"Ал Джазира" се оказа във фокуса на новините от Близкия изток, вместо само да информира за тях

"Ал Джазира" се оказа във фокуса на новините от Близкия изток, вместо само да информира за тях

Политическа буря се вихри около "Ал Джазира", но поведението на новия ѝ директор Салах Негм не издава това. "Нещата си вървят както обикновено", казва той в своя кабинет, намиращ се един етаж точно над огромния нюзрум, където редакторите готвят телевизионните програми за предстоящите часове.

Крехкият на вид и с посивели коси Негм говори с уверен глас, подчертавайки, че всичко върви нормално. "Чувствате ли някаква буря тук?", пита той един посетител.

Въпреки тези уверения обаче "Ал Джазира" в момента преживява най-бурния период в 20-годишната си история. Катар е в епицентъра на криза заради водената от Саудитска Арабия блокада на емирството по обвинения, че то поощрява тероризма, и телевизионната станция, финансирана от Катар, е точно във фокуса на противоречията. От дълго време базираната в Доха телевизия е трън в очите на саудитците и техните съюзници - Бахрейн, ОАЕ и Египет. Управниците на тези четири страни отправиха недвусмислено искане към емира на Катар: Затваряй "Ал Джазира". Завинаги!

Това, което най-много ги дразни, е че "Ал Джазира" широко отразява дейността на египетското движение "Мюсюлмански братя" и на други ислямисти в региона. Телевизията е смятана също за една от медийните организации, оказали подкрепа с предаванията си на въстанията от Арабската пролет през 2011 г.

И днес политическият елит в Египет смята, че "Ал Джазира" носи част от вината за идването на власт на "Мюсюлманските братя" през 2013 г. После, когато египетските военни свалиха през 2015 г. свободно избрания ислямистки президент Мохамед Морси, "Ал Джазира" отрази контрапротестите по-широко от всяка друга електронна медия. Това разгневи управниците в Саудитска Арабия и ОАЕ, които подобно на египетското правителство, смятат "Мюсюлманските братя" за терористична организация и я преследват с твърда ръка.

Критиците на "Ал Джазира" смятат, че тази телевизия не е нищо повече от от средство, чрез което Катар упражнява влияние. Нейните опоненти са особено раздразнени от факта, че програмите ѝ се радват на популярност в арабския свят и че тя привлича широка публика, каквато малко други телевизионни канали имат.

А с англоезичния си тв канал, за който работи и Салах Негм, "Ал Джазира" дели терен с такива колоси като Си Ен Ен и Би Би Си. От Сараево тя предава и специална емисия за балканския регион. Със своя около 3-хиляден персонал тя вече е глобален играч.

Негм често чува въпроси за политическото влияние от главния спонсор на телевизията. На един германски посетител той отговаря с контравъпрос: "Дойче веле" се финансира от германското правителство. Бихте ли им задали същия въпрос?"

60-годишният Негм, който преди е работил за Би Би Си и е живял много години в Холандия, познава западните медии. "Ал Джазира" може да работи толкова свободно, колкото и те, - казва той. - Не получаваме инструкции от никого." И добавя, че телевизионната мрежа се ръководи от три ясни принципа: "точност, честност, балансираност".

В хода на тази дискусия Филип Сейб - професор по журналистика и по международни отношения в Университета на Южна Калифорния, отбелязва, че е "безпредметно" да се правят опити за сравнения с демократичните страни, които гарантират пълна свобода на мненията. "В един регион, в който дори частичната свобода на изразяване е нещо прогресивно, принципите, към които се придържа "Ал Джазира", са над (средните) норми, - казва Сейб, автор на книгата "Ефектът Ал Джазира". - Няма да чуете от "Ал Джазира" критики срещу кралското семейство на Катар, но те оспорват статуквото по други начини."

Тази телевизия всъщност е известна с това, че позволява излъчване на различни гледни точки. Особено известно е дискусионното шоу, наречено "Обратната посока", в което гостите в студиото често влизат в шумни пререкания с водещия Фeйсал ал Касем.

Негм разказва как в резултат на катарската криза телевизията се е опитвала да покани коментатори от страните, участващи в блокадата, по обсъжданите въпроси. "Саудитска Арабия обаче не им разреши да говорят пред нас", отбеляза той.

Макар че не го казва, той вероятно е някак удивен от обвиненията, отправени от други страни срещу "Ал Джазира".

Саудитска Арабия отдавна финансира свой собствен телевизионен канал - "Ал Арабия", базиран в Дубай. Неговите програми напълно съответстват на линията на саудитското кралство. Абу Даби пък е наполовина собственик на телевизия "Скай нюз Арабия".

Според Сейб подобни канали се съревновават с "Ал Джазира".

"Ал Арабия" и "Скай нюз Арабия" предлагат новинарско съдържание, което е по-консервативно и по-праволинейно от новинарския продукт на "Ал Джазира", казва той. Тяхната журналистика съответства на линията на правителствата на ОАЕ и на Саудитска Арабия, която често се разминава с тази на Катар."

В крайна сметка, "Ал Джазира" е само едно от полесраженията, на които се води битката в Персийския залив чрез медиите.

По БТА.

Споделяне
Още от Свят