Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

32% от домакинствата у нас нямат достъп до интернет

Хората ползват мрежата най-вече за комуникация и новини

2 коментара
32% от домакинствата у нас нямат достъп до интернет

Въпреки динамичното развитие на информационните технологии в България 32.2% от домакинствата в страната все още нямат достъп до интернет в домовете си. Това показва проучване на Националния статистически институт (НСИ), обявено в петък.

Повече от половината от хората без интернет вкъщи твърдят, че най-много им пречи липсата на умения да работят с глобалната мрежа. Почти равностойна причина е убеждението на гражданите, че нямат нужда от интернет, защото той не е нито полезен, нито интересен. Такъв отговор са дали близо 49% от хората без достъп до мрежага. Според 28% оборудването е скъпо.

2/3 от българите имат достъп до глобалната мрежа

Като цяло 67.3% от домакинствата в България имат достъп до интернет, а 63% разполагат с настолен компютър, лаптоп или таблет. 66.9% от домакинствата са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка.

Най-много домакинства с достъп до интернет има в Югозападния и в Южния централен район - съответно 70.5 и 70.4%. Изостават домакинствата от Югоизточния и Северозападния район, където с достъп до интернет са съответно 62.1 и 57.8%.

Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 87.2% от тях имат достъп до интернет, докато при тези без деца процентът е 62%.

Близо 60% от хората между 16 и 74 г. у нас ползват компютър всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място.

Най-активни потребители на компютри и интернет са младежите на възраст между 16 и 24 години, като съответно 82.8 и 88.1% от тях използват компютър или интернет всеки ден или поне веднъж седмично. С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта от присъствие в глобалната мрежа и едва 16.3% от лицата на възраст между 65 и 74 години сърфират редовно.

Мъжете са по-активни при редовното използване на компютри и интернет в сравнение с жените. 59.7% от мъжете използват компютри, а 63.0% - интернет, докато при жените относителните дялове са съответно 58.0 и 60.8%.

90% от висшистите и едва 30% от хората с ниско образование редовно ползват мрежата

90% от хората с висше образование сърфират редовно в глобалната мрежа, докато едва 27.7 и 32.0% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които
предоставят съответно компютрите и интернетът.

Най-често използват компютри учащите (95.6%), а 97.8% сърфират редовно. 80% от работещите използват интернет, а почти половината безработни също се възползват редовно от възможностите, които предоставя интернет (46.3%).

Хората, които редовно използват интернет, предпочитат мобилния телефон за достъп извън дома или работното място (85.3%), а 36.1% сърфират чрез лаптоп или таблет.

Редовните интернет потребители най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация. 97.4% от тях посочват, че използват интернет за телефонни или видеоразговори, участие в социални мрежи, изпращане на имейли или споделяне на собствено съдържание (текст, снимки, музика, видео) в уебсайт.

Фейсбук е най-популярната мрежа у нас

Най-популярната социална мрежа у нас е Фейсбук (Facebook), като 38.5% от редовните интернет потребители проверяват акаунта си по няколко пъти на ден.

87% от хората ползват глобалната мрежа за достъп до информация - четене на онлайн вестници, новини, списания, търсене на информация, свързана със здравето, или намиране на информация за стоки или
услуги.

Само 13% ползват интернет за обществено и политическо участие - публикуване на мнения по обществени или политически въпроси в уебсайт, участие в онлайн анкети или гласувания. Същият е и делът на хората, която ползват мрежата с професионални цели - търсене или кандидатстване за работа по интернет, участие в професионални онлайн мрежи.

Тази година за първи път в изследването се наблюдава т.нар. споделена икономика, която включва споделянето на места за настаняване като стаи и апартаменти, пътувания и т. н.

Под 30% от българите могат да обработват текст на компютър

Резултатите от изследването на НСИ показват още, че 44.3% от хората умеят да копират или преместват файлове или папки, а 27.9% могат да работят със софтуер за обработка на текст. Следват лицата, които се справят с инсталиране на софтуер или приложения (19.9%), и тези, които използват софтуер за електронни таблици (16.4%) или изготвят презентации (15.0%). Едва 1.2% от лицата са посочили, че могат да пишат програмен код на език за програмиране.

Хората, които пазаруват онлайн за лични цели, вече са 17.7%. Жените са по-активни в онлайн пазаруването от мъжете - съответно 18.4 и 17.0%. Най-често онлайн се купуват дрехи и спортни стоки. Повечето стоки и услуги се купуват от продавачи от България (87.5%), но немалко лица пазаруват от продавачи от други европейски страни (34.6%). От чужбина основно се пазаруват материални стоки (85.7%) и хотелски резервации и ваканционни пакети - 25.3%.

Почти три четвърти от лицата никога не са пазарували по интернет. Като основна причина 75.0% от тях посочват предпочитание към пазаруването на място, лоялност към магазините или просто навик. 15.5% нямат необходимите умения, за да извършат поръчка онлайн, а 10.9% имат опасения относно сигурността и поверителността на личните си данни. Немалко лица се притесняват от начина на доставка или връщане на стоките и възможностите за рекламация (9.3%) или пък не притежават разплащателна карта, която да позволява плащане по интернет - 8.2%.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #2

    В Ютюб има няколко клипа за работа с Уърд /текстообработка, таблици/, Ексел, пазаруване в Ибей. Много лесно и приятно за научаване. Ако се заменят писмата с известия в Интернет, много хора ще се научат да го използват. Например промоциите на големите вериги се пускат по абонамент, това прави и Софийска вода - изпраща съобщения кога ще ремонтира в квартала ви. Лесно е.

  2. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Много хора не биха се оправили с интернет, дoри "да имат достъп"

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.