Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Агенцията по приходите – време за размисъл

15 коментара
Агенцията по приходите – време за размисъл

Наблюдавайки начина, по който стартира работата на Националната агенция по приходите (НАП), неизбежно се забелязват определени аналогии с началото на дейността на една друга печално известна институция – Националната здравно-осигурителна каса. И в двата случая целта на извършваната реформа е подобряване на обслужването и качеството на работата, а в крайна сметка резултатът въобще не се покрива с очакванията.

Сгради

Една от основните задачи на НАП през последните години е построяването на нови сгради. Няма публично достъпно изследване, което да показва, че ползите от такава дейност оправдават разходите, които се правят. Всъщност няма никакво изследване, което да изчислява ползите от съществуването на единна агенция по приходите, има единствено пожелателни изказвания на ръководители на агенцията, които твърдят, че ще съберат един милиард лева повече приходи. За да е възможно правилно насочване на усилията и средствата към най-полезните промени в приходната система очевидно е необходимо предварително да се оцени ползата от отделните реформи. В момента това е оставено на самите ръководители на приходната агенция и не е за учудване, че те се занимават повече с придобиване на сгради, отколкото с реалните проблеми по събирането на данъци.

Банкови сметки

В началото на годината много данъкоплатци бяха изненадани от факта, че трябва да превеждат осигурителните си вноски по нови банкови сметки, с нови банкови кодове и параграфи. Какво точно наложи тази промяна - въобще не е ясно. Уж се прави реформа, която да помогне на гражданите, а изведнъж пред същите тези граждани са поставени нови и нови препятствия. И това не е всичко.

Тъй като агенцията по приходите не беше направила предварително оповестяване на тези промени, всички бяха изненадани. Нека да си представим една частна фирма, която има два-три милиона клиенти – ще направи ли такава фирма внезапна промяна на банковите си сметки без да уведоми всеки от клиентите си поне няколко седмици предварително? Не, разбира се. Но затова пък чиновническата антипазарна страст на НАП успява да създаде толкова проблеми, че човек започва да се пита възможно ли е ръководството на агенцията да е толкова заблудено, че да си мисли, че самото съществуване на агенцията е прогрес, независимо от това какво прави.

Данъчни закони

Още преди да се е справила с проблемите по започването на дейността си, агенцията по приходите започна да прави планове за нови “реформи”, от които на много хора вероятно ще им настръхнат косите. Агенцията, както всяка нови институция в България, смята, че да се напишат напълно нови закони е голямо постижение и по тази причина си е поставила за задача да отмени досега действащите данъчни закони, които хората познават, и да ги замени с напълно нови такива. Това означава хиляди данъчни служители, десетки хиляди счетоводители и предприемачи и милиони данъкоплатци да бъдат принудени да загубят милиони работни часове, за да научат какво пише в новите данъчни закони. Освен това цялата практика на съда по тълкуването на законите ще бъде загубена и ще трябва да се създава отново. Немаловажен е и фактът, че за да се решат 2-3 проблема в данъчните закони ще се напишат нови данъчни закони, които ще създадат нови 6-7 проблема, които след това отново ще трябва да се поправят с нови промени и така до безкрай.

Писането на изцяло нови закони в която и да е сфера е абсолютно неправилен начин за подобряване на законодателството. Като цяло така се създават толкова големи разходи, че се обезсмислят добрите намерения, които се залагат при съответната реформа.

Електронизация

Ако само един-два процента от сумите, отделени за сгради на агенцията по приходите, бяха насочени към подобряване на електронното подаване на документи, положителният ефект щеше да бъде огромен. В момента софтуерът за електронно подаване на данъчни декларации е огледално копие на хартиените декларации като реално в него почти не се използват нови технологии. На практика попълването на електронна декларация е по-обременяващо и отнема повече време отколкото попълването на хартиена такава. Тук отново имаме проблем с чиновнически стимули – никой в администрацията не си мръдва пръста, за да направи някаква лесна и полезна реформа.

Бюрокрацията прави само един вид реформи – такива, които се проточват много години и за които Европейският съюз или друга международна институция отпуска десетки милиони левове, които могат да се прахосат и с които чиновниците няколко години могат да ходят на командировки по цял свят.

Вместо да се правят скъпоструващи, бавни и безсмислени “реформи”, по-добре би било да се съсредоточат усилия към извършването на бързи, ефективни и евтини за данъкоплатеца промени, които реално водят до подобрение и следват най-добрите световни примери. Препоръчваме на ръководството на НАП да проучи опита на други страни, които с минимални средства, стотици пъти по-ниски от отделяните в България, успяват да постигнат пълна електронизация на подаването на данъчни декларации и плащането на данъци (при това става въпрос за по-бедни и по-неразвити спрямо България страни като Гватемала, например)*.

Криминализация

Една от “новаторските” идеи на отиващия си главен прокурор, прегърната от ръководството на агенцията по приходите, е криминализация на неплащането на данъци. На практика с това агенцията показва собствената си несигурност, че ще успее да подобри нещо в събираемостта на данъците. Подхвърлянето на необмислени идеи, със съмнителна резултатност, за които се отделя огромно време и усилия, е друг един признак на неефективната бюрокрация – когато не можеш да се справиш с някакъв проблем, измисляш безсмислен проектозакон и след това 2-3 години обясняваш, че не можеш да си свършиш работата, защото парламентът не е приел закона. Реакцията на парламента би трябвало да е уволняване на всички висши бюрократи, които прехвърлят по този начин отговорността си върху народното събрание.

* Повече информация може да намерите в публикуваната през 2004 година статия “Как се прави е-government?”, Преглед на стопанската политика, бр. 183, юли 2004 г. - http://ime-bg.org/pr_bg/183-6.htm 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. БСП +ДПС = мизерия
    #16

    ha ha

  2. как е?
    #14

    комунизЪмът си отиде деца. сега дойде комунизмът. той е много хубаво нещо. от него всички които гласуваха на изборите за донеслите го комунисти от бкп - ние за благозвучие ги наричаме бсп, ндсв и дпс, ще заспят бързо дълбок и вечен сън. гласувайте винаги и само за бкп - т.е. бсп, ндсв, дпс, защото това ще ви приспи бързо и завинаги. разкажете това и на други, за да могат и те да заспят вечен сън.

  3. Георгиев
    #13

    един много неудачен пример - "Нека да си представим една частна фирма, която има два-три милиона клиенти..." Да, но това не е частна фирма, тук става дума за Н. В. Държавата.

  4. знаещ
    #12

    КОМСОМОЛКАТА МУРГИНА ПОСТАВИ НА ПОВЕЧЕТО ДИРЕКЦИИ НА НАП БИВШИ ОТЯВЛЕНИ КОМСОМОЛЦИ .РЕЗУЛТАТИТЕ КАКТО ВИНАГИ ЩЕ СА ПЛАЧЕВНИ И ТОВА СЕ ВИЖДА С ПРОСТО ОКО ОТ СТАРТА НА АГЕНЦИЯТА.ГОРКО ИМ НА ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ.КОМСОЛИЗАЦИЯТА НА ДАНЪЧНАТА СИСТЕМА ЗАПОЧНА ОЩЕ ПРИ ЦАРЯ ,КОГАТО СВЕСТНИТЕ БЯХА ОБЯВЕНИ ЗА НЕКАДЪРНИ ИЛИ ЛУДИ, А ПОСЛЕ ДОКАРА КОМУНИСТИТЕ И КОМСОМОЛЦИТЕ-ТРАГЕДИЯ.

  5. The wise man
    #11

    От 1989г. насам само си играем на реформи във всяка една сфера, без да сме убедени за ефекта която ще има в крайна сметка...Просто правим реформи заради самата реформа! Като се започне нещо ново не го обмисляме детайлно и в переспектива и в крайна сметка след време се патаме защо сме го направили! Хронична липса на далновидност,така е и с НЗОК така е и с НАП,и с много други недомислия!

  6. БРАВО
    #10

    Статията е добра и поставя точни въпроси... за съжаление, НЗОК си действа като същото безумие, което си беше в началото, а и НАП явно ще е така. Онзи ден отказаха да ме обслужат в данъчното, защото не знаели как се прави сега... вече били към общината и всичко било различно... що за идиотщина!!!

  7. EU
    #9

    ..6te vlezeme v Evropa, da, v 91-vata minuta na ma4a, kogato niakoi oshte niama da sa si oblekli trikoto..

  8. craghack
    #8

    Авторът на статията е пълен въздухар! Личи от почти цялата му статия, че човекът е запленен от собственото си Аз и реди ли реди общи фрази, с които нито предлага нещо ново, нито пък казва нещо такова. Вместо да открива топлата вода, която отдавна е известна на човечеството и всеки носещ глава на раменете си може да види, че НАП тръгна лошо, е по-добре да се напъне и да даде един-два полезни съвета. Ако може.

  9. Тато
    #7

    Да работиме ударно по линията на НАП-а за постигане на нови, още по-големи успехи в облагането на физическите и юридическите лица. Ха-ха-ха-а-а.

  10. счетоводител
    #6

    Тази шефката на НАП дето говори като бавно развиваща и деиства като такава,чакаите подобрявянв на нещата.Това просто не е държава,да не можеш да си внесеш данъците,пълна лудница.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.