22-ма моряци от Места се завърнаха в България

По-голямата част от екипажа на българския петролен танкер "Места", който в понеделник след взрив горя 15 часа в района на румънското пристанище Констанца, вече е в България, съобщи БТА.

22-ма членове на екипажа на "Места" в 14,15 часа българско време са преминали с автобус северната ни граница. До края на деня моряците ще бъдат извозени по домовете им във Варна и Бургас. Останалите 9 души от екипажа са на борда на "Места" и ще се върнат през следващите дни.

Морякът Димитър Димитров, който е настанен в болницата в Констанца и е с изкълчено рамо, ще бъде изписан до ден-два.

Трети ден в неизвестност е морякът Деян Иванов Колев. Румънските спасителни екипи са прекратили работата по неговото издирване. Три български катера продължават да претърсват водите около Констанца.

Агенция Медиафакс предаде, че танкерът "Места", ще може да напусне пристанище Констанца без помощ, тъй като моторите му не са били повредени при експлозията и последвалия пожар.

На танкера има електрически ток, а кабините и мостика не са засегнати от инцидента, посочва агенцията. От взрива сериозно е засегнат корпусът на "Места". Прави се допълнителен оглед и вероятно танкерът ще остане в рейда на румънското пристанището още няколко дни.

Румънската агенция Медиафакс съобщи, че танкерът няма да напусне пристанището, преди собствениците му от Български морски флот да представят писмо с банкова гаранция за плащане на 15 милиарда леи(около 529 хил. щ.долара), похарчени от румънските власти при гасенето на пожара и спасителните операции на екипажа.

След като комисията, сформирана от представители на прокуратурата, капитанство Констанца и Морска пристанищна администрация, завърши разследването на причините за инцидента, случаят ще бъде поет от българската прокуратура, предава Медиафакс.

Румънската агенция в телеграмата си пише, че пожарът на "Места" изглежда е бил предизвикан от двама моряци, които извършвали работа по заваряване в близост до танка с петролни остатъци.

Промяна на Наредбата за категоризация на труда при пенсиониране ще поиска КНСБ на среща с министъра на труда и социалната политика Иван Нейков. Поводът за срещата са последните два тежки инцидента - избухването на две бутилки пропан - бутан по време на ремонт на път Е - 85 до Любимец и взривът на борда на българския танкер "Места".

За нова категоризация на моряците, която да залегне в готвената от правителството инструкция за приложение на наредбата за категоризация на труда при пенсиониране, ще настояват в КНСБ.

Според сега действащата наредба нито един български моряк не попада в първа категория труд. 1900 моряци са във втора категория, други 2350 са в трета.

От синдиката настояват в първа категория труд да се добавят всички машинисти в машинни отделения и мотористи от първа до четвърта степен от морския флот, както и екипажите на кораби в това число и превозващите опасни товари.

Изготвянето на списък на особено опасните и рискови професии от първа и втора категория ще иска още синдикатът от социалното министерство. Списъкът да бъде база за задължително застраховане при трудова злополука, при риск от смърт и професионално заболяване.

Според документ на световната федерация на транспортните работници роднините на загинал моряк получават 60 000 долара от застраховки и 15 000 долара, ако загиналият има дете до 21 години.

В Български морски флот моряците се застраховат от две години. В случай на смърт Булстрад ще изплати 30 000 долара на роднините. С решение на Съвета на директорите на БМФ ще бъдат отпуснати социални помощи на двете деца на загиналия в Констанца български моряк. Около 50 - 60 долара месечно ще получават децата на загиналия Гаро Оник Кисторян.

Още от България

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?