Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" с "бонус-малус"

Предложената система е най-щадящата за водачите, смятат застрахователите

10 коментара
Снимка: БГНЕС

Около 80% от водачите ще попаднат в бонус класовете и съответно ще получат отстъпка в цената на "Гражданската отговорност", ако се въведе предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) система "бонус-малус".

Това разясниха представители на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), които в четвъртък представиха позицията си по темата. Миналата седмица това направиха и превозвачите, като до момента най-важната институция в процеса – Комисията за финансов надзор, не смее да се покаже публично, за да защити предложенията си.

Предложеният вариант е най-щадящ

Застрахователите смятат, че предложеният от КФН вариант е най-щадящият за водачите и ако българското общество не е готово да приеме това, значи не е готово изобщо да приеме подобна система.

Едва 0.6% от около 3.5 милиона регистрирани водачи в България ще попаднат в категорията с 400% оскъпяване. Това са около 21 000 души, които са рецидивисти по нарушения на пътя или са извършили престъпления, посочиха от АБЗ.

В същото време 44% от водачите ще получат максималния бонус от 25%, сочат сметките на АБЗ.

Превишението на скоростта с повече от 20 км/ч ще вдига цената

През ноември КФН предложи нарушителите на пътя да плащат четири пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2021 г., а изрядните шофьори да ползват отстъпка в полицата до 25% (или 23%).

Според основния вариант на КФН всички шофьори ще започнат на чисто (с базова цена на застраховката), като за целите на системата ще се засичат нарушенията им след 1 януари 2020 г. В случай че за 12 месеца шофьорът няма нито едно от изброените нарушения или престъпления в таблицата на КФН, той ще попадне в първия от общо пет бонус класа, които ще поевтинят застраховката му. За първата година отстъпката е 12% от цената, за две "безгрешни" години тя е 15%, а след това съответно 18%, 20% и 23% при пет години без провинения на пътя.

В същото време, ако водачът направи нарушение, той ще попадне в един от 9-те малус класа в зависимост от тежестта на провинението. Наказателните точки увеличават премията с от 25% до 300%.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но със сигурност по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта, защото това е най-честата причина за предизвикването на ПТП. При превишение с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25% или с 10% по-скъпа полица (в зависимост от предпочетената скала, която КФН ще избере след месец на обществени консултации). Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0.8 и 1.2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката, шофьорът трябва да има между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не направи други нарушения.

За разлика от стария вариант на системата, предложен от КФН през 2018 г., този път бонус или малус класовете ще се определят само на лицата, които са собственици или водачи на автомобилите, но не и на самите возила. За целта в застраховката собственикът задължително ще вписва имената на хората, които могат да шофират автомобила му. Цената на полицата ще зависи от класа на най-неизрядния водач.

България губи 2 млрд. лв. годишно от войната по пътищата

Според председателя на АБЗ Константин Велев предложената система от КФН не е застрахователна, а държавна система, която цели намаляване щетимостта на пътя. Именно затова в нея са включени само най-съществените нарушения, свързани с войната по пътищата – превишение на скоростта, опасни маневри, причиняване на травматизъм, а не дребни нарушения като изкривена броня, неправилно паркиране и др.

По думите на Велев най-лесно за застрахователите щеше да е избирането на система, базирана върху изплатените обезщетения, така че само водачите, заради които застрахователят е плащал щети, да получат оскъпяване. "Тогава обаче в малус класовете щяха да попаднат всички казуси, включително чуквания при неправилно паркиране, ожулена броня, дребните щети по двустранни протоколи, и картината щеше да е още по-тежка за шофьорите, защото много хора попадат в тази категория", разясни Велев. Същото важи и ако системата беше базирана на отнетите контролни точки на водача. Тогава тя щеше да бъде с акцент върху балансите на застрахователите, а не върху голямата цел да намаляват жертвите и щетите по пътищата, разясниха от АБЗ.

Застрахователите представиха статистика, според която в държавите, въвели системата "бонус-малус", щетите на пътя са намалели с между 10 и 30%. При положение че България годишно губи около 2 млрд. лв. от вредите, причинени от ПТП, това значи, че ще се спестят минимум 200-300 млн. лв., без да се броят неоценими категории като емоционалните страдания и загубеният човешки живот.

Намаляването на жертвите е по-важно от несгодите на шофьорите

"Нека да не превръщаме дискусията в караница между шофьори. Трябва да погледнем обществения интерес да се ограничи войната по пътищата, а не само собствените си несгоди като шофьори", призова Константин Велев. Според него от гледна точка на голямата цел е много по-неефективно по-висока цена на застраховката да се начислява заради леко чукване при неправилно паркиране, отколкото превишената скорост, която макар да не е довела до ПТП този път, е с голям риск от причиняване на травматизъм.

Освен това предложената система отчита само превишението на скоростта от над 20 км/ч. "Ако считаме, че няма проблем да правим подобни нарушения, може би трябва да си изясним какво точно искаме и какви са ни ценностите", посочи Светла Несторова, главен изпълнителен директор на "Булстрад Живот".

Застрахователите: Към нас няма да потекат реки от пари

Застрахователите обявиха, че разбират притесненията на хората от въвеждането на нещо ново и непознато. Според тях обаче е неразбираемо защо, когато обществото тъжи и негодува за поредната жертва на пътя, всички искат промени, а когато реално се предлага нещо, което да дисциплинира шофьорите, на първо място да се поставят несгодите на шофьорите, които карат с превишена скорост.

Освен това новата система ще се преразглежда всяка година и ако има несъответствия ще се коригира, така че да работи за българските условия, казаха още от АБЗ.

От асоциацията са категорични, че системата няма да доведе до "реки" от стичащи се в касите на застрахователите повишени премийни приходи. "Това са откровени спекулации. Такова нещо няма да се случи", каза Константин Велев.

Що се отнася до апокалиптичната картина, начертана от превозвачите за бъдещето на сектора при въвеждането на системата, застрахователите коментираха, че каквато и система да се въведе за този сектор, нагаждането към нея няма да е леко, защото в този отрасъл щетимостта е висока и това произтича от характера на транспортната дейност. Все пак от АБЗ твърдят, че има вариант, при който превозвачите да бъдат изключени от системата, ако се сертифицират по системата ISO.

АБЗ предлага държавата да избере по-плавната 20-степенна скала за системата бонус-малус и да промени текстовете така, че неизрядните шофьори да могат да получат базовата цена след максимум 5 години без нарушение на пътя.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. nik
    #10

    И след като 80% от шофьорите ще плащат по-евтини застраховки, защо тогава застрахователите се натискат да въвеждат системата? Какъв е интересът им? Защото 80-те % са лъжа и демагогия, разбира се. Истината е в малуса за превишена скорост над 20 км/час. което се случва поне на един от всеки двама водачи годишно.Прав път или булевард с по-две платна в една с ограничение 50 км/час, за което обикновено няма знак, но има камера /като след кръстовището пред ТВ кулата в София/ логично е някои да минат с

  2. Естествено
    #9
    Отговор на коментар #7

    А гърците и до днес си карат с поне три вида табели .....

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #8
  4. Bлaдo
    #7

    защо ли не им вЕрвам, че догодина Гражданската ще ми излезе по-тънко...? .............. Замирисва ми на ... кадрилите с табелите на номерата на колите: абсолютно без нужда за две години ги смениха три пъти с единствената цел некви придворни гадини да отпочнат бизнес и да захлебят...

  5. асен
    #6

    лъжливи и крадливи бандити!

  6. Естествено
    #5

    От материала научаваме две важни неща: 1. Предложената "система" е държавна, а не застрахователна. Но застрахователите не са държавни органи. Ще бъдат обаче сериозно облагодетелствани, каквото и да говорят. Това е кристална форма на държавна помощ. Не научаваме обаче има ли ктановище на ЕК, т.е. да очакваме наказателна процесура и глоба от ЕС.Която ще плащат пак гражданите. 2. "Системата" ще бъде преразглеждана ежегодно. Т.е. каквото и да се приказва сега, след година то ще се промени. Важно е да я преглътнем сега.

  7. lz2gkk
    #4

    Новина по много медии от преди 4 дни - "Над 700 000 шофьори хванати с превишена скорост през 2019-а." Толкова трябва да са и катастрофите годишно, според логиката на съставителите на закона. По 1 900 катастрофи на ден.

  8. [email protected]
    #3

    Не 80% ще плащат Бонус,а само 1% няма да плаща Малус,защото колата ще се изкарва един път на година!

  9. Realist
    #2

    Не знам защо, но някакси не мога да си представя, че застрахователите умират от желание "80 % от водачите да попаднат в бонус класовете и съответно ДА ПОЛУЧАТ ОТСТЪПКА в ползването на "Гражданска отговорност"", демек да им плащат по-малко пари. Вярно, че разликата между бонус и малус е огромна, но като знаем мечтата на събирачите на пари да не изпуснат и една стотинка от потенциалния си приход, много се съмнявам в искреността на представителите на АБЗ.

  10. Baraev
    #1

    Напротив, точно към застрахователите ще потекат неоправдано и излищно големи финансови средства. Застрахователите не са мвр! Ако мвр не знае как да си върши работата, да ги уволняват и назначават нови докато се намери някой, който знае как. Все още не става ясно защо се вдига цената на ГО когато няма щети при нарушението?!?! - сигурно защото причината е всичко друго, но не и логична .. Целта на застрахователите е и трябва да е да спомагат за намаляването на жертвите по пътищата, но не чрез изземване

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.