Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

50 години по-късно - Луната все още е страхотна за бизнес

5 коментара
50 години по-късно - Луната все още е страхотна за бизнес

Петдесет години, след като човек за първи път стъпва на Луната, компаниите все още се опитват да изкарат пари от това събитие.

Вниманието на стотици милиони хора бе приковано, когато Аполо 11 кацна на Луната на 20 юли 1969 година. Естествено, маркетинговите специалисти сграбчиха този шанс, за да продават продуктите си - от коли и телевизори до зърнени храни и обвитата в мрак навремето енергийна напитка Tang.

Тази година те отново са на тази вълна, тъй като се навършват 50 години от гигантския скок на човечеството.

Срещу космическата цена от 34 600 долара е пусната лимитирана серия на Omega Speedmaster, в чест на ръчния часовник, който Бъз Олдрин носи на Луната. "По-земно" предложение е бирата Budweiser Discovery Reserve, която съживява рецепта от 60-те и на опаковката ѝ има 11 символични звезди.

Lego пуска забавен конструктор, от който се прави апарат за кацане на Луната NASA Аполо 11. Nabisco предлага нежно лилави бисквитки Marshmallow Moon Oreo. А кой не се нужда е от тениска "една малка стъпка", чорапи с ракетата Сатурн V или преносима чаша Аполо 11?

Да си го кажем напълно сериозно, някои марки са истински горди, че са били част от първото кацане на Луната.

Часовниците Speedmaster на Omega са емблематични за космическите пътувания, откакто NASA ги избра за пилотираните си мисии през 1965 година, след като други часовници не преминаха теста. През 1970 година екипажът на злополучната мисия Аполо 13 използва Speedmaster, за да измери 14-те секунди работа на двигателя, които им позволяват да се подготвят за връщане на Земята.

"Това си остава важен инструмент, с който човек трябва да разполага. Достатъчно е само да видите мисията на Аполо 13," каза Джеймс Раган, пенсиониран авиоинженер, който тества часовниците през 60-те.

Златният Speedmaster на Omega е версия на часовниците, която компанията подарява на астронавтите на гала вечеря през 1969 година. Сравнително по-скромният часовник от неръждаема стомана, на стойност 9650 долара, е с лазерно гравирано изображение на Олдрин, слизащ от апарата за кацане на Луната.

Ето ги и антигравитационните химикалки Fisher Space Pens, разработени специално за мисиите Аполо. За космическите ентусиасти, любители на лукса, Fisher Space Pen Co. има лимитирана серия химикалки за 700 долара с удостоверен материал от космическия кораб Аполо 11.

Да се върнем към 1969 година, и Omega и Fisher Space Pen Co. бързо дадоха гласност на връзката си с Аполо 11 с медийни и рекламни кампании, както и подизпълнители на NASA като Boeing и General Electric.

Stouffer's осведомиха потребителите, че компанията е осигурила храната за астронавтите на Аполо 11, когато се върнат на Земята. Те пуснаха рекламна кампания с мотото "Всеки, който е бил на Луната, яде Stouffer's". 50 години по-късно марката на Nestle празнува с медийна кампания, в която споделя някои от рецептите от 1969 година.

И марките без пряка връзка с Аполо, не стоят безучастни към събитие, което проследяват почти всички домакинства в САЩ, имащи телевизор.

През 1969 година Zippo пуска запалка, с която се приветства мисията Аполо 11 и нейните астронавтите. Половин век по-късно Zippo продава лимитирана серия 14 000 запалки в чест на годишнината на цена 100 долара всяка.

Krispy Kreme, която казва, че е предлагала понички на наблюдаващи на живо изстрелването на Аполо 11, измисли нов сладкиш, като напълни класическата си поничка с крем в чест на годишнината.

Причината много от нещата в чест на годишнината да имат винтидж привкус, може би се крие в това, че общественият интерес към изследването на космоса отслабна през годините и не е имало събитие, което да събуди световна еуфория по начина, по който това направи стъпването на луната и приключването на програмата Аполо през 1972 година.

След 1972 година пътуването на хората в космоса е ужасно скучно. Ние обикаляхме и обикаляхме Земята толкова много пъти, а това не е интересно на хората, казва Дейвид Мърмен Скот, маркетингов стратег и съавтор на книгата "Маркетинг до Луната", който проследява усилията в областта на връзките с обществеността, свързани с мисията Аполо 11.

Скот все пак казва, че 50-ата годишнина се случва на фона на възобновен интерес - NASA има планове да изпрати астронавти на Луната до 2024 година и до Марс през 30-те години на века.

А пък Lego проектира машината си за кацане на Луната като конструктор за големи, част от серията Creator Expert, насочена към възрастните. За децата на родители, които не познават свят без космически пътувания, датската компания пуска шест нови конструктора Lego City Mars exploration, проектирани в сътрудничество с NASA с футуристични ракети, които ще отведат хората на Червената планета.

Става дума за това децата да получат нещо вдъхновяващо, където могат да се видят, вместо да се опитват да се проектират в един исторически момент," казва Майкъл Макнели, старши директор в Lego.

Budweiser обяви амбициите си да стане първата бира на Марс, като участва в експерименти за отглеждане на ечемик на Международната космическа станция. Марката на Anheuser-Busch видя маркетингов потенциал в събуждането на патриотизма, който мисията Аполо 11 предизвика у американците в период на политическа поляризация.

Бирата си е много демократична напитка. Тя сближава хората, каза Рикардо Маркес, вицепрезидент на маркетинга в Anheuser-Busch.

Искаме по-специално да напомним на хората за всичко, което е добро и всичко, което не трябва да забравяме, допълни той.

Все пак гледането на първото стъпване на човек на Луната е лично изживяване на стотици милиони хора по света.

Това се случи благодарение на телевизията и точно тази връзка използва Samsung за медийната си кампания, с която представя телевизора си QLED 8K, свързан с документалния филм на Си Ен Ен Аполо 11.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Real ''Mickey''
    #5
    Отговор на коментар #4

    Мани го бе! Той дори още не знае че Земята е плоска и като стигнеш до края и, можеш да седнеш и да си провесиш краката. Само руснаците са стигали до Луната. Нали?

  2. Sgt. Pepper
    #4
    Отговор на коментар #1

    Чичко Гугле, Пишеш, че като туристите в наше време навсякъде, Армстронг и Алдрин взели много снимки? От къде ги взеха, да си взема и аз? Да не е от магазинчето на Юнивърсъл Студиос? Не се заяждам, отнасям се с разбиране - като пишеш на 200 градуса Целзий, простено е да излизат глупости.

  3. Емил Станоев
    #3

    Стъпили са там ама друг път. Излезе всичко наяве -- филмче на Холивуд .. А защо ако са могли да отидат на Луната преди 50 години не отидат сега ?? Преди няколко месеца казаха че нямат нужната ракета !? Странно е че преди 50 години са имали а сега не (каде са изгубили технологията ??)!? Че даже да отидат до космическата станция ползват руски ракети ! Да - иначе е бизнес на холивуд..

  4. Практик от София
    #2

    Втора част

    Какво следва?
    НАСА планира да изпрати астронавти на Луната до 2024-а, понастоящем е известна програмата "Артемида", с изцяло нова ракета ("Космическа стартираща система") и капсула за екипажа ("Орион"). Програмата в крайна сметка ще създаде космически кораб "gateway", който ще остане в орбита около Луната, докато мисиите се насочват към повърхността. Ето графика:

    Късно 2019 г. - Първи търговски доставки / десанти до Луната
    -- 2020 - Изстрелване на SLS / Orion, неизвършвано досега, в

  5. Практик от София
    #1

    Първа част

    След общо шест лунни кацания за по-малко от четири години, американската програма приключва. От "Аполо 17" през декември 1972-а досега никой не е кацал на Луната. През следващите няколко десетилетия НАСА се фокусира върху космическата совалка и мисиите към Международната космическа станция.
    Сега отново има планове да се изпратят хора на Луната. НАСА твърди, че очаква да направи приземяване на Луната отново през 2024-а чрез своята програма "Артемида", както заради самата нея, така и като

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.