Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

25 години столично метро, а сега накъде?

8 коментара
25 години столично метро, а сега накъде?

Метрото на София стана на четвърт век. На 28 януари 1998 г. влакчето тръгва от метростанция "Сливница" спира на спирките "Люлин", "Западен парк", "Вардар" и свършва на "Константин Величков" - едва 6.5 километра. Следват множество скептични и иронични коментари за неговото бъдеще.

Днес всички те са оборени на пух и прах. Строителството на метрото тръгва по времето на социализма. Наред с работници в прокопаването на тунелите са ангажирани и затворници. До пускане на станции не се стига. Рестарт на проекта дава тогавашният кмет на София Стефан Софиянски. След първите 5 станции се тегли заем от Японската банка за развитие за да продължи изграждането на първата линия.

После идват европейските фондове и метрото превключва на пета. Проект за пример, печелил не една и две европейски награди. Днес е единственият към момента инфраструктурен обект, който се изпълнява по Плана за възстановяване и развитие, въпреки орязването на парите по времето на правителството на Кирил Петков.

В експлоатация са 52 км подземна железница с 47 станции. За последните 14 години в изграждането му са вложени около 2.5 млрд. лв. По-голямата част от тях са по линия на еврофовондовете, а приноса на Столична община се оценява на около 400 млн. лв. Отделно всяка година държавата дава между 10 млн. и 20 млн. лв. за развитие на метрото.

"Mетрото е най-големият проект, който промени и продължава да променя София, превръщайки я в истинска европейска столица." Това каза столичният кмет Йорданка Фандъкова в петък при откриване на изложбата в чест на 25-тата годишнина на подземната железница. Тя се намира в тунела, по който всеки ден минават по 50 000 души - връзката между "Софийския университет" и "Орлов мост".

Изложбата ще остане, докато има интерес. Същите материали ще бъдат показани и при връзката на втора и трета линия на метрото при НДК.

А сега накъде?

Бавно и полека метрото продължава да се развива, като един жив организъм, както обичат да казват политиците.

Тази година е планирано да започне строителство на още 6 километра през район "Слатина", към "София Техпарк" до Окръжна болница на бул. "Цариградско шосе".

Подготвя се и нова отсечка за строителство - от бул. "Черни връх" през кв. "Кръстова вада", през "Витоша ВЕЦ - Симеоново" към "Студентски град".

В момента се строи продължението на метрото към кв."Хаджи Димитър"

Заложено е и още една станция между "Люлин" и "Обеля", която трябва да се превърне в интермодален терминал - връзка на метрото с жп линията за Кюстендил.

"Има още идеи, които обсъждаме и по които предстои да се работи, защото моето разбиране е, че строителството на метрото не трябва да спира, защото така развиваме града", каза Йорданка Фандъкова, за която това е последната година като кмет на столицата, по нейни думи.

Тя призна, че понякога разговорите с държавата относно развитието на метрото са трудни. Напомни, че линията през район "Слатина" беше извадена от Плана за възстановяване и благодари на служебния министър на финансите, че в 3-годишната прогноза е заложено подкрепата за строителството на този участък.

Придобивки

Но метрото не е само спирки и релси. Третата линия на метрото вече е с предпазна ограда заради инцидентите с паднали хора.

На 12 от най-натоварените стари станции на метрото по първата и втората линия също бяха монтирани предпазни въжета. Ефектът - от между 18 и 24 случая на паднали пътници днес вече са сведени до 4, от които, Слава Богу, няма нито един фатален, отбеляза изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. д-р инж. Стоян Братоев. Това е човекът, който е основният виновник днес метрото да се развива въпреки ироничните подмятания в началото и песимизмът.

Гаражно хале, част от метродепо "Земляне" - ключов обект от третата метролиния

С развитието на метрото първото депо в "Обеля" му отесня. Така се построи второ в "Земляне", което обслужва строящата се третата линия. Той е изградено от обединението "Геометро Земляне" с водещ лидер "Геострой АД" и членове "Трансремонтстрой" ЕАД и "Биас-М" ЕООД. Метродепото е изградено на пълен инженеринг. Разполага с гаражно хали с 12 коловоза, ремонтно хале с 3 коловоза и административна сграда с помещение за управление на стрелките, хотелска част за почивка на персонала, тягово понизителна станция за енергийните нужди на депото.

Строителите

С изграждането на метрото в София България доказа, че има специалисти, които могат да планират, ръководят и строят големи инфраструктурни обекти със стратегическо значение, заяви президентът Румен Радев на тържественото честване в Централния военен клуб в София в петък вечерта.

Държавният глава изрази признателност към усилията на всички, които са работили по проектирането и изграждането на метрото, благодарение на което се променя градската среда, свързаността и качеството на живот в столицата.

"Този проект стана възможен, защото през тези 25 г. държавните институции и Столичната община работиха в синхрон, независимо от това коя политическа сила е била на власт", каза Радев.

Общинската компания "Метрополитен" ЕАД и нейният дългогодишен директор проф. д-р Стоян Братоев бяха удостоени с почетния знак на държавния глава.

Отличия получиха и десетките фирми участвали в строителството на метрото. Столичният кмет Йорданка Фандъкова награди проектанти и строители участвали в изграждането му.

Столичният кмет Йорданка Фанкъвоа връчи сребърен медал за принос в строителството на метрото на инж. Константин Петков и инж. Владимир Вутов, ръководили проектите на групата "Геотехмин" по изграждането на метрото

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #8

    След метрото започва строежа на подземни гаражи и паркинги. София е с тесни улици, кварталите са застроени до максимума си, затова подземните гаражи са единственото решение за столицата. Другото важно направление е да се планира индустриалния преход. Знае се, че София осигурява 50% от БВП на страната. Тя вече е презастроена, има хиляди свободни апартаменти и офиси за продан. Това трябва да се преосмисли, да се модернизира, да се свърже с технически нововъведения: умен трафик, умен транспорт, умни услуги за гражданите.

  2. БГаньо
    #7

    Хубавото си и хубаво! Сигурно е могло да бъде и още по-хубаво, но метрото наистина промени радикално начина и качеството на живот в София. А за него заслуга сигурно имат много хора.

  3. Име1234
    #6

    Значи по груби сметки ЕС е вложил 2.1 млрд лева. Безвъзмездно. Ако може русофилистичните ни сънародници да обяснят с колко е помогнала Путландия?

  4. Десен бесен
    #5
    Отговор на коментар #3

    С парите откраднати от Белене, Хемус, Турски поток и Капитан Андреево можехме да дръпнем метрото до Бургас и Солун. Отделно, че пак заради корупция модернизирането на влаковите ЖП-линии са проектирани за 160 км/ч, докато в Сърбия са за 200 км/ч. Ней се. Все пак метрото е хубаво направено. Това е единственото, което признавам на Фандъчка, както и това, че поне на моята улица оправи счупените тротоарни плочки.

  5. Горскио
    #4

    Хубаво! Дано с напускането на Фандъкова и в надземна София да спре разрухата и кражбата на въздух и слънце (корупционното строителство).

  6. Keyser Söze
    #3

    в изграждането му са вложени около 2.5 млрд. лв. - в сравнение с ръждясалите реакторчета и патока на баце го меси - около 6 милиарда потрошена народна пара- си е като за без пари.

  7. Entdecken
    #2

    Все пак истинското СДС и то без еврофондове а не милиционерите на ОПГерб започва и завършва първата линия до Люлин. Сега с еврофондовете да му дръпат едпа линия до Скопие и още една до Перник - така още някой евромилион ще се усвои!

  8. полк. Дрангов
    #1

    г-жа Фандъкова направи много за строителството на метрото. Да е жива и здрава!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.