Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Изтеглянето на заседналия кораб спря поради изтичане на азотни торове

Холандска фирма, спасявала "Курск" ще направи план за изтегляне на закъсалия кораб, обяви министър Христо Алексиев

36 коментара
Сн. БГНЕС

Операциите по разтоварване и изтегляне на заседналия край защитената местност "Яйлата" кораб Vera Su бяха прекратени окончателно във вторник по обяд. Първо, със заповед на министъра на околната среда Асен Личев бе спряна акцията по разтоварване на заседналия кораб заради замърсяване на морето от падащи при преноса торове в морето. Междувременно с провал приключи и акцията по изтеглянето на кораба. По време на първия опит участваха два влекача като на единия от тях въжето беше скъсано. По неофициална информация конструкцията на кораба не позволява той да бъде изтеглен с по-голяма теглителна сила. Тази акция бе прекратена и заради лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето и не се очаква да бъде подновена в рамките на днешния ден. По-късно траспортният министър Христо Алексиев обяви, че е договорил холандска фирма, специализирана в спасяване на кораби, да се заеме със спасяването и на този в Черно море. Очаква се компанията да изпрати план за спасителната операция до след няколко часа.

Изненадващо по-късно директорът на морска администрация Живко Петров заяви, че не знаел, че ще изтече тор при разтоварването на кораба. Но наред с това твърди, че "не бил толкова отровен този товар".

Преди да бъде окончателно прекратена, операцията по разтоварване на кораба бе врменно преустановена, след като машината за пакетиране на азотния тор се е развалила, а пренасянето на товара е продължило чрез щипката на крана.

Kадри, заснети през нощта от maritime.bg, показват, че азотният тор от кофата на крана се излива в морето. Баржата, която трябва да събира претоварения товар и да го извозва до пристанището във Варна, сутринта също е закъсала, впоследствие е била освободена. Към момента няма информация как и дали акцията ще продължи, съобщава БНР.

Екоминистърът спря пренасянето на товара заради замърсяване

Във вторник по обед министърът на околната среда Асен Личев издаде заповед за спиране на дейностите по претоварване на насипен товар от заседналия Vera Su в други кораби, поради възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море. Причината - служители на РИОСВ са констатирали, че при претоварването чрез воден кран на малки плавателни съдове, от пренасянето на загребания карбамид към плавателния съд, част от товара попада в морето, се казва в съобщението. Разсипването на товара в морето се наблюдава при загребване от заседналия кораб към другия плавателен съд. Тази акция бе прекратена и заради лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.

Попадналият в морето азотен тор според специалистите е опасен, тъй като се отразява негативно на младото поколение риби, като причинява изсъхване на техните хриле. Освен това торът предизвиква и цъфтене на фитопланктоните, което от своя страна може да доведе до заблатяване на морската вода и липса на кислород.

Около 200 тона от азотния тор на кораба вече са претоварени до прекратяването на тази дейност във вторник сутринта. Необходимо е обаче да се разтовари още от количеството азотен тор, за да бъде олекотен корабът.

Извън правилата

От мотивите на министър Личев става ясно, че приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно вчера в Басейнова дирекция "Черноморски район", е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки, както и пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда.

"Предложеният метод от Морска администрация, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение /фуния/ и последващото им пренасяне с кран до баржата. На срещата е обърнато специално внимание, че между заседналия кораб и баржата трябва да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика са приложени коренно различни действия от одобрените. Дейността по претоварване е преустановена до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология, при която не се извършва разсипване на товара и замърсяване на водите", се казва още в текста.

Спряна бе и операцията по изтегляне на кораба

Междувременно по обяд бе прекратена и акцията по изтеглянето на заседналия при скалите край местността Яйлата кораб. При първия опит по изтеглянето участваха два влекача, но на единия от тях въжето беше скъсано. По неофициална информация конструкцията на кораба не позволява той да бъде изтеглен с по-голяма теглителна сила.

Пристигналите на място влекачи са сред най-мощните, с които страната ни разполага, но няма как да се използва пълният им капацитет. Втората причина за прекратяването е лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.

Министърът на транспорта: Холандска фирма ще спасява кораба

На извънреден брифинг в ранния следобяд министърът на транспорта Христо Алексиев обяви, че лично е договорил холандска фирма, специализирана в спасяване на кораби и дори работила по изваждането на "Курск", да се заеме с българския случай. План по спасяването на кораба се очаква да бъде изпратен до няколко часа на българските власти.

"Говорил съм лично с най-добрата фирма в света, която се занимава със спасяване на кораби. Това е фирма, която е спасявала "Курск". В момента подготвят план за изтеглянето на кораба", съобщи Христо Алексиев.

От думите му стана ясно, че дейността по спасяване на кораби не е обезпечена ресурсно. "Сега ние пак като екшън-герои трябва да решим тази ситуация и ще я решим", каза още Алексиев.

Проведен е и разговор с военноморските сили, които ще доставят няколко четири-тонни котви, които да укрепят кораба, тъй като в следващите часове се очакват двуметрови вълни. Ще се прецени дали е безопасно и екипажът да остане на кораба.

"Лично аз поемам случая. За момента това, което можем да направим - с Военноморските сили току-що проведох разговор, има едни 4-тонни котви, да дойдат тук, за да укрепим кораба и да не стане по-голяма авария в един момент, да не бъде разбит (корабът – б.р.) от вълните, защото се очакват вълни около два метра", добави министърът.

Алексиев се закани да има и уволнения.

"Морска администрация е дала на кораба много време да изготви план за действие - седмица, и още месец, за да изведе кораба. Затова с моя заповед спряхме всички тези действия и всички налични ресурси организирахме в държавата, както и в частни компании", добави той.

Като цяло министърът определи цялата ситуация като "престъпна безотговорност".

"Виждам една престъпна безотговорност години назад във времето, защото в закона ясно е записано, че държавата трябва да има готовност и процедура при такива случаи, както и ресурсна обезпеченост като техника. Оказва се, че такова нещо не е свършено и трябва ние за 3-4 дни да свършим нещо, което с години не е. Ще проверя по веригата кой е спал и кой не си е свършил работата. Ще бъда напълно безкомпромисен към всички", каза той.

"Морска администрация": Ще търсим друг кран за разтоварване на кораба

"Ще трябва да търсим друг кран за разтоварване на кораба", коментира по-късно изп. директор на "Морска администрация" Живко Петров.

"Намерили сме коридор, който е около 30 метра широк, успоредно на борда на кораба. Това е единственото място, от което може да се влезе до него. Кранът е 22 метра, няма какво да го задържи. Трябва да намерим други баржи, с които да продължим да сваляме товар, за да олекотим кораба", каза още Петров.

Изп. директор обясни, че имат готовност да свалят частично и цялостно екипажа с лодка.

"Товарът на заседналия кораб в морската администрация за товари не се води за опасен и за замърсител на морето. Не сме спрели да търсим чужда фирма, която да го разтовари. Ако някой мисли, че подобни операции са много лесни, подчертавам, че това не е така", каза той.

Наред с това изп.-директор на "Морска администрация" призна, че не е бил наясно, че от кофата на крана ще изтича тор.

"Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят", каза той.

На въпрос защо на корабособственика са дадени цели 7 дни за план за снемане на товара от кораба, Петров отговори, че от първия ден са предприети действия.

"Още от първия ден, когато почна дейността и представители на корабособственика, и регионалната дирекция, и аз сме работили и сме поддържали постоянно контакти. Намерихме водолазни фирми, които направиха обследване на дъното, за да се начертае карта, за да е ясно откъде може да се подходи, защото тук е камък. Разчети за сваляне на товар също бяха правени едновременно и от корабособственика, и от нас", каза той.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

36 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. В и К
    #36
    Отговор на коментар #34

    Колкото и да си вдигаш мнението, няма да се разминеш с отговор. Можеше и по-зле от "провалената държава" и това е соца да бе продължил да се "развива" у нас.

  2. Milenca
    #35

    Българските държавни фирми и за чеп за зеле не стават. Но имат директори, замдиректори, секретарки, офиси, служебни коли и скъпи телефони. И винаги по един столичанин директор. Смотаняци!

  3. т€еритория на Мики Маус
    #34

    Поредния провал в провалената държава, в която САЩ изнесоха демокрацията преди 32 години

  4. Мазен Кумунис
    #33

    Русофилистикът Фелдфебел Рундьо е вреден за България! ;)

  5. васил
    #32

    гледах така наречения министер на транспорта , Мирча Кришан комедиен артист от далечното минало вода може да му носи такава съъвременна версия на приказката за крааставицата не съм слушал отдавна, жалка картина , откъде ги намират такива смешници

  6. Н
    #31
    Отговор на коментар #11

    Не е заедно. Всичко е генетика. Развъди се плевела човешки,под външни градинари...Сега пък се плеви, по естествен начин.

  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #30
  8. В и К
    #29
    Отговор на коментар #28

    Мики казва, поредния провал в провалената държава, в която САЩ изнесоха демокрацията преди 32 години, и може и да е прав донякъде. Обаче можеше и по-лошо да ни се случи - соца да продължи да се "развива" у нас.

  9. Коментарът е изтрит в 08:27 на 29 септември 2021 от автора.
    #28
  10. Ясен от Герман Тракторист
    #27
    Отговор на коментар #19

    А пък, теоретично Микито Маус трябва да се запознае първо, какво е кораб и после да пише за демокрацията!?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.