Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ако ситуацията в “България Ер” се влоши драматично, ще се откажем от приватизацията

14 коментара
Ако ситуацията в “България Ер” се влоши драматично, ще се откажем от приватизацията
Господин Алексиев, информираха ли ви от транспортно министерство, какво е това “хоризонтално споразумение”, което беше подписано в Австрия, за да прецените как то ще се отрази върху бъдещето на “Хемус Ер”? 

Не съм наясно какво означава споразумението, което подписаха от транспортно министерство и не бяхме информирани за него, но така или иначе либерализацията е неизбежна. Инициативата “открито небе” ще влезе в сила с присъединяването на страната ни към Европейския съюз, но аз твърдя, че има значение кога ще настъпи тя. Защото преди 3 години с фалита на “Балкан”, българската авиация преживя сериозен катаклизъм. И нашето желание като авиокомпания е да се даде време на българските авиокомпании, за да са подготвени за тази либерализация. Защото беше нужно много време, инвестиции и усилия от всички български авиокомпании, да си върнат част от загубените позиции на “Балкан”.

“Хемус Ер” готова ли е да работи в напълно либерализиран пазар? И може ли вече да се даде отговор повече плюс ли е или минус инициативата “открито небе” за българските авиокомпании?

Трудно е да се даде еднозначен отговор. “Открито небе” ще доведе до пълно либерализиране на пазара в България, което означава сериозно нарастване на конкуренцията. То ще даде възможност на нашите конкуренти да влязат по-сериозно на нашия пазар, но също така ще даде възможност и на нас да влезем на техния. Всичко ще зависи от усилията, които полагат авиокомпаниите, за да защитят и да разширят пазарния си дял. Преди две години в “Хемус Ер” са започнали една амбициозна програма за подмяна на самолетния парк и по този начин ви отговарям на въпроса дали се готвим. Преди това авиокомпанията е експлоатирала само руски самолети. Колкото и да са надеждни като превозни средства, днес вече са икономически неизгодни. През тази година вече оперираме със 7 самолета "Бритиш Аероспейс", 2 “Боинг 737 - 700” и 2 самолета “АТР 42”. На практика от есента миналата година сме спрели напълно руската техника.

Клиентите желаят не просто да пътуват с добър самолет, а също и да излетят и пристигнат в посочения час и ако имат проблеми, да бъдат добре обслужвани от представителите на авиокомпанията. А ми се струва, че именно при обслужването на пътниците, българските авиокомпании не се справят добре... 

Съгласен съм, но вие знаете, че дори да влезете в един наш ресторант, ще имате проблеми с обслужването. Това е част от манталитета ни, останал от живота в друг тип време. Вярно е, че този манталитет се променя видимо, но все още е далеч от онова, което ни се иска да постигнем при обслужването на пътниците. Стараем се да достигнем световните стандарти, като се започне от продажбата на билети, информацията на летището и самото обслужване по време на полета. Казвам, че се стараем, а не сме го достигнали, защото това е комбинация от човешки фактор и внедряване на нови технологии. Обръщаме сериозно внимание на обслужването, защото ако ние не го направим, конкурентът ще го направи и нашата авиокомпания ще изгуби. Преди няколко месеца предложихме на клиентите си и продажбата на билети по Интернет, но все още я усъвършенстваме. Според мен това е бъдещето, защото освен, че създава удобство за клиента, намалява и разходите на авиокомпаниите. Пътническите агенции ще останат основния посредник между клиента и авиокомпаниите, но през следващите години тяхната роля  ще намалява. В развитите страни голямата част от дистрибуцията минава през Интернет, но ние изоставаме малко.

Не е ли по-изгодно една авиокомпания сама да продава билетите си, защото не можете да отречете факта, че в много случаи агенциите сериозно оскъпяват билета и понякога отказват част от клиентите?

Винаги ще има хляб за пътническите агенции, защото има услуги, които не могат да се продават през Интернет и това никога няма да стане на 100%. Говоря конкретно за бизнес трафика. Там клиентите имат определени изисквания към услугата. Така, че няма да вземем хляба на агенциите, но безспорно значителна част от продажбите на билети ще минават през Интернет. “Хемус Ер” все още не предлага електронни билети, но в рамките на няколко месеца вече ще сме задвижили цялата процедура и ще ги предлагаме по всички дестинации. Но ми е трудно в момента да се ангажирам с конкретни срокове.

Как се получава така, че колкото повече цените на горивата вървят нагоре, авиокомпаниите започват да смъкват цените? Ето, например “Бритиш еъруейз” наскоро обявиха, че сериозно намаляват стойността на билетите си. Това не означава ли, че част от компаниите работят на загуба или поне на нива много близки до загубата?

“Бритиш еъруйз” намалиха цените, защото имат нов изпълнителен директор и поради това - нова маркетингова политика. Естествено, те няма да се превръщат в нискотарифна авиокомпания, но ще имат много по-гъвкава политика, защото пазарът ни принуждава всички да бъдем такива. Традиционно в авиацията маржовете са ниски. Всички знаем какви са резултатите на авиационната индустрия в световен мащаб през последните години – многомилиардни загуби. Освен това, всеки ден се появяват превозвачи, които са кандидати за пазарен дял и които пръскат милиарди левове, за да го завоюват. И мога да ви кажа, че българските превозвачи се справят много добре. Нашите авиокомпании успяват с 5 до 10 пъти по-малко ресурси да реализират такъв обем на дейност, близък до този на колегите им от САЩ и Европа.

При една от последните публични изяви на “Хемус Ер” съобщихте, че планирате по някои от дестинациите да работите като нискотарифен превозвач. Започнахте ли вече да предлагате такива оферти и по кои линии?

Моето наблюдение за българските авиопревозвачи е, че се опитват да копират добрите страни на традиционните и на нискотарифните авиокомпании. Това е и нашата идея – да предложим максимално гъвкава търговска политика спрямо конкурентите си. И затова предлагаме цени по 19, 29 или 39 евро по определени дестинации, като се съобразяваме с конюнктурата на пазара. Но няма да се превърнем в типичен нискотарифен превозвач.

Смятам, че това, което плащат клиентите ни тук, е изравнено с това, което плащат за превоз на най-развитите авиационни пазари. Клиентите вече спокойно могат да стигнат до Лондон за цена от 80 евро. А все пак Лондон е в края на Европа.  Разбира се, обявяват се и по-ниски цени, но те са много ограничени. Не се подвеждайте от това, че на големи билбордове се рекламира полет до Лондон, Берлин или Мадрид – съвсем условно посочвам тези дестинации, на цена от 9 или 19 евро. 

Тяхната цел е повече рекламен ефект, отколкото да превозят действително пътниците на посочената цена. Това са лимитиран брой места, а другите се продават по редовните цени на превозвача. Смятам, че след 15-16 години изграждане на пазарна икономика, всички сме наясно, че безплатен обяд няма. Но като цяло цените, които се предлагат от София до Европа, са наистина реални тарифи за превоз.

Когато отпаднат двустранните споразумения и можете да летите свободно, ще откриете ли нови дестинации до райони, които не се покриват от българските авиокомпании?

Пред “Хемус Ер” в това отношение има два пътя за развитие. В момента тече процедура за приватизация на националния превозвач “България Ер” и ние под една  или друга форма ние ще участваме в нея.

А ще участвате ли действително, защото чух и слуха, че сте се отказали от националния превозвач?

Ще се откажем, ако ситуацията в “България Ер” се влоши драматично. Естествено, че не искаме да наливаме пари в една бездънна каса. Бяхме много притеснени от изнесените данни в публичното пространство, че  “България Ер” е натрупала 11 млн.лв. загуби за първото тримесечие. На практика това означава, че компанията е останала без своя капитал, защото както знаете, беше създадена с 10 млн.лв. капитал. Нямам информация как са се развили нещата около компанията в последните седмици и се надявам колегите да са успели да я овладеят. Нашата идея е двете компании да се обединят и да се увеличи сериозно пазарният дял на българските авиопревозвачи по редовни линии. Това ще ни даде шанс да се преборим с конкуренцията на западните авиокомпании. В този случай е ясно, че ще ползваме вече разработените дестинации на двете компании. Защото на практика конкуренцията между нас не е сериозна.

Какво планирате, ако не купите “България Ер”?

Вторият вариант включва откриване на нови линии от началото на следващата година. Както вече споменах, флотът ни е напълно обновен и в зависимост от това кога ще паднат двустранните споразумения – в края на тази или началото на следващата година, сме готови да открием три нови дестинации. А през пролетта на 2007 г.- още 3-4 нови линии. Това обаче не са нови дестинации за българския авиационен пазар. На практика, на този етап българските авиокомпании са обхванали всички икономически изгодни линии, до които има смисъл да се лети. И нашите нови дестинации ще са до Европа, по които в момента летят конкурентите ни. С развитието на пазара и промяната му, ще мислим за откриване на линии до райони, за които не се лети от София в момента. Ръстът, който в момента отчита българският авиационен пазар, е двуцифрен и по моя преценка той ще се запази през следващите 5 години. Колкото и да сме черногледи за развитието си, все пак смятам, че българите се позамогнаха и все по-често летят.

Нашите авиокомпании се насочиха основно към чартърния пазар, как виждате баланса и къде ще насочите усилията си през следващите години?

С предимство към редовните линии. Искаме да изградим мрежа от редовни линии и се опитваме, дано да успеем, в следващите години да превърнем летище София в разпределително летище за нашия регион. Не смятаме да загърбваме изцяло чартърния пазар. В авиационния бизнес е от изключително значение да се намери балансът. На българския авиационен пазар това е още по-ярко изразено, отколкото е на пазара в Европа. Безспорно е, че като се наемат самолети за работа 4 месеца през лятото, трябва да има решение и какво ще правят те през зимния сезон. Всяка авиокомпания трябва да си направи простата сметка, дали парите, които изкарва през летните месеци, ще и покрият разходите през останалия период на годината.

Странно е, че при развитието на зимните курорти и големият ръст на продажбите на недвижими имоти, които се отчитат там, почти не се говори за зимен чартърен сезон?

Чужденците, които купуват имоти в България, използват мрежата от редовни линии. А тези, които ползват чартърните полети, идват с конкретни туристически пакети.  Вярно е, че зимният туризъм се разви много в последните години, но като обем, сравнен с летния е много по-малък.

Като цяло мога да обобщя, че предстоят много трудни времена за българската авиация  Ще оцелее този, който успее да предложи на пазара най-доброто съотношение между качество и цена.   

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Костадин
    #15

    Писна ни да слушаме неговите глупости! Сякаш са единствената компания на света. Какво ме интересува българска-чужда? Аз искам да се возя на нормални цени. Който не може да го постигне това, да мре! Няма значение, дали е българска фирма или чужда!

  2. kk
    #14

    "...Не смятаме да загърбваме изцяло чартърния пазар. В авиационния бизнес е от изключително значение да се намери балансът..."Не беше ли същият този, който миналата година, го уволниха от Ер България защото беше направил такъв чартър, че нямаше самолети и го дадоха на други авиокомпании ? Явно още не се е отказал да търси баланса....

  3. wizz
    #13

    wizz air 89,99 euro hemus air 107,00 euroot sofia za london samo ednoposochno.ama hemus air mnogo chesto si anulirat poletite, edin priatel si beshe zapazil bilet s tiah za 24 maj, no niama da patuva s tiah zashtoto si anulirali poleta.golemi profesionalisti

  4. yanko
    #12

    niama takovo jivotno BG aviattzia. Balkan nikoga ne e bila na pe4elba, zashtoto e polu4avala subsidii ot darjavata. A tezi prosto sa out ot pazara sled niakolko godina.

  5. Пътник
    #11

    Не е важно какви са самолетите а дали са нови каквото на запад изхвърлят от употреба българските авиоокомпании го взимат лъжат че са ги взели за милиони а всъшност са платили на килограм старо желязо .А плиткоумните български журналисти пишат оди на възхвала защото им плащат жълти стотинки .Да сте видели 20 годишнва кака да разбира от техника покажат им пребоядисан самолет и на другият ден във всички вестници нашите купиха нов самолет само дето нормални хора не рискуват да летят с тях.Как може нискобюджетните авиокомпании да си купят нови самолети а нашите които си слагат по 200-300% печалба взимат само бараки.

  6. yan
    #10

    m

  7. ИПОНчо
    #9

    ТИМаджиите оперират с наши червени пари и връзки, както и с такива на СССР ребятата, които по Черноморието имат пълен карт бланш. Премянов знае как, къде и колко.....

  8. yan
    #8

    Tozi e giliam mislitel!!!

  9. yan
    #7

    m

  10. da jivee hemus air
    #6

    tova balgarite sme mnogo nerazbrana nacia! ne stiga che v bg ima hora koito se opitvat da napraviat balgarskata aviacia na evropeisko nivo, i da dostignat tiahnoto obslujvane i standart, ama takiva kato nas, koito i haber si niamame ot aviacia sme tragnali da gi kritikuvame vmesto da gi podkrepim i letim s tiah! niakolko pati sam patuval s hemus do moreto i london- perfektno obslujvane, i gotini stiuardeski a kakvo ne im haresvate na samoletchetata ne znam! bili stari... a znaete li kolko struva edin chisto nov samolet i koi aviokompanii mogat da si go pozvoliat???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.