300 души във висшите командни звена ще бъдат съкратени

300 души във висшите командни звена ще бъдат съкратени

Министър Ангелов, вече започнаха съкращенията в администрацията на МО и агенция "Военни клубове и военно-почивно дело”. Предстоят съкращения и във висшите командни звена. Какъв е реалният брой на хората, които ще бъдат съкратени там?

Предстои да се съкрати личният състав на висшите командни звена – Щаба по осигуряването и поддръжката, трите щаба на видовете въоръжени сили и Съвместното оперативно командване. Общо около 300 души от общо 900 души с най-различни чинове в зависимост от това какви длъжности ще бъдат съкратени.

Новите длъжностни разписания ще влязат в сила от 1 юли. В различните щабове съкращенията ще бъдат различни.

Oчаквате ли съпротива от генералитета срещу планираните съкращения?

Не, това е по тяхно предложение. Въпросът бе обсъден на заседание на Съвета по отбрана. Аз утвърдих техните предложения, така че не очаквам съпротива.

Генералитетът е включен в Съвета по отбрана, министерството е интегрирано и на тази основа взимаме заедно решенията. Аз взимам решенията по техни предложения и мнения, но отговорността е моя.

Какви средства за изплащане на обезщетения са предвидени? Вече започна освобождаването на 450 служители от администрацията и агенцията.

Около 14 млн. лева са необходими за изплащането на всички обезщетения.

За тази година няма да има ефект върху бюджета на фонд "Работната заплата", но следващата година средствата във фонда ще бъдат с около 12 млн. лева по-малко, които ще отидат за осигуряването на издръжката на БА.

Ще понесе ли някой отговорност за хаоса със съкращенията в агенция "Военни клубове и военно-почивно дело”? Там служителите получиха заповеди и предизвестия за освобождаване преди влизането на устройствения правилник в сила?

Заповедите бяха изтеглени след проверка на Инспектората. Отправих остра забележка към изпълнителния директор на агенцията за неправомерни действия. Считам, че сега няма такъв хаос.

Има съпротива, естествено. Много добре разбирам личните проблеми, особено на хора, които са работили дълго време в МО и агенцията. Това обаче е неизбежно, няма как да стане по друг начин.

В случая има нежелание на хора да си получат трудовите книжки.

Очаква се през септември да внесете в парламента Бяла книга за развитието на въоръжените сили. В нея трябва да залегне и новата визия за числеността на армията...

Имаме достатъчно военна и цивилна експертиза да формираме тази визия. В края на август ще стане ясно как виждаме развитието на българските въоръжени сили до 2015 година.

Този документ ще представлява анализ на направеното през последните години и основните направления за развитие в бъдеще. На базата на бялата книга вече ще има конкретни цифри. Ще бъде разработен нов план за развитие на въоръжените сили до 2015 години, в който ще бъдат разпределени ресурсите по видове въоръжени сили и направления.

Визията за по-малка, но мобилна и модерна армия е като мантра. Дали ще бъде по-малка или с колко по-малка не мога да ви дам сега отговор. В момента провеждаме подготовката на анализа – 16 работни групи работят, една от тях е под мое пряко наблюдение. Задали сме им минималните способности, които трябва да притежават въоръжените ни сили и ресурса, който очакваме да бъде отделен – диапазона, в който трябва да влезе развитието на въоръжените сили.

Предстои в най-скоро време да влезе в НС и друг концептуален документ – Стратегия за националната сигурност. Президентът Георги Първанов обаче вече разкритикува идеята за сливане на военното и цивилното разузнаване. По думите му НРС и Служба "Военна информация" работят добре и не трябва да се пипат.

Аз също мога да потвърдя, че работят добре. Проектът на стратегията ще мине през обществено обсъждане, има много становища от експерти и институции. В рамките на 14 дни трябва да се проведе обсъждането, след което ще бъде предложен на МС и НС.

Заложена е идеята за създаването на единна разузнавателна общност, без обаче да се определя конкретната форма. Дали това ще бъде институционално сливане или ще останат отделни структури, които ще работят под единната и координираща роля на Съвета по сигурност към МС, ще се решава впоследствие.

Стратегически погледнато обаче, в стратегията има две основни неща. Интегриран сектор за сигурност – пълно взаимодействие между различните елементи на системата за национална сигурност.

Вторият елемент е създаването на единна разузнавателна общност, за да се избегне дублиране и конкретни недостатъци, които в момента се наблюдават в работата на разузнавателните служби.

Как виждате бъдещето на Военната полиция?

Подготвяме правилник за "Военна полиция". Има и работна група, която вече работи по закон за службата.

Ще има съществени изменения на задачите, които ще изпълнява военната полиция. Едно от основните ѝ задължения ще бъде пропусквателната система във военните бази и поделения, както и поддържането на реда в гарнизоните.

Т.е охранителна дейност.

Да, ще има роти военна полиция към бригадите и базите, които ще се занимават с тази дейност. Те ще бъдат подчинени на командирите на бригадите и базите. Заедно с това се ръководят и от службата. Остават дейностите по разследване, другите задачи до момента. Просто разширяваме дейността на военната полиция.

В закона ще бъде записан и принцип за взаимодействие с националната полиция – единно патрулиране, съвместни действия.

По план в началото на парламентарната есенна сесия трябва да предложим закона.

Ще се променят ли задачите на армията?

В националната отбранителна стратегия ще има промяна – както при формулирането на задачите, така и по тяхното съдържание.

Как виждате ролята на президента и върховен главнокомандващ в системата на сигурността?

Важно е как го виждат конституцията и законите. Какво той може да прави за армията каква информация получава, този въпрос е към него.

Аз се стремя за всички основни неща да го информирам по формален и неформален начин. Мисля, че съм достатъчно контактен. Предоставям всичко, което ми поиска като информация и това, което трябва да знае като главнокомандващ.

Преди време казахте, че държавният глава е можел да направи повече през последните години като главнокомандващ, но след това казахте че вероятно не е бил информиран за нередностите, които са ставали. Не ви ли е странно президентът да живее в подобен информационен вакуум?

Доколко той е бил информиран и дали е бил информиран само той може да каже и бившият министър. Откакто аз съм министър, а и по времето на Николай Младенов, информираме президента за всичко. Ще го информираме и за реорганизацията и за висшите командни звена.

Решенията обаче са на изпълнителната власт, така че ние само ще го информираме какво смятаме да правим.

Започнаха ли преговорите по договорите с "Юрокоптер" и "Аления Аеронавтика" за хеликоптери и транспортни самолети. Обявихте, че поради тежкото финансово положение желаете да стигнете до съгласие за предсрочното прекратяване на контрактите?

С "Юрокоптер" започнаха преговори на експертно ниво. Има редица спорни въпроси. От "Юрокоптер" настояват договорът да бъде изпълнен докрай. Ние настояваме да приключим до края на тази година, като се отказваме от три хеликоптера "Пантер" за ВМС.

Те все още очакват обаче нашите практически действия по плащанията на задълженията, които са натрупани до момента. След като ги изплатим, най-вероятно ще бъдат малко по-кооперативни. Средствата са планирани в рамките на актуализацията на бюджета. След като мине актуализацията, пак ще направим среща вече на по-високо ниво.

Засега не сме провеждали преговори с "Аления", но съм възложил да бъдат подготвени такива. Договорът е за пет самолета, а ние искаме да приключим с три машини. Предварително са платени 20% от договора. Искаме с тези средства и доплащане да платим и третият самолет, както и да ремонтираме самолета, който по вина на нашите пилоти не лети в момента.

Има ли опции, ако фирмите не се съгласят на ревизия на договорите, да бъдат едностранно прекратени?

Има различни опции, едностранното прекратяване не е добър вариант както за нас, така и за тях. Категорично обаче трябва да кажем, че ние няма да разполагаме с повече средства от това, което сега евентуално заложим в актуализирания бюджет.

Ще направим предложение, което не могат да отхвърлят. Всичко обаче може да отиде и до Арбитражен съд.

Сигурен съм, че при тази ситуация, постепенно ще стигнат до решението, че е по-добре по-голямата част от договорите да се изпълнят и на тази основа да ги прекратим.

Другата година ще обявите конкурса за закупуване на нов многоцелеви изтребител? Не е ли прекалено амбициозен проект за България в настоящата криза?

Лично аз смятам, че е направена грешка с доставката на вертолетите. Бих дал тези повече от 600 млн. лева за многоцелеви изтребители. Вертолетите Ми 17, с които разполагаме, можеха да бъдат ремонтирани с много по-малко средства и да вършат същата работа. От тази гледна точка за мен това решение не е било много добре мотивирано, но така или иначе е факт.

Няма опасност охраната на нашето въздушно пространство да бъде поета от други държави. Това е абсурд. Имаме изтребители МиГ 29, които бяха ремонтирани, а сега предстои да подпишем договор за следгаранционна поддръжка, както и МиГ 21.

Тази година разработваме визия за военновъздушните сили, от какво ще имат нужда. На тази основа следващата година ще направим маркетингово проучване, за да видим какви оферти ще получим от различните компании, които предоставят и нови самолети, и втора ръка. Зависи какви ще бъдат офертите и какво можем да си позволим. Събираме информация как се държат различните самолети в различните държави, какви проблеми имат, за да можем след това не само да анализираме офертите, но и тяхното използване в други държави.

В бъдещия договор ще бъде заложена много по-голяма защита на МО като клиент, а не огромна защита за доставчика. При всички случаи ще търсим междуправителствено споразумение, което да ратифицираме със закон и да имаме сигурност, че средствата ще бъдат осигурени и платени. Така ще бъдат изключени и всякакви възможности за корупционни схеми, плащания на комисионни и т.н.

Г-н Ангелов, в момента Българската армия се асоциира в обществото основно с далавери и кражби. Авторитетът на българския войник като че ли също е нисък, въпреки традиционно високите стойности на доверие в армията. Как според вас може да се върне положителният образ на МО и българският войник?

Тук съм категорично несъгласен. Министърът на отбраната може да се асоциира с това, но не и Българската армия. Трябва да е много ясно – има хора, които разпределят и отчитат средствата. Има и хора, които ползват ресурсите, но те имат много малко влияние върху това какво и как се харчи. Българският данъкоплатец трябва да търси вината в министъра и в неговия екип, а не в Българската армия.

Как ще постигнете обявената амбиция да се постигнат в България средните заплати на военнослужещите в новите страни членки на НАТО?

Това е достижима цел, но едва, след като икономиката започне да набира скорост и има възможност да увеличаваме заплатите. Тази година и следващата няма да имаме тази възможност. Евентуално през 2012 година е възможно да очакваме повишаване на заплащането. И сега заплатите не са малки в сравнение с другите сектори.

Румъния намалява заплатите с 15%, ние до това няма да стигаме.Политиката, която води правителството, с цел да запази това състояние и да даде малко по високо ниво, откъдето да тръгне да расте икономиката е абсолютно правилно. Най-лесното е да се съкращават заплати, но това не е изход от кризата.

Ако това се наложи обаче, естествено и при нас ще стане. Аз не виждам обаче такива индикации.

Планувате ли разширяване на българското участие в мисии зад граница?

Ангажирали сме се да изпратим още около 70 военнослужещи в Афганистан. Те няма да бъдат към контингентите ни в Кандахар и Кабул, а тимове за връзки и обучение, ще подпомагат подготовката на афганистанската армия. Ще имаме и допълнителни медицински екипи в Кандахар, където е най-големият ни контингент и до десет инструктори за тренировъчния център в Кабул.

Това ще бъде до края на годината. Не предвиждаме друго увеличение за тази година.

Може ли да разширим участието си в мисията на ЕС в Аденския залив (офицер в щаба на операцията)?

Само със сегашното участие ще останем. Няма смисъл да пращаме фрегата.

Имаме една фрегата, която носи в момента дежурство към силите на НАТО за реагиране до края на месец юни. Нямаме искане от страна на ЕС или НАТО да изпращаме боен кораб там. Има достатъчно кораби, освен от страни членки на НАТО, от Япония, Австралия, Русия.

Проблемът е решим само, ако се изкорени източникът на подобни действия. Приветстваме всички мерки, които се предприемат в тази насока за усилване на държавността в Сомалия.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?