Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

A.

0 коментара

I. ИЗПИТ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА - СЪЧИНЕНИЕ РАЗСЪЖДЕНИЕ ПО ПРОБЛЕМ ОТ ИЗУЧАВАНО В VII КЛАС ЛИТЕРАТУРНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ

1. Текст съчинение разсъждение по проблем от изучено литературно произведение учениците съставят за 3 астрономически часа по тема, формулирана върху една от изучаваните в задължителната учебна програма художествени творби / Приложение N 1/

2. Критерии за проверка и оценка на съчинение разсъждение:
2.1. Теза по поставения проблем;
2.2. Аргументация:
- твърдения
- доказателства
- подбор на художествени факти от творбата, съобразен с формулираната теза.
2.3. Логическа последователност на ученическия текст, като се допуска свободно композиране на неговите структурни елементи;
2.4. Литературна компетентност;
2.4.1. Употреба на задължителните от учебното съдържание по литература понятия, изискващи наблюдения върху:
- текстовите структури / сюжет и композиция/
- структурните елементи /авторова реч, реч на героя, портрет на героя, пейзаж, обстановка, детайл/;
2.5. Езикова компетентност. Правопис и пунктуация;
2.6. Графично оформяне на ученическия текст.

Забележка: При създаването на изпитния текст учениците имат право да ползват учебник или христоматия, в които са поместени целите художествени текстове или фрагменти от тях, при условие че върху художествения текст няма бележки. Страниците в учебниците, където са поместени анализационни наблюдения, следва да бъдат подлепени.
Учениците работят единствено и само с текста, върху който е формулирана изпитната задача.

ПРИЛОЖЕНИЕ N 1

АВТОРИ
ТВОРБИ
ЛЮБЕН КАРАВЕЛОВ
ХРИСТО БОТЕВ
ИВАН ВАЗОВ

АЛЕКО КОНСТАНТИНОВ
ЕЛИН ПЕЛИН
ЙОРДАН ЙОВКОВ

"Маминото детенце"
"На прощаване"
"Немили-недраги"
"Една българка"
"Опълченците на Шипка"
"Българският език"
"До Чикаго и назад"
"Ангелинка"
"По жицата"

II. ИЗПИТ ПО МАТЕМАТИКА

Изпитът се състои в решаването на две задачи - една по алгебра и една по геометрия, за 3 астрономически часа. Всяка задача съдържа две подусловия -
а) и б), които могат да бъдат зависими или независими. За решаването на първите подусловия на задачите се изисква владеене на основните понятия, правила и твърдения, умения за прилагането им. За решаването на вторите подусловия е необходимо по-задълбочено математическо мислене, комбинативност и изобретателност при прилагане на знанията и уменията. Решенията на задачите трябва да бъдат написани пълно и изчерпателно, да съдържат логически обосновки на съответните пресмятания, построения и доказателства.
Всяко пълно решено подусловие се оценява с 4 точки. Оценяването на всяка писмена работа се извършва по формулата:
Оценката 2 + 0.25k, където k e сбор от получените точки при оценяването на двете задачи.
Задачите се съставят върху учебното съдържание, определено в учебната програма за VІІ клас.

АЛГЕБРА
Цели рационални изрази: действия с многочлени; формули за съкратено умножение; разлагане на многочлени на множители.
Линейни уравнения с едно неизвестно и свеждащи се към тях уравнения:
ax + b = 0; (ax + b)(cx + d) = 0; ax 2+ bx = 0; x2 - a2 = 0; |ax + b| = c.

Линейни параметрични уравнения с едно неизвестно. Текстови задачи с математически модел линейно уравнение.
Линейни неравенства с едно неизвестно и свеждащи се към тях неравенства:
ax + b > 0; ax + b < 0; ax + b >= 0; ax + b >= 0;

Системи линейни неравенства с едно неизвестно. Модулни неравенства от вида и
|ax + b| >= c; |ax + b| <= c.

ГЕОМЕТРИЯ
Основни геометрични фигури. Признаци за еднаквост на триъгълници. Успоредни прави - свойства. Равнобедрен, равностранен и правоъгълен триъгълник - свойства. Зависимости между страни и ъгли в триъгълника. Успоредник. Видове успоредници - правоъгълник, ромб, квадрат - свойства. Построения с линийка и пергел.

III. КОНКУРСЕН ИЗПИТ - ТЕСТ

Тестът за конкурсния изпит се състои от 45 задачи с време за решаване 2 астрономически часа. Тематично задачите са разпределени по следния начин: 30 задачи по български език и 15 задачи по математика.
Необходимите знания и умения, които кандидатите трябва да притежават във всяка една от тези области, са описани в приложените програми.

ПРОГРАМА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Системата от тестови задачи по български език в изпитния тест се определя с оглед на учебното съдържание, включено в сега действащата учебна програма за VII клас. Целта е да се провери равнището на езиковата подготовка на седмокласниците.
Чрез тестовите задачи се проверяват умения, формирани в обучението по български език:
умения за разпознаване и анализ на синоними и антоними, за разбиране на думи и изрази с метафорична употреба;
умения за подбор и комбинация на езикови средства с оглед на лексикалната им съчетаемост и комуникативната им целесъобразност;
умения за нормативна употреба на граматични, правописни и пунктуационни средства на езика;
умения за ориентиране в ситуацията на общуване;
умения за разбиране на общия смисъл на кратък текст, за извличане на съществената информация;

За изпитния тест учебната програма по български език се редуцира по следния начин:

Тематични групи на тестовите задачи Учебен материал
Речник Лексикална съчетаемост на думите.
Метафорична употреба на думите.
Фразеологични словосъчетания.
Граматика Съчинително и подчинително свързване в простите и в сложните изречения.
Непълни изречения. Безглаголни /именни/ изречения. Безлични изречения.
Обособени части в изречението. Синтактична синонимия.
Сложни изречения - съчинени, съставни, смесени.
Имена /съществителни, прилагателни, числителни/.
Неопределителни, отрицателни и обобщителни местоимения.
Сложни глаголни времена. Съвместна употреба на глаголните времена.
Правопис и пунктуация Звукови промени в българския език.
Правопис на морфеми.
Членуване на имената.
Правопис на глаголни форми в сегашно време.
Пунктуация на сложното изречение.
Разбиране на текст Текст и признаци на текста. Тема и подтеми. Контекст.
Художествен текст. Публицистичен текст.
Цитиране и цитат.

ПРОГРАМА ПО МАТЕМАТИКА

Целта на теста по математика е да провери основните математически знания на учениците, както и уменията за тяхното приложение.
За успешно полагане на теста по математика учениците трябва да владеят основното учебно съдържание, да разбират математическите понятия, правила и твърдения и да умеят да ги прилагат при решаване на задачи.
Въпросите и задачите в теста са съставени и структурирани така, че чрез тях се проверява задължителният минимум от знания и умения на учениците в две познавателни нива:
- знания и умения, необходими за ежедневието - действия с естествени
числа, обикновени и десетични дроби; работа с мерни единици (за време, дължина и лице); намиране на проценти от число и намиране на число по дадени проценти от него; пропорции - свойства, приложения; намиране на периметри и лица на равнинни фигури;
- знания и умения, необходими за успешното обучение по математика в следващите класове и по природните науки - действия с рационални числа и пресмятане на числови изрази; правила за действия със степени с показател естествено число; действия с цели рационални изрази; формули за съкратено умножение; разлагане многочлени на множители; решаване на линейни уравнения и неравенства с едно неизвестно - приложения; съседни и противоположни ъгли; признаци за еднаквост на триъгълници; свойства на успоредните прави; сбор на ъглите в триъгълник и четириъгълник; свойства на равнобедрения и на правоъгълния триъгълник; свойства на симетрала на отсечка и на ъглополовяща на ъгъл; свойства на успоредника, видове успоредници.

IV. КОНКУРСЕН ИЗПИТ - ПРОВЕРКА НА СПОСОБНОСТИТЕ

ИЗПИТ - ПРОВЕРКА НА СПОСОБНОСТИТЕ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО ЗА ПРИЕМАНЕ В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИ И ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА СЛЕД ЗАВЪРШЕН VІІ КЛАС

1.ВИД НА ИЗПИТА

Конкурсният изпит за проверка на способностите по Изобразително изкуство е практически с продължителност 5 (пет) астрономически часа. Полага се от всички кандидати за профил "Изкуства" - Изобразително изкуство и за специалностите в професионалните училища с конкурсен изпит по изобразително изкуство.

2.ИЗПИТНО УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ

Конкурсният изпит се основава на задължителното учебно съдържание V - VІІ клас и включва задачи от първо равнище на учебната програма по изящни, приложни изкуства и дизайн. Кандидатът избира и работи по една от поставените задачи.
Композиционна задача:
Проект на фигурална композиция по тема
, зададена от МОН.
Изпълнение с живописни, графични или пластични изобразителни материали (по избор на кандидата): акварелни или темперни бои; туш; смесени техники; глина.
Формат на рисувателния лист:
- за живопис - 35/50 сm.
- за графика - 25/35 сm. или 35/50 сm.
Височина на пластиката в кръгло: - 15-20 сm.
Размер на пластиката в релеф: - 15-20 сm.
Композиционна задача:
Проект на декоративна композиция по тема, зададена от МОН.
Изпълнение с цветни изобразителни материали:
акварелни или темперни бои; смесени техники.
Формат на рисувателния лист:
за декоративна композиция - 25/35 сm. или 35/50 сm.

3.ИЗИСКВАНИЯ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ

Критериите за оценка се определят от комисията за проверка и оценка на конкурсните работи, след започване на изпита в зависимост от параметрите на поставените задачи.

4.ЦЕЛ НА КОНКУРСНИЯ ИЗПИТ ЗА ПРОВЕРКА НА СПОСОБНОСТИТЕ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО

Проверка на творческото въображение на кандидатите за пресъздаване на различни образи и комбинативните им възможности при създаването на декоративни мотиви и умението им да използват изобразителните материали и подходящи техники.

Забележка: Пособията и материалите за изпитите се осигуряват от кандидатите, с изключение на рисувателния лист и глината.

ЗАДЪЛЖИТЕЛНО УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ V - VII КЛАС

В V КЛАС знанията и уменията на учениците се отнасят до особеностите на видовете и жанровете изящни изкуства. Изгражда се също така и представа за творческия труд на художника при създаване на художествената творба. Изобразителната дейност е свързана с наблюдение на разнообразни природни форми и съдейства за развитие на зрителните представи и въображение. Използват се графични, живописни, обемно-пластични и декоративни изразни средства. Формира се представа за обемно изграждане на ръбести предмети чрез светлосянка. Развива се усет за хармонично съчетаване на цветовете.

В РЕЗУЛТАТ НА ОБУЧЕНИЕТО СИ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО УЧЕНИКЪТ:

Има представа за жанровото разнообразие, познава материалите и изразните средства на изобразителната дейност при изображения върху плоскост и в пространството; основни познания за декоративни елементи и композиции.
- Различава реални от фантазни образи;
- Нефигурални и фигурални композиции;
- Има основни познания за изграждане на обема на ръбести и овални предмети;
- Използва контраста като изразно средство;
- Прави разлика между изразните средства при рисуване, моделиране и конструиране;
- Запознат е с етапите при изграждане на образи;
- Има основни знания за обща форма, конструкция и детайли.

ИЗОБРАЗИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И ТЕХНИКИ ИЗПОЛЗВАНИ В V КЛАС:

молив, пастел, туш, акварел, темпера, флумастер, мек камък, хартия, картон и други подръчни материали за рисуване, апликиране, гравиране, моделиране и конструиране; едноцветна линогравюра; смесени техники.

В VІ КЛАС знанията и уменията на учениците се отнасят до спецификата на декоративно-приложните и синтетичните изкуства.
Учениците се запознават с по-сложните художествени явления и образи , в които си взаимодействат различни видове изкуства.
Осъществяват се синтетични форми на изобразителна дейност, чрез които учениците имат възможността да развиват едновременно възприятията си по различни сетивни канали - зрителни, слухови, двигателни и др. По този начин се обогатява и разширява зрителната памет, въображението и мисълта; по-добре се разбира взаимодействието между различните знакови системи и връзката на изкуството и народното творчество с обществения живот.

В РЕЗУЛТАТ НА ОБУЧЕНИЕТО СИ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО УЧЕНИКЪТ:

- Получава представа за значението на визуалната култура в различни сфери на обществения живот: фолклор, масови средства за информация и комуникация, сценични
форми, художествено оформяне на жизнената среда;
- Има основни познания за стилизацията като процес;
- Изгражда обем на обли и ръбести тела чрез светлосянка;
- Умее тонално и цветово да изгражда форми в пространството;
- Изгражда образи на едни и същи обекти с различни материали за моделиране;
- Има представа за проектирането и изпълнението на художествената творба;
- Получава представа за художествените шрифтове и тяхното приложение в практиката;
- Разработва варианти за пространствено изграждане на едни и същи обекти по натура с използването на различни изобразителни материали и техники;
- Познава традиционни народни обичаи и празници;
- Сценографски проекти;
- Проекти за художествено пространствено оформление на средата;
- Прави варианти на пространствено изграждане в плоскост и обем с графични и пластични материали.

ИЗОБРАЗИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И ТЕХНИКИ, ИЗПОЛЗВАНИ В VІ КЛАС:

Молив, пастел, туш, флумастер, темпера, акварел, многоцветна линогравюра, монотипия, отпечатък от апликация, глина, мек камък, гипс,
традиционни и смесени материали при рисуване, апликиране, гравиране, моделиране и конструиране.

В VІІ КЛАС знанията и уменията на учениците се отнасят до спецификата на художественото въздействие на архитектурата и оформянето на околната среда. Учениците се запознават с историческото развитие на изкуството и появата
на различните видове изобразителни изкуства.
Изграждането на образите се осъществява чрез изобразителните способи - двуизмерно и триизмерно. Формира се представа за използването на цветовете като изразно средство
в изящните и приложните изкуства. Усъвършенстват се уменията за композиране чрез прилагане принципите на комбинаториката.

В VІІ КЛАС УЧЕНИКЪТ ТРЯБВА ДА ВЪЗПРИЕМА И РАЗБИРА ЕСТЕТИЧЕСКОТО И НРАВСТВЕНОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ИЗОБРАЗИТЕЛНОТО ИЗКУСТВО И НАРОДНОТО ТВОРЧЕСТВО, ДА РАЗВИВА И УСЪВЪРШЕНСТВА ИЗОБРАЗИТЕЛНИТЕ СИ ПОЗНАНИЯ И УМЕНИЯ И ДА ГИ ПРИЛАГА В РАЗЛИЧНИ ОБЛАСТИ НА ПРАКТИЧЕСКАТА СИ ДЕЙНОСТ.

В РЕЗУЛТАТ НА ОБУЧЕНИЕТО СИ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО УЧЕНИКЪТ:

- получава основни познания за архитектурната среда. Класификацията на типовете архитектурни обекти: битови и обществени;
- Използва линейна и въздушна перспектива;
- Има познания за цветови хармонии и значението им за общото цветово изграждане
на рисунката;
- знае основните принципи на композицията: център, симетрия, ритъм, контраст и др.
- Запознава се с основните пропорции на човешката фигура;
- Познава особеностите на плоскостното и обемното изграждане на пространството;
- Запознава се с приложението на комбинаториката в нефигуралната композиция;
- Знае основните принципи на декоративната композиция;
- Композиция: основни принципи-елементи, структура, изразни средства;
- Използва двумерни и тримерни структури от комбинаториката и ги прилага в проектите си
за композиция;
- използва стилизация и орнамент;

ИЗОБРАЗИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И ТЕХНИКИ, ИЗПОЛЗВАНИ В VІІ КЛАС:

Молив, туш, акварел, темпера, пастел /сух и маслен/, флумастри, глина, мек камък; традиционни и подръчни материали за рисуване, апликиране, гравиране, моделиране и конструиране; линогравюра; смесени техники.
КАКВО НАУЧИХ В ПЕТИ КЛАС ?

1.МОГА ДА ПРАВЯ
рисунки по натура на растения и архитектурни обекти;
2.ЗНАМ КОИ СА
основни съставни и допълнителни цветове, техните особености и изразни възможности;
3.ЗНАМ КАКВО Е
- натюрморт;
- пейзаж;
- портрет;
- фигурална композиция;
- декоративна композиция.
4.МОГА ДА РАБОТЯ С
акварел, темпера, глина.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.