40% от българите и 80% от фирмите редовно ползват интернет

40% от българите и 80% от фирмите редовно ползват интернет

Ползването на интернет се увеличи чувствително в последните години в България и към края на тази година 40% от българите ползват редовно мрежата, като увеличението им за пет години – между 2004 и 2009 г., е с 6.5%. Това показват данните от проучване на Националния статистически институт (НСИ), разпространени в петък.

Същевременно се увелича и броят на домакинствата, които имат интернет вкъщи. Най-бурен ръст на потреблението на интернет от дома има в Югозападния район на планиране, където влиза и София, поради гъстотата на мрежата на доставчиците и по-високия жизнен стандарт на населението. Така в този район над една трета или 37% от домакинствата имат интернет вкъщи.

Ако през 2004 г. близо 42% от интернет потребителите са сърфирали през последните три месеца от къщи, то през 2009 г. този дял вече е 86%, сочат още данните на статистиката.

Очаквано най-активната група от населението, която редовно е ползвала интернет през 2009 г., е от 16 до 24 години, като процентът на хората, които прекарват времето си в глобалната мрежа от тази група е нараснал с 42% и е достигнал 75% през 2009 година.

Все още са малко българите, които пазаруват през интернет. Това са само 3.3% от потребителите на мрежата у нас, които са купили нещо от електронните магазини в последните три месеца на тази година.

На въпроса каква е причината да не използват услугите на е-търговията, 22% от анкетираните отговарят, че предпочитат да пазаруват в магазини и да видят стоката, а 19% посочват, че не изпитват нужда от такова пазаруване.

От електронните услуги, предлагани в мрежата, 7.9% са ползвали така нареченото електронно правителство за търсене на информация от страниците на публичната администрация. Близо 6% са теглили формуляри.

За наблюдавания петгодишен период 2004-2009 г. с 22% са се увеличили фирмите, които използват интернет за бизнеса си, и през 2009 г. те вече са близо 84% от всички. Широколентовата връзка нараства с още по-бързи темпове през тези години (с 41.2%) и през 2009 г. вече близо 70% от предприятията имат високоскоростен интернет.

43% от фирмите вече имат интернет-страница. С вътрешна мрежа за комуникация, използваща интернет-протокол, предназначена само за служители в предприятието, разполагат 40% от фирмите.

Броят на българските компании, които извършват продажба на стоки и услуги по интернет, е нараснал два пъти за последните две години, но все пак остава много нисък – това са около 4.2% от всички фирми. Като най-сериозни бариери пред електронната търговия фирмите сочат притесненията за сигурността около плащанията, технически проблеми и недостатъчно търсене от страна на клиентите.

Споделяне
Още от България