Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

80 на сто от нeмите филми са загубени

15 коментара
80 на сто от нeмите филми са загубени

Близо 80 на сто от произведенията на нямото кино в Европа вече са загубени, а поради съществуващи правни ограничения дори съвременните цифрови технологии няма да помогнат същото да не се случи и с други филми. Това се казва в доклад на Европейската комисия, публикуван в петък от "И Ю обзървър" и цитиран от БТА.

Досега само Латвия и Дания са разработили стратегии за прехвърляне на цифрови носители на филмови произведения, смятани за неделима част от националното културно наследство, посочва ЕК. Унгария е решила да прехвърли на цифров носител само 100 от своите филми. По-малко от една трета от страните членки в момента поддържат в архив от видеоматериали на цифрови носители по начина, по който са събирани националните архиви на филмова лента.

"Оценката за изгубени 80 на сто от филмите от периода на нямото кино се основава на анализ на онова, което в момента може да бъде намерено в архивите. Като се изключи малката вероятност след време някои от филмите да се появят от частни колекции, смятаме, че оценката ни е правилна", заявил Мартин Кьорбер, куратор на Германския музей за кинематография и телевизия в Берлин.

Всички ранни филми на Фриц Ланг, Фридрих Мурнау или Георг Пабст се смятат за загубени, заедно със стотици други произведения от края на 19-и век.

Според ЕК проблемът със "спасяването" на филмовото наследство е в липсата на нов подход към запазването на филмовите ленти. Консервирането на лентите в херметически кутии не може да гарантира запазването им за бъдещите поколения.

Затова в ерата на цифровите медии е необходим нов модел, посочва ЕК в доклада си. Отговор трябва да бъде даден и на стотици въпроси как и къде да се съхраняват цифровите носители.

Простото "дигитализиране" не е достатъчно, посочва Кьорбер. "Аналоговите оригинали трябва да бъдат запазени непокътнати, ако се наложи по някаква причина да ги използваме. Технологиите се развиват, трябва винаги да се има пред вид, че в бъдеще ще се появяват възможности за дигитализация с все по-високо качество и разделителна способност", подчертал той.

Кьорбер смята, че освен всичко друго цифровите архиви са и много по-скъпи от традиционните хранилища за филми.

Съществуват и правни ограничения върпу използването и достъпа до филми. В ЕС действа няколко режима за събиране, съхранение, реставриране и обмен на националните филмови архиви.

Административните разходи и времето за преодоляване на ограниченията от гледна точка на авторските права често карат различни институции да се отказват от работа с архивни материали. Редица страни-членки биха приветствали интервенцията на ЕС по отношение на авторските права, посочва ЕК в доклада си.

Професионалистите от филмовата промишленост също създават проблеми, смята Кьорбер. "Много продуценти, особено в по-малките студия, нямат средства за поддържането на трайни архиви и не разбират значението на тази дейност", подчертава той.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. simeon
    #17

    на камерата! Я стига глупости! Някой би ли възприел днес сериозно БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН!? Или ГОЛЕМИЯТ ВЛАКОВ ОБИР? Нямото кино при комунизма!Освен всичко останало то може и днес да се прави НЯМО!Това не е сериозно!

  2. Kotaraka
    #16

    По тъп коментар от твоят не бях виждал досега. Но това няма как да го разбереш щото си прост човек.

  3. 101
    #14

    Колко са ако има и пазат ли ги още?

  4. майкъл
    #13

    знаем как са архивите у нас.

  5. До Мони
    #12

    докото бях в България мислех като теб. Уча в момента кинорежисура в Щатите и в един от класовете изучаваме точно Броненосецът Потьомкин като класически филм за филмов монтаж. Отделно учим за ефекта Куликов за който даже и в България не бях чувал. Така че не бързай с определенията. И ако си гледал Недосегаемите сцената в гарата с количката по стълбите е копие на сцената от Б. П.

  6. Kotaraka
    #11

    Спомням си че някъде бях чел за Броненосецът Потьомкин че е класика, но слабоумните хора няма как да го знаят това. Те всичко пречупват през омразата си към Руснаците. Това са модерните Сталинсти. Само дето големият брат сега се казва Америка.

  7. До 101
    #10

    Мисля че това е първият Български филм от 30г на 20в. Но дали има запазено копие не знам. Опитай гугъл или българска национална филмотека.

  8. simeon
    #9

    БРОНЕНОСЕЦЪТ ПОТЬОМКИН можете спокойно да го забравите - защото има един Грифит, който е направил един филм, наречен НЕТЪРПИМОСТ и е открил едни такива нещица, наречени ЕДЪР ПЛАН и ПАРАЛЕЛЕН монтаж - в РАЖДАНЕТО НА НАЦИЯТА. Който не му се вярва, нека се мъчи с безумните си броненосци! Това са (освен исторически лъжи) и идиотщини на левите критици, а че и филмови отживелици. Който не вярва - нека го гледа. Освен Потьомкиновата стълба - признавам, христоматийна - другото е кофти - дори и боядисаното

  9. Kotaraka
    #8

    Само в твоите мечти може да те сложат някъде в надписите. Дори и да са те сложили сигурно си бил асистент-оператор - НОСАЧА НА ПИЦИ. Толкова акъл имаш.

  10. Шумкарин
    #7

    Бил си чел, че "Броненосецът Потьомкин" бил най-добрият филм на всички времена. И аз съм го чел, но то тогава всичко съветско бе най-добро, и най-вкусно, но освен сцената със стълбата, друго не съм гледал, не са и показвали. Но и тогава имаше един израз "Хубав ли е филмът, или е съветски"? Е, има и добри съветски филми (Бялото слънце на пустинята), но хайде да оставим Потьомкин :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.