I. ИЗПИТ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА - СЪЧИНЕНИЕ РАЗСЪЖДЕНИЕ ПО ПРОБЛЕМ ОТ ИЗУЧАВАНО В VII КЛАС ЛИТЕРАТУРНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ
1. Текст съчинение разсъждение по проблем от изучено литературно произведение учениците съставят за 3 астрономически часа по тема, формулирана върху една от изучаваните в задължителната учебна програма художествени творби / Приложение N 1/
2. Критерии за проверка и оценка на съчинение
разсъждение:
2.1. Теза по поставения проблем;
2.2. Аргументация:
- твърдения
- доказателства
- подбор на художествени факти от творбата, съобразен с формулираната
теза.
2.3. Логическа последователност на ученическия текст, като
се допуска свободно композиране на неговите структурни елементи;
2.4. Литературна компетентност;
2.4.1. Употреба на задължителните от учебното съдържание по
литература понятия, изискващи наблюдения върху:
- текстовите структури / сюжет и композиция/
- структурните елементи /авторова реч, реч на героя, портрет
на героя, пейзаж, обстановка, детайл/;
2.5. Езикова компетентност. Правопис и пунктуация;
2.6. Графично оформяне на ученическия текст.
Забележка: При създаването на
изпитния текст учениците имат право да ползват учебник или
христоматия, в които са поместени целите художествени текстове
или фрагменти от тях, при условие че върху художествения текст
няма бележки. Страниците в учебниците, където са поместени
анализационни наблюдения, следва да бъдат подлепени.
Учениците работят единствено и само с текста, върху който
е формулирана изпитната задача.
ПРИЛОЖЕНИЕ N 1
|
|
ЛЮБЕН КАРАВЕЛОВ ХРИСТО БОТЕВ ИВАН ВАЗОВ
АЛЕКО КОНСТАНТИНОВ |
"Маминото детенце" "На прощаване" "Немили-недраги" "Една българка" "Опълченците на Шипка" "Българският език" "До Чикаго и назад" "Ангелинка" "По жицата" |
II. ИЗПИТ ПО МАТЕМАТИКА
Изпитът се състои в решаването на две задачи
- една по алгебра и една по геометрия, за 3 астрономически
часа. Всяка задача съдържа две подусловия -
а) и б), които могат да бъдат зависими или независими. За
решаването на първите подусловия на задачите се изисква владеене
на основните понятия, правила и твърдения, умения за прилагането
им. За решаването на вторите подусловия е необходимо по-задълбочено
математическо мислене, комбинативност и изобретателност при
прилагане на знанията и уменията. Решенията на задачите трябва
да бъдат написани пълно и изчерпателно, да съдържат логически
обосновки на съответните пресмятания, построения и доказателства.
Всяко пълно решено подусловие се оценява с 4 точки. Оценяването
на всяка писмена работа се извършва по формулата:
Оценката 2 + 0.25k, където k e сбор от получените
точки при оценяването на двете задачи.
Задачите се съставят върху учебното съдържание, определено
в учебната програма за VІІ клас.
АЛГЕБРА
Цели рационални изрази: действия с многочлени; формули
за съкратено умножение; разлагане на многочлени на множители.
Линейни уравнения с едно неизвестно и свеждащи се към тях
уравнения:
ax + b = 0; (ax + b)(cx + d) = 0; ax 2+ bx = 0;
x2 - a2 = 0; |ax + b| = c.
Линейни параметрични уравнения с едно неизвестно.
Текстови задачи с математически модел линейно уравнение.
Линейни неравенства с едно неизвестно и свеждащи се към тях
неравенства:
ax + b > 0; ax + b < 0; ax + b >= 0; ax + b >=
0;
Системи линейни неравенства с едно неизвестно.
Модулни неравенства от вида и
|ax + b| >= c; |ax + b| <= c.
ГЕОМЕТРИЯ
Основни геометрични фигури. Признаци за еднаквост на триъгълници.
Успоредни прави - свойства. Равнобедрен, равностранен и правоъгълен
триъгълник - свойства. Зависимости между страни и ъгли в триъгълника.
Успоредник. Видове успоредници - правоъгълник, ромб, квадрат
- свойства. Построения с линийка и пергел.
III. КОНКУРСЕН ИЗПИТ - ТЕСТ
Тестът за конкурсния изпит се състои от 45 задачи
с време за решаване 2 астрономически часа. Тематично задачите
са разпределени по следния начин: 30 задачи по български език
и 15 задачи по математика.
Необходимите знания и умения, които кандидатите трябва да
притежават във всяка една от тези области, са описани в приложените
програми.
ПРОГРАМА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Системата от тестови задачи по български език
в изпитния тест се определя с оглед на учебното съдържание,
включено в сега действащата учебна програма за VII клас. Целта
е да се провери равнището на езиковата подготовка на седмокласниците.
Чрез тестовите задачи се проверяват умения, формирани в обучението
по български език:
умения за разпознаване и анализ на синоними и антоними, за
разбиране на думи и изрази с метафорична употреба;
умения за подбор и комбинация на езикови средства с оглед
на лексикалната им съчетаемост и комуникативната им целесъобразност;
умения за нормативна употреба на граматични, правописни и
пунктуационни средства на езика;
умения за ориентиране в ситуацията на общуване;
умения за разбиране на общия смисъл на кратък текст, за извличане
на съществената информация;
За изпитния тест учебната програма по български език се редуцира по следния начин:
Тематични групи на тестовите задачи | Учебен материал |
Речник | Лексикална съчетаемост на думите. Метафорична употреба на думите. Фразеологични словосъчетания. |
Граматика | Съчинително и подчинително свързване в
простите и в сложните изречения. Непълни изречения. Безглаголни /именни/ изречения. Безлични изречения. Обособени части в изречението. Синтактична синонимия. Сложни изречения - съчинени, съставни, смесени. Имена /съществителни, прилагателни, числителни/. Неопределителни, отрицателни и обобщителни местоимения. Сложни глаголни времена. Съвместна употреба на глаголните времена. |
Правопис и пунктуация | Звукови промени в българския език. Правопис на морфеми. Членуване на имената. Правопис на глаголни форми в сегашно време. Пунктуация на сложното изречение. |
Разбиране на текст | Текст и признаци на текста. Тема и подтеми.
Контекст. Художествен текст. Публицистичен текст. Цитиране и цитат. |
ПРОГРАМА ПО МАТЕМАТИКА
Целта на теста по математика е да провери основните
математически знания на учениците, както и уменията за тяхното
приложение.
За успешно полагане на теста по математика учениците трябва
да владеят основното учебно съдържание, да разбират математическите
понятия, правила и твърдения и да умеят да ги прилагат при
решаване на задачи.
Въпросите и задачите в теста са съставени и структурирани
така, че чрез тях се проверява задължителният минимум от знания
и умения на учениците в две познавателни нива:
- знания и умения, необходими за ежедневието - действия с
естествени
числа, обикновени и десетични дроби; работа с мерни единици
(за време, дължина и лице); намиране на проценти от число
и намиране на число по дадени проценти от него; пропорции
- свойства, приложения; намиране на периметри и лица на равнинни
фигури;
- знания и умения, необходими за успешното обучение по математика
в следващите класове и по природните науки - действия с рационални
числа и пресмятане на числови изрази; правила за действия
със степени с показател естествено число; действия с цели
рационални изрази; формули за съкратено умножение; разлагане
многочлени на множители; решаване на линейни уравнения и неравенства
с едно неизвестно - приложения; съседни и противоположни ъгли;
признаци за еднаквост на триъгълници; свойства на успоредните
прави; сбор на ъглите в триъгълник и четириъгълник; свойства
на равнобедрения и на правоъгълния триъгълник; свойства на
симетрала на отсечка и на ъглополовяща на ъгъл; свойства на
успоредника, видове успоредници.
IV. КОНКУРСЕН ИЗПИТ - ПРОВЕРКА НА СПОСОБНОСТИТЕ
ИЗПИТ - ПРОВЕРКА НА СПОСОБНОСТИТЕ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО ЗА ПРИЕМАНЕ В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИ И ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА СЛЕД ЗАВЪРШЕН VІІ КЛАС
1.ВИД НА ИЗПИТА
Конкурсният изпит за проверка на способностите по Изобразително изкуство е практически с продължителност 5 (пет) астрономически часа. Полага се от всички кандидати за профил "Изкуства" - Изобразително изкуство и за специалностите в професионалните училища с конкурсен изпит по изобразително изкуство.
2.ИЗПИТНО УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Конкурсният изпит се основава на задължителното
учебно съдържание V - VІІ клас и включва задачи от първо равнище
на учебната програма по изящни, приложни изкуства и дизайн.
Кандидатът избира и работи по една от поставените задачи.
Композиционна задача:
Проект на фигурална композиция по тема, зададена от МОН.
Изпълнение с живописни, графични или пластични изобразителни
материали (по избор на кандидата): акварелни или темперни
бои; туш; смесени техники; глина.
Формат на рисувателния лист:
- за живопис - 35/50 сm.
- за графика - 25/35 сm. или 35/50 сm.
Височина на пластиката в кръгло: - 15-20 сm.
Размер на пластиката в релеф: - 15-20 сm.
Композиционна задача:
Проект на декоративна композиция по тема, зададена
от МОН.
Изпълнение с цветни изобразителни материали:
акварелни или темперни бои; смесени техники.
Формат на рисувателния лист:
за декоративна композиция - 25/35 сm. или 35/50 сm.
3.ИЗИСКВАНИЯ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ
Критериите за оценка се определят от комисията за проверка и оценка на конкурсните работи, след започване на изпита в зависимост от параметрите на поставените задачи.
4.ЦЕЛ НА КОНКУРСНИЯ ИЗПИТ ЗА ПРОВЕРКА НА СПОСОБНОСТИТЕ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО
Проверка на творческото въображение на кандидатите за пресъздаване на различни образи и комбинативните им възможности при създаването на декоративни мотиви и умението им да използват изобразителните материали и подходящи техники.
Забележка: Пособията и материалите за изпитите се осигуряват от кандидатите, с изключение на рисувателния лист и глината.
ЗАДЪЛЖИТЕЛНО УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ V - VII КЛАС
В V КЛАС знанията и уменията на учениците
се отнасят до особеностите на видовете и жанровете изящни
изкуства. Изгражда се също така и представа за творческия
труд на художника при създаване на художествената творба.
Изобразителната дейност е свързана с наблюдение на разнообразни
природни форми и съдейства за развитие на зрителните представи
и въображение. Използват се графични, живописни, обемно-пластични
и декоративни изразни средства. Формира се представа за
обемно изграждане на ръбести предмети чрез светлосянка.
Развива се усет за хармонично съчетаване на цветовете.
В РЕЗУЛТАТ НА ОБУЧЕНИЕТО СИ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО УЧЕНИКЪТ: Има представа за жанровото разнообразие,
познава материалите и изразните средства на изобразителната
дейност при изображения върху плоскост и в пространството;
основни познания за декоративни елементи и композиции. ИЗОБРАЗИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И ТЕХНИКИ ИЗПОЛЗВАНИ В V КЛАС: молив, пастел, туш, акварел, темпера, флумастер, мек камък, хартия, картон и други подръчни материали за рисуване, апликиране, гравиране, моделиране и конструиране; едноцветна линогравюра; смесени техники. В VІ КЛАС знанията и уменията на учениците
се отнасят до спецификата на декоративно-приложните
и синтетичните изкуства. В РЕЗУЛТАТ НА ОБУЧЕНИЕТО СИ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО УЧЕНИКЪТ: - Получава представа за значението на
визуалната култура в различни сфери на обществения живот:
фолклор, масови средства за информация и комуникация,
сценични ИЗОБРАЗИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И ТЕХНИКИ, ИЗПОЛЗВАНИ В VІ КЛАС: Молив, пастел, туш, флумастер, темпера,
акварел, многоцветна линогравюра, монотипия, отпечатък
от апликация, глина, мек камък, гипс, В VІІ КЛАС знанията и уменията на учениците
се отнасят до спецификата на художественото въздействие
на архитектурата и оформянето на околната среда. Учениците
се запознават с историческото развитие на изкуството
и появата В VІІ КЛАС УЧЕНИКЪТ ТРЯБВА ДА ВЪЗПРИЕМА И РАЗБИРА ЕСТЕТИЧЕСКОТО И НРАВСТВЕНОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ИЗОБРАЗИТЕЛНОТО ИЗКУСТВО И НАРОДНОТО ТВОРЧЕСТВО, ДА РАЗВИВА И УСЪВЪРШЕНСТВА ИЗОБРАЗИТЕЛНИТЕ СИ ПОЗНАНИЯ И УМЕНИЯ И ДА ГИ ПРИЛАГА В РАЗЛИЧНИ ОБЛАСТИ НА ПРАКТИЧЕСКАТА СИ ДЕЙНОСТ. В РЕЗУЛТАТ НА ОБУЧЕНИЕТО СИ ПО ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО УЧЕНИКЪТ: - получава основни познания за архитектурната
среда. Класификацията на типовете архитектурни обекти:
битови и обществени; ИЗОБРАЗИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ И ТЕХНИКИ, ИЗПОЛЗВАНИ В VІІ КЛАС: Молив, туш, акварел, темпера, пастел /сух и маслен/, флумастри, глина, мек камък; традиционни и подръчни материали за рисуване, апликиране, гравиране, моделиране и конструиране; линогравюра; смесени техники. |
КАКВО НАУЧИХ В ПЕТИ КЛАС ? 1.МОГА ДА ПРАВЯ
подкрепете ни
За честна и независима журналистикаЩе се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия. 0 коментараЕкипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg Прочетете нашите правила за участие във форумите. За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате. Препоръчано от редакцията |