Той коментира пред Mediapool, че това може да стане по примера на облагането с доходен данък, част от който остава за общините.

Все пак той подчерта, че идеята не дава кардинално решение на проблемите във висшето образование. Според Богданов трябва цялостна държавна политика в сектора, а финансирането на висшите учебни заведения става на принципа парите следват студента.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. лимпида
    #5

    какво ще стане с преподаватели, които в голямата си степен не са на ниво. Какво ще стане с образователните програми в Университетите, в специалности в които от десетилетия нищо съществено не е помръднало. Искам да попитам на какво основание предметът "Сториа на СССР" се трансформира в "Историа на Русия" и е между тези, които са основни. Нима историята на всяка западноевропейска държава или САЩ са второстепенни за България и света, та се изучават в предмети по "Обща история". У нас образованието СЛЕДВА ПРЕПОДАВАТЕЛА И ИНЕРЦИЯТА НА МИНАЛОТО.

  2. хари
    #4

    степента професионален бакалавър по..., като степен е по зле и от специалист по... ,даже я няма думичката висше. След като ще се доучва за бакалавър още и то само по определени специалности и не се знае в кои университети ще стане това, защо беше необходимо промяната.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.