Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

20 хил. електромобила и 10 хил. зарядни станции у нас до 2026 г., очаква екоминистърът

10 коментара
20 хил. електромобила и 10 хил. зарядни станции у нас до 2026 г., очаква екоминистърът

До 2026 година предвиждаме у нас да има 20 000 електромобила, 10 000 зарядни станции и да бъдат изведени от експлоатация 50 000 стари автомобила с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Това заяви екоминистърът Борислав Сандов по време уебинар на тема електрическа мобилност, организиран в четвъртък от списание "Ютилитис".

По данни на Пътна полиция към април 2021 г. регистрираните у нас електрически пътни превозни средства са били 3888, а зарядните станции са под 200, което означава очаквания за съществен ръст на продажбите на електромобили.

По думите на Сандов представеният от него план може да изглежда мащабен за период от 5 години, ако гледаме назад. "Но виждайки какво се случва около нас в рамките на Европейския съюз (ЕС) и дори в съседни държави, които не са част от ЕС, това изглежда реалистично, а за някои хора дори може да не е достатъчно амбициозно. Но нека започнем оттам, ако постигнем повече, би било добре дошло", каза министърът, цитиран от БГА.

Според него трябва да се обърне подходът за начина, по който се отнасяме с моторните превозни средства и важно е да се прилага принципът "замърсителят плаща".

Той припомни, че финансов стимул от 6140 евро за купуване на нов електромобил в който и да е град със запрашаване над нормата е заложен по оперативна програма "Околна среда" за 2021-2027 година.

По думите му освен добрите практики по отношение на елктромобилността на другите държави, трябва да се обърне внимание и на лошите. Като пример за лоша практика той посочи отказът на северните и западните държави от големи паркинги в центровете на градовете, за да не привличат бензинови и дизелови автомобили. "Ако предвиждаме да се правят паркинги, близо до центровете е добре да има преимущество за електромобилите - както в момента в София синя и зелена зона е освободена за електрическите превозни средства", каза Сандов.

Според Иван Хиновски, председател на Българския енергиен и минен форум, страната ни е много назад по отношение на елктромобилността, въпреки че у нас има много визионери. Мнението му е, че към 2030 година у нас трябва да има поне 300 000 електромобила и разполагаема мощност между 1500 и 2000 мегавата за зареждането на този огромен парк.

Председателят на управата на Индустриален клъстер "Електромобили" Илия Левков коментира, че 13 години в България липсва системен подход за електрическата мобилност. По думите му незабавно трябва да се промени работата на Национален доверителен екофонд (НДЕФ), който стимулира покупката на електрически превозни средства, или неговия Управителен съвет да бъде уволнен. В отговор на това твърдение, началникът на кабинета в Министерски съвет на Борислав Сандов - Георги Стефанов, подчерта, че реформата за електромобилоността не е само в НДЕФ и десетилетия наред бездействие не могат да бъдат компенсирани само със смяната на ръководството на фонда.

Левков заяви още, че Министерство на околната среда и водите (МОСВ) е голям длъжник на общините в България, защото НДЕФ е пропуснал да покани 3 големи компании производители на електрически автобуси в България.

Общини като Враца, Русе, Хасково, Варна, Бургас имат проблеми с електрическите автобуси, а някои дори нямат експерти, които да приемат доставките, защото не могат да сравнят дали доставените превозни средства имат спецификациите на заявените. Те са в гаранция, но ще има експлоатационни грешки, които ще плащаме всички ние, подчерта Левков.

"Ние създадохме образователен модел, който събра бизнеса, професионалните гимназии и университетите. В момента 900 деца изучават електрически превозни средства в 15 професионални гимназии в цялата страна. Това ни дава гаранция, че електрическата мобилност ще се случи в България", добави той.

Докато средният брой електромобили в Европа се измерва в проценти, у нас все още говорим за бройки, заяви Мартин Заимов - член на изпълнителния борд на Българска асоциация Електрически превозни средства (БАЕПС). У нас има 3500 електрически автомобила и 150 електрически автобуса, което ни поставя много далече от средната цифра за Европа, добави той. Заимов подчерта необходимостта общините да регулират местата за паркиране на електрическите автомобили защото повечето такива транспортни средства се зареждат на паркинги. По думите му за това не са необходими промени в законодателството, но липсва координация между отделните администрации.

Липсата на държавни стимули за изграждането на зарядната инфраструктура е едно от големите предизвикателства пред електрическата мобилност у нас, заяви на уебинара изпълнителният директор на "Ампеко" Орлин Радев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #10

    Всички вече са наясно, че новите управляващи са взели специалисти, министри, лидери с минимален умствен капацитет, който да не им пречи да направят политическа кариера, след като създадоха политическия хаос от т.нар. "предизвестени избори". Българинът е най-бедният член от семейството на ЕС и щом там няма мащабни проекти като този, то само Германия има полза от това.

  2. Бисерко
    #9

    Е то маа голяма работа ще кажеш бе.Демек ще има 1% електромобили ,като имаме предвид,че в страната се движат около 2.5 млн общо коли.

  3. Коментарът е изтрит в 15:44 на 15 февруари 2022 от автора.
    #8
  4. Stefan
    #7

    Тепърва ще преглъщане горчивина чаши. Германия си затвори АЕЦ, ще иска и колониалните им роби от България да си затворят своята. Германия затвори въглищните тецове и бяха яко перки - България ще бъде принудена да направи същото. Германия забрани дизелите. Скоро ще натискат и нас за същото. Скоро Германия ще забрани и коли с ДВГ. После ще натиска нас. Германия се заключване в локдаун, Борисов заключи нас. Германия се набоде - кирил Петков тормози нас да се бодем. И т.н. освен ако не се появят наистина български политици, които да инат гръбнак и да кажат "Не"!

  5. The Rock
    #6
    Отговор на коментар #2

    Никой не надига глас срещу: дизеловите тирове, дизеловите локомотиви, дизеловите кораби, дизеловите селскостопански машини, дизеловите танкове. Дизеловите леки коли ви бодат очите, а знаете ли колко е канцерогенно инвитрото?

  6. The Rock
    #5

    Визионери много, пари няма!!! Като почнем да получаваме по 50 000 евро годишно, тогава електромобили. Дотогава те ще са екзотика в България!

  7. Борис
    #4
    Отговор на коментар #3

    Мнението е критично защото е в резултат на доста дълъг (няколко години) отрицателен личен опит при зареждане в София и сравнение с други градове в ЕС.

  8. vdiv
    #3

    Според ecars.bg зарядните станции в България са над 400. Назад сме, ама не чак толкова, данните не са текущи, изразеното мнение е доста негативно.

  9. Борис
    #2

    България била на първо място в ЕС по закупени нови коли с дизелов двигател? Въпреки доказаната им канцерогенност? Сигурно сме на първо място и по брой на нови случаи на онкологични заболявания на глава от населението в ЕС? Нищо чудно, че сме на последно място по напълно ваксинирани срещу COVID-19.

  10. Борис
    #1

    Положението със зарядните станции в София, в сравнение с други столици и държави от ЕС е направо трагично. Няма зарядни станции за електромобили по бензиностанциите, каквито в други държави от ЕС има от десетилетия. Няма зарядни станции и по квартални улици, каквито например в Брюксел има от години? Малко са бързозарядните станции. А като няма къде човек да си зареди електрическата кола без да обикаля и чака на опашки за какво му е?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.