Академика 21 се завръща

Кое накара Вежди Рашидов да тръгне срещу закона и да усложни още повече и без това сложната ситуация в киното?

Людмил Тодоров

Академика 21 е асоциация на преподавателите по кино във висшите учебни заведения. Тя беше основана преди десетина години от академик Людмил Стайков, професор Александър Грозев, професор Иван Ничев, професор Божидар Манов и други. Академик Стайков стана нейният първи председател, професор Манов го наследи, а сегашният председател е професор Иван Ничев. Четвъртият участник в това каре, професор Александър Грозев, стана директор на Националния филмов център.

Първите двама играчи в карето, академик Стайков и професор Грозев се оказаха агенти на Държавна сигурност. Такъв се оказа и ресорният заместник министър на културата по онова време, Токаджиев (не знам дали има научно звание, вероятно да). С помощта на Токаджиев карето установи контрол върху кинопроцеса у нас. С един заместник- министър, един шеф на Филмовия център, един академик с авторитет пред управляващите и с помощта на още неколцина професори, които окупираха комисиите във Филмовия център и БНТ, бившите сътрудници на Държавна сигурност се върнаха в киното на бял кон, щом тройната коалиция дойде на власт.

После на власт дойде ГЕРБ и Академика 21 изпадна в немилост. Нейният идеолог академик Стайков беше отстранен от СЕМ като сътрудник на ДС, професор Александър Грозев бе отстранен от поста шеф на Филмовия център по същата причина, а квотите на Академика 21 за участие в комисиите, които разпределят средствата, бяха отнети. Тези квоти са важни с оглед на целия разказ и е нужно едно пояснение.

Според Закона за филмовата индустрия право на квоти в комисиите на Филмовия център имат сдруженията, които съгласно чл.14 "осъществяват дейност в областта на филмовата индустрия“. Чл.2 дефинира филмовата индустрия като "производство, разпространение, промоция, показ и съхранение на филми“ и ограничава достъпа на онези сдружения, чиято дейност не се вписва в тази дефиниция. Такива са Академика 21, съюзите на артистите, писателите, музикантите, художниците, а така също дърводелците и шофьорите, които също са част от киното.

Тези дни научих с изумление, че министър Вежди Рашидов, който по време на своя първи мандат отне квотите на Академика 21 като незаконни, сега им ги връща. За логиката на това нелогично решение ще стане дума след малко. Нека тук обърнем внимание на сегашния председател на Академика 21 професор Иван Ничев.

Преди шест месеца колегите на професор Ничев в Националния съвет за кино избраха неговия филм да ни представи на американските Оскари (виж ти!). Другите два филма, получили високо признание и престижни награди на едни от най-големите кинофестивали в света, останаха под чертата. Председател на Националния съвет за кино е ученикът на професор Ничев професор Иван Георгиев, който е заснел един-единствен игрален филм през живота си, но това не му пречи да учи студентите как да стигнат върховете на филмовото изкуство. Професор Георгиев е председател на още много неща, между които една асоциация от равни нему творци със свои представители в комисиите.

Предвождан от двамата професори, сегашният състав на Съвета за кино действа така, както действаха ченгетата – отстранява и назначава директори на Филмовия център, без да има такова право по закон, определя комисиите, влияе на целия процес и не се интересува от последствията. Миналата година членовете на Съвета изгониха директора на Филмовия център Марин Марчевски и поставиха на негово място Георги Чолаков, който раздаде два пъти повече средства от предвидените в бюджета и доведе НФЦ до ръба на фалита. Чолаков беше уволнен от сегашното ръководство на министерството с голямо закъснение.

Последиците от неговите действия ще се стоварят върху киното съвсем скоро. По време на неговото управление дейността на агенцията беше парализирана от съдебни дела, заведени след нарушения в провеждането на конкурсите.

Като капак, професорите от Академика 21 поискаха от министъра на културата да им върне квотите, които самият той им отне преди четири години. Министърът задоволи тяхното искане. Това прави конкурсите нелегитимни, преди още да са започнали. Ще има нови обжалвания и нови дела в съда.

Така стигаме до въпроса, кое накара министър Вежди Рашидов да тръгне срещу закона и да усложни още повече и без това сложната ситуация в киното. Как да си обясним факта, че той тълкува закона веднъж така, друг път иначе?

Отговорът се крие в писмото на министъра до БАН, в което той се отказва от кандидатурата си за академик. Този отказ дойде след негативни реакции в обществото. Писмото на министъра започва с благодарности към петимата академици, които са го номинирали. Между тях е академик Людмил Стайков, патронът и идеологът на Академика 21.

Вежди Рашидов е признателен човек и не забравя кои са неговите приятели. Това е една достойна черта, а погазването на Закона за филмовата индустрия е само една подробност.

Академика 21 се завръща. Този филм сме го гледали. Той е омръзнал на всички. Ще го гледаме още дълго, но какво да се прави? Никой не е вечен, дори ченгетата. Кой кого ще надживее – ето в това е въпросът.

Споделяне
Още по темата
Още от Общество