Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

2021: Това е ерата на информационния фалит

4 коментара
2021: Това е ерата на информационния фалит

Хората не знаят къде и към кого да се обърнат за надеждна информация. Голяма част смятат, че правителствените (57%) и бизнес лидерите (56%) се опитват да подвеждат хората, като разпространяват невярна информация. Глобалната инфодемия е довела до спад в доверието към всички източници до рекордно ниски нива. Най-ниско е доверието в социалните медии (35%), с осем пункта спада вярата и в традиционните медии.

Това сочи годишното проучване Edelman Trust Barometer 2021 https://www.edelman.com/trust/2021-trust-barometer , обявено в петък. То се провежда за 21-ви път и сега е обхванало 33 000 души, сред които по 1150 представители на масовата публика на 28 пазара и по 200 информирани потребители на всеки пазар.

"Това е ерата на информационния фалит", казва Ричард Еделман, главен изпълнителен директор на "Еделман". "Бяхме подведени от отговорните фигури, а медийните източници се възприемат като политизирани и пристрастни. Резултатът е липса на качествена информация и нарастващо разделение", смята още той.

Бизнесът е институцията, която се ползва с най-голямо доверие (61%) и по този показател изпреварва правителството (53%) с 8 пункта. Единствено бизнесът се счита за едновременно етичен и компетентен, като по оценка за етичност се доближава до неправителствените организации. През последните пет месеца бизнесът си извоюва високо доверие чрез проактивното разработване на ваксини срещу COVID-19 за рекордно кратко време, както и чрез намирането на нови начини да продължи да работи. Доверието на обществото продължава да се фокусира на локално ниво, като анкетираните се уповават все повече на "моя работодател" (76%) и на "главния изпълнителен директор на моя работодател" (63%).

Коренно различните реалности през 2020 г. като ескалиращите цени на акциите и нива на безработица, подобни на тези от Голямата рецесия, водят до рекордно голяма разлика от 16 пункта в доверието между информираната публика (68%) (б.р. - хора в активна възраст, с висше образование, високи доходи и редовно следене на новините) и масовото население (52%). Двуцифрени разлики в доверието са налице на 25 от 28-те пазара, включени в изследването. За сравнение преди 10 години едва седем от 21 проучвани пазара са регистрирали такава разлика, посочват от компанията.

Тазгодишното изследване разкрива, че най-голямата възможност за спечелване на доверие от страна на бизнеса е да работи за защита на качеството на информацията. Повече от половината от анкетираните (53%) смятат, че при наличие на информационна празнота в медиите именно бизнесът трябва да я запълни.

"Моят работодател" се приема като най-надежден източник на информация (61%) и изпреварва правителството (58%), традиционните медии (57%) и социалните медии (39%).

"Събитията от миналата година засилиха отговорността на бизнеса да играе водеща роля по проблеми от обществено значение", посочва още Ричард Еделман. Според него това е довело и до нови очаквания бизнесът да разшири компетенциите си в нетипични за него области като предоставяне и защита на информацията.

Нарастват и очакванията и към изпълнителните директори: над 8 от 10 от анкетираните биха искали те да говорят по важни за обществото въпроси като ефектите от пандемията, автоматизацията, социалните проблеми. Повече от две трети (68%) очакват от изпълнителните директори да се намесват там, където правителството не решава проблемите на обществото, сочат още данните от проучването.

"Налице е празнота в лидерството, която изпълнителните директори трябва да запълнят", казва Дейв Самсън, заместник-председател на "Еделман" по корпоративните въпроси. "Бизнесът трябва да си партнира с правителството и неправителствените организации и заедно с тях да предприеме общи действия за решаване на обществени проблеми", смята той

Изследването показва още, че само един от четирима души ползва различни източници на информация, проверява наученото и не разпространява непроверени факти.

Хората с лоша информационна хигиена са по-малко склонни да се ваксинират през първата година от създаването на ваксината (59% срещу 70% за хората с добра информационна хигиена), става ясно от барометъра.

Близо 60% от респондентите смятат, че пандемията ще ускори темпа, с който компаниите заменят служители с изкуствен интелект и роботи.

Малко над половината от анкетираните, които имат избор да работят от вкъщи или в офиса (52%), предпочитат да работят дистанционно. От тях 58% се притесняват от заразяване с Covid-19, докато пътуват към работата си или са в офиса.

Академичната общност (59%) и техническите експерти (59%) остават най-надеждните говорители, въпреки регистрирания спад в доверието към тях, съответно от 8 и 10 пункта. Доверието в служителите намалява с 14 пункта до 40%, а в "човека като мен" - със 7 пункта до 53%.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Н
    #4

    Светът се обърна на една воаьорница и този уж контрол е само една макскировка на тихия залез на това човечество. Отгор -тежки частици, от водата -хлор, от пилешкото - дигоксин от отноошенията - шпионаж, завист, злобица и клюки И какво остава ?Значи доверието в управлението.Това остава.

  2. Коментарът е изтрит в 17:41 на 11 февруари 2021 от автора.
    #3
  3. бат Ники
    #2

    Вече няколко деситилетия, т.н. световен елит и водещите медии ни обясняват как девиантни сексуални практики и психични отклонения като хомосексуализъм, трансексуализъм и др. са нещо НОРМАЛНО и едва ли не ПОЛОЖИТЕЛНО, че полът не е биологична характеристика, а някакъв социален атрибут, който зависи от моентното желание, че трябва децата да бъдат индоктринирани с подобна отрова още преди да са се научили да четат и пишат и т.н. и т.н. Е чудно ли е после, че хората не вярват на политици и журналисти. Едни вярват в "кемтрейлс", други че земята е плоска, трети че същества като волен сидеров "ще ги оправят" и т.н.

  4. бат Ники
    #1

    Ами съвсем нормално и закономерно е да стане така. Бих си послужил с един пример: Далеч не всеки знае какво представлява Неперовото число, как се изчислява, какви свойства има и т.н. и т.н. Всеки с малки изключения, обаче знае, че 2 плюс 2 = 4. Да речем, че аз години наред да твърдя, че 2 плюс 2 = 5 и не само това, но и квалифицирам всеки, който не е съгласен с мен, с епитети, които варират според случая от "глупав" и "прост" до "реакционер", "фашист" и "екстремист". Какво ще се случи според вас,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.