Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

2,6 млрд. лв. кредити излива държавата в железниците до 2020 г.

14 коментара
2,6 млрд. лв. кредити излива държавата в железниците до 2020 г.

Оперативен план за тегленето на ежегодни кредити за близо 2,6 млрд. лв. до 2020 г. за железопътния транспорт е разработило Министерството на транспорта (МТ). Това съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев на пресконференция, свикана спешно след инцидента в петък, при който на гара Владо Тричков дерайлира бързият влак Варна – София.

Първият кредит ще е за 200 млн. лв., които са предвидени за ремонт на релсовия път и подвижния състав, както и за нови вагони и мотриси. Той трябва да бъде теглен към края на октомври тази година, като възможността за предоставяне на държавни гаранции по заема ще се обсъди с финансовия министър Пламен Орешарски.

Този заем може да бъде теглен от “Дойче банк”, с която преди седмица министърът на транспорта е подписал договор за сътрудничество. Очаква се кредитът да бъде усвоен в края на 2007 г., след като се предвижда тегленето на нов - за 211 млн. лв., който да се изразходва пак за жп инфраструктурата и обновяване на локомотиви и вагони.

Близо 2600 км от общо 4500 км железопътна мрежа са в лошо състояние и се нуждаят от спешен ремонт, сочат данни на МТ. Стойността на километър релсов път, заедно с подмяна на електроинсталациите, е 1 милион лева.

“Дори и да ни дадат 2,5 милиарда лева за следващата година, ние няма да можем да ги усвоим. Капацитетът на усвояване на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) е около 200 милиона лева годишно”, обясни Мутафчиев. С тези пари могат да се подновят изцяло близо 200 км железопътна мрежа или да се ремонтират най-лошите участъци от нея.

Министърът обясни, че приоритет при тегленето на кредити от Министерството на транспорта ще бъде именно железопътният превоз. Той дори обясни, че пристанищата и летищата са отдадени на концесия, за да намалят инвестиционните задължения на ведомството му.

И бавната скорост вече не решава проблема с релсите

“Досега решавахме проблема с лошите релси с намаляването на скоростта на влаковете. Сега дори и ниската скорост вече не може да гарантира безопасност”, призна Мутафчиев като добави, че това намалява качеството на услуга и намалява конкурентноспособността на превозвача БДЖ.

В отговор на въпрос как ще бъдат изплащани тези огромни кредити, транспортният министър обясни, че има планове и за това. Транспортното ведомство щяло да поиска от големите клиенти на БДЖ като металургичния комбинат “Кремиковци” и по-големите рудодобивни предприятия предварителни планове за необходимата транспортна услуга.

БДЖ не смогва да обслужва големите си клиенти

Поради увеличението на товарните превози с 5 процента през 2006 година, БДЖ вече не може да обслужва своите клиенти, съобщи шефът на компанията Олег Петков.

Дневно не достигат между 2 и 6 локомотива и по 94 вагона, за може компанията да изпълнява поръчките си. На БДЖ ѝ трябват 8200 вагона, а има 7800, на които може да разчита. Над 4 хил. вагона не са в движение и по думите на Петков вероятно ще отидат за скрап. Очаква се през 2007 година общо 1500 вагона да излязат в ремонт и така компанията ще остане с 6300 вагона при очаквано нарастване на нуждите до 8500 вагона.

Липсата на вагони естествено бе обяснена с недостига на средства. Според Петков, за да бъде задоволено търсенето на транспортни услуги, всяка година компанията трябва да купува по 500 нови вагона и да ремонтира по 1500. Според оперативния план това вече трябва да става с парите от ежегодните кредите, които смята да тегли министерството.

Въпреки апокалиптичната картина, описана на Министерството на транспорта, Мутафчиев заяви, че финансовото състояние на БДЖ и на НКЖИ се стабилизира и вече е добро. Това се обяснява с отпуснатите 60 милиона лева за железопътната инфраструктура от бюджета за тази година, което е 2 пъти повече от парите дадени за предходната.

В същото време бе отчетен ръст от 2 процента в пътническите услуги на БДЖ.

Според министъра дори и това не дава възможност на двете компании сами да подобрят състоянието на инфраструктурата, както и да теглят кредити без държавни гаранции.

Мутафчиев съобщи, че заедно с министъра на икономиката и енергетиката Румен Овчаров са водили разговори за законодателна промяна, която да отвори възможност за развиване на публично-частното партньорство в железопътния транспорт. Работна група дори вече проучва възможностите.

Джойн-венчърите са едно от добрите решения за жп транспорта, тъй като от една страна ще гарантират държавния интерес, а от друга - ще увеличат инвестициите и контрола при управлението на компаниите, коментира транспортният министър.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Цанко
    #15

    Ама защо Дойче банк иска държавна гаранция от една най-нормална фирма? Май много-много не вярва, че тя изобщо някога ще си върне заема, а? Май е така, а? Да не би да иска да каже, че БДЖ е една затънала в комунизъм и разсипия кочина, а? А как мислите, дали в нея няма един (ако не и 100) като Вальо Топлото, а? А сега слушайте с 2 думи, какво ще ви кажа: - Мамичката ви КОМУНИСТИЧЕСКА, разкарвайте се веднъж завинаги с изродската, кретенска практита данъкоплатецът да носи на гърба си най-нормални икономически дейности като ЖП транспорт, въгледобив и тутун. Ако не могат сами да си плащат заема, тогава да мрат!

  2. -
    #14

    Така е, Цанко, сравнението с Вальо Топлото е най-удачно.

  3. Манго
    #13

    Их бате, що жилязо ша краднем!

  4. munyo
    #12

    Ebete si pichkata maina kommuniagi shibani. Tazi darzhava e na otzhiviavane, a horata v neia sa otzhivelitza ot kommunisticheskite vremena... Da zhiveiat vsichki BKP-ta po vsichki zemni kalbeta!!!!! :)))

  5. Константин
    #11

    Само Бат Бойко шъ Въ опрай! Кат го вземите шъ Ви каже кой краде до полуда от БДЖ и защо държавата нехае. Ами защото много пари лапкат от Борда на директорите и партиите, които са ги изпратили там да ги финансират после.

  6. Ганю
    #10

    Всички знаят, че БДЖ беше съсипано и унищожено от транспортните фирми на правоимащите т.е. от държавата, която от своя страна положи достатъчно усилия да доказва , че БДЖ е нерентабилно, дори и закри някои линии.Какъв е извода от всичко това, а?

  7. Нейчо Неев
    #9

    Всички знаят, че БДЖ беше съсипано и унищожено от транспортните фирми на новопроходилите богаташи, органически свързани с държавата, която на свой ред положи достатъчно усилия да доказва, че БДЖ е нерентабилен транспорт и дори закри някои линии, чиито релси впоследсвие бяха ограбени.На тово какво му се казва, а?

  8. The Wise man
    #8

    2,6 млрд. лв. кредити излива държавата в железниците - това е добре , но тези милиарди са им необходими спешно сега , а не след 10-15 години , когато ще са им необходими три пъти по нолкова , защото развитието на ЖП транспорта в напредналите държави няма да стой и да ни чака да го доближим!ТАКА , ЧЕ ПАРИТЕ СА НЕОБХОДИМИ СЕГА!

  9. z
    #7

    По-кроток де, момчета.Став въпроса за 13 години - тоест, по 200 млн. годишно.Не е чак толкова много, а и моеж да се изпроси нещо от еврофондовете.

  10. az
    #6

    Ами Мутафчиев взема комисионнита, а ние плащаме. Това е плана

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.