Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

24 октомври - Ден на ООН

0 коментара

Всеки рожден ден ражда равносметка. Като безспорни постижения на ООН може да бъде оценена работата ѝ за институционализирането на мира като висша норма в международните отношения; утвърждаването на равноправието на държавите и установяване на система от отношения между тях на базата на международното право; деколонизацията; човешките права, и много други. Въпреки това, въпросителните относно дейността и функциите ѝ остават.

Създадена през 1945 г. за запазване на мира и сигурността в света, премахване на агресията, регулиране и решаване с мирни средства на международните спорове, развитие на приятелските отношения и сътрудничеството между държавите при взаимно уважение на принципите на самоопределението, равноправието и човешките права, от самото си основаване ООН се стреми да бъде форум за обсъждане на наболелите международни проблеми. Но в един анархичен в основата си свят на доскорошно блоково, а понастоящем индивидуално противопоставяне на интереси, предизвикателствата пред подобно начинание са много - от необходимостта да се установят и да се прилагат безпристрастно общовалидни правила на наднационално равнище, до балансирането "между чука и наковалнята" в името на мира и сигурността. Нерядко обаче точно силно политизираните проблеми разделят организацията на два лагера и водят до задънена улица. Най-скорошният пример за това е неуспехът да се приеме Резолюция срещу тероризма.

Безспорен проблем на ООН е и безсилието ѝ да се справя с войните и конфликтите. Въпреки че представата за войната като продължение на дипломацията с други средства е малко остаряла и не отговаря на реалностите на днешния ден, понякога точно неуспехът на международната дипломация да разреши определен конфликт - или да наложи на страните определено поведение или компромис - води до прерастването му във въоръжен сблъсък. Причините са няколко:

От една страна, това е залегналата в Устава постановка, че организацията няма право да се намесва във вътрешните работи на страните-членки, както и известната неяснота кои работи се считат за вътрешни и кои - не. В разгара на косовската криза например, Югославия твърдеше, че става дума за въпрос от вътрешна компетенция.

От друга страна, разумната и оправдана в основата си съществуваща система за гласуване и налагане на вето в Съвета за сигурност в определени случаи поставя организацията в невъзможност да отговори решително на извършена агресия или несправедливост.

Веднъж избухнал, конфликтът често не може да бъде контролиран само със средствата на дипломацията и санкциите. Липсата на мандат на мироопазващите сили да влязат в открито сражение, за да ограничат конфликта и защитят цивилното население в случаи като Конго, Ангола, Сомалия и бивша Югославия, поставя под въпрос ефективността на мироопазващите мисии. Подобни операции могат да бъдат успешни само ако страните в конфликта са постигнали някакво съгласие за мир. В условията на активен сблъсък, леко въоръжените и необучени в конкретните условия контингенти са безпомощни, а това налага необходимостта от ангажиране на други организации, като ОССЕ и НАТО.

От друга страна, въпреки че според Устава си организацията може да предприеме военни действия с въздушни, морски или сухопътни сили, предоставянето на въоръжени сили от държавите членки на разположение на Съвета за сигурност подлежи на специални съглашения между Съвета и съответните държави, подлежащи на ратификация и от двете страни - процедура, която блокира ефективността на организацията при ситуации като анексията на Кувейт от Ирак, когато бързината на реакцията е фактор. Затова в подобни случаи ООН е принудена да търси съдействие от военни организации като НАТО, което след края на Студената война неминуемо се отъждествява със САЩ.

Също така, доктрината за колективна сигурност (залегнала още в статута на Обществото на народите и в глава VII от Устава на ООН), която предвижда принудителни мерки в случай на нарушаване или заплаха за мира, на практика е приложена само два пъти - по време на Корейската война и срещу Ирак, като и в двата случая не става дума за колективна акция, а за операция на САЩ ( съюзници) под "егидата" на ООН.

И така, нарасналата роля на САЩ, в които някой наблюдатели виждат "световен полицай", се дължи не само на отпадането на Съветския съюз от състезанието за глобално надмощие, но и на неспособността на ООН да се справи в ситуации, когато дипломацията, преговорите и санкциите се окажат недостатъчни да разрешат определен международен въпрос.

Често повтаряното напоследък клише, че след терористичните атаки в САЩ светът не е вече същият, има своите основания. Новите условия обаче изправят ООН пред необходимостта от избор: дали да се реформира или не, и ако отговорът е "да" - как.

Нереформирана, организацията рискува да се маргинализира в областта на поддържането на сигурността и мира до ниво "добри намерения, но ниска ефективност". Затова някои сегашни критици на ООН лансират идеята тя да се превърне изключително в международен икономически и социален форум. Този сценарий обаче изглежда малко вероятен, особено след току-що получената от Генералния секретар и самата ООН Нобелова награда за мир.

Според други, освен политически и законодателен орган (каквито са Общото събрание и Съвета за сигурност), ООН трябва да изгради и "изпълнителни" структури и механизми и да се превърне в едно истинско, действащо глобално правителство, с по-широки правомощия, което да разполага с всички необходими средства, включително и сили за бързо реагиране, за да прилага по-ефективно принципите на международното право.

Какъвто и път да избере от тук нататък ООН, необходимостта от рационализация и повишаване на финансовата ѝ ефективност, както и по-активната ѝ роля на посредник в един глобализиращ се свят е несъмнена.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.