Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Алексей Петров лично разследвал застрахователни измами в Италия

1 коментар
Алексей Петров, Снимка: БГНЕС

България скоро ще изчисти всичките си задължения в международната система "Зелена карта" в автомобилното застраховане. Това излиза от отговори на българското бюро "Зелена карта" (НББАЗ) до Mediapool. Съюзът за стопанска инициатива (ССИ) и "Лев инс" също твърдят в позиция до редакцията, че България има значителен напредък по решаването на проблема, постигнат благодарение на наложения международен мониторинг и на разследванията на застрахователни измами в Италия, част от които са проведени лично от изпълнителния директор на ССИ и учредител на "Лев инс" доц. Алексей Петров.

От края на 2017 г. България има проблем с неуредени искове и неплатени задължения в международната система "Зелена карта", която осигурява валидност на застраховката "Гражданска отговорност" на българските шофьори в около 50-те държави в системата.

Заради исковете и задълженията през декември 2018 г. страната беше поставена под мониторинг, който не е вдигнат и до момента. От поредица годишни отчети на националното бюро "Зелена карта" (НББАЗ) става ясно, че първоначално две, а впоследствие една застрахователна компания у нас в най-голяма степен забавят или преустановяват плащания по претенции от чуждестранни бюра и застрахователи. По данни на българското бюро "Зелена карта" към края на 2021 г. вземанията на бюрото от една застрахователна компания, "отказваща плащания на щети с индивидуални мотиви за отказ", възлизат на 30.1 млн. лв., като те са намалели до 28.2 млн. лв. към есента на 2022 г.

За решаването на проблема българското бюро учреди банкова гаранция в полза на международния Съвет на бюрата (в системата "Зелена карта") в Брюксел, която периодично се усвоява.

През септември 2022 г. тогавашният служебен финансов министър Росица Велкова обяви, че решаването на проблема със "Зелена карта" е част от изискванията към България във връзка с въвеждането на еврото и че се провеждат срещи с "Лев инс" за уреждане на задълженията на компанията към националното бюро "Зелена карта".

Впоследствие Велкова внесе промени в Кодекса за застраховането за изчистване на проблема, които обаче не бяха приети, тъй като ГЕРБ, ДПС, БСП, "Български възход" и "Възраждане" бяха "против". Междувременно "Лев инс" заведе дело срещу Mediapool с безпрецедентен иск за 1 млн. лв. заради цитат на министъра по темата.

"Лев инс" и Съюзът за стопанска инициатива, чийто изпълнителен директор е Алексей Петров, не само се обявиха решително срещу промените на Велкова в Кодекса за застраховането, но внесоха сигнал в прокуратурата срещу нея и посочиха, че поведението ѝ било свързано с "корупционна схема" за източване на национален капитал.

Дни преди да напусне поста, Велкова публикува в сайта на парламента кореспонденцията си с Европейската комисия и европейския регулатор в застраховането EIOPA. Впоследствие ССИ изпрати позиция до Mediapool, в която изрази несъгласие с "интерпретацията" на писмата.

Според оповестената от Велкова комуникация ЕК и EIOPA искат българският закон да гарантира спазването на принципа в системата "Зелена карта" "първо плащаш, после оспорваш". За целта Министерство на финансите предлага текст в Кодекса за застраховането, който да закрепи със закон спазването на "Вътрешните правила" на Съвета на бюрата. ССИ и НББАЗ обаче предлагат законът да реферира към "приложимото европейско законодателство" / "европейските правни норми", а не към "Вътрешните правила", защото второто било "вредоносно" и нито една друга държава от "Зелена карта" не го е направила. "Това е опасен правен прецедент, който би довел до правна нестабилност. Правилата, възприети от една частноправна организация, по своята същност са волатилни (променящи се) и в този смисъл несигурни. Тези процедурни правила не могат да бъдат поставяни наравно, а още повече да превалират над вътрешното законодателство и над европейските правни норми", смята ССИ.

В отговор на въпроси ССИ и НББАЗ предоставиха допълнителни данни на редакцията по казуса със "Зелена карта".

В последните години е постигнат значителен напредък в решаването на проблема със "Зелена карта", става ясно от информацията, изпратена на Mediapool от двете организации.

Според справка на ССИ през 2018 г. гаранционните искания към България са били 5699 броя на обща стойност 19.5 млн. евро, което значи, че тогава към страната са били насочени около 75% от всички искания в системата, в която участват около 50 държави. През 2021 г. исканията са намалели на 792 броя на стойност 4.7 млн. евро, което е само 6.4% от исканията в системата. За сравнение, в същия период има сериозен ръст на исканията към другите държави в международната система, които са се увеличили от 7.5 млн. евро през 2018 г. на 49.3 млн. евро през 2021 г. Тълкуването на ССИ е, че сериозната престъпна дейност, на която се дължат част от проблемите в системата, се е изместила от България "към други компании и държави, които нямат и не прилагат модел, подобен на модела за сигурност на "Лев Инс" ЗАД".

Гаранционни искания в системата "Зелена карта"

Таблица: Съюз за стопанска инициатива

"Тази добра за България статистика, показваща очевиден напредък, е постигната благодарение на два фактора – проведените ефективни разследвания и осъществявания от 2018 г. от Съвета на бюрата мониторинг към държавата ни. Тези разследвания са организирани и реализирани единствено от екипи на компанията "Лев Инс" ЗАД (с помощта на италиански разследващи фирми, детективи и полицаи), а резултатите и ползите от тях се разпростират като ефект и облагодетелстват и другите застрахователни компании. Отбелязваме, че България като държава не е подпомогнала компанията в разследванията, проведени през тези четири години", информират от ССИ. От там допълват, че част от разследванията, при които са установени застрахователни измами, са проведени с личното участие на Алексей Петров.

Според ССИ Италия е високорискова държава за извършване на застрахователни измами. "Освен установяване на измамите, друг основен обект на екипите в Италия е така наречената "генерална превенция", чиято цел е възпиране на евентуалните извършители, като им се показва, че извършването на застрахователни измами няма да бъде оставено ненаказано", посочват от ССИ и подчертават, че "правосъдната система в Италия е изключително бавна".

По данни на ССИ застрахователната компания "Лев инс" е платила 11 млн. евро за обезщетение на пострадалите при ПТП в Италия. "Бившият кореспондент на компанията в Италия – И. Ю. от 2017 г. насам, в нарушение на вътрешните правила на Съвета на бюрата, отказва да предостави платежни документи, удостоверяващи, че пострадалите са действително обезщетени. Поради липса на предоставени платежни нареждания, липсва информация и за "пътя на парите". Тези пари са безотчетни, трудно проследими и биха могли да послужат за финансиране на тероризъм, трафик на оръжие, трафик на хора или наркотици, и на мафиотски организации", казаха от ССИ.

По данни на съюза в Италия - Неапол и Милано, има две разследвания на италианската прокуратура за крупна измама от страна на бившия кореспондент на "Лев инс" в държавата – И. Ю. Двете заведени дела са наказателни и обхващат над 100 жалби на пострадали и измамени лица. В резултат на сезиране на Европейската прокуратура, по компетентност в България е образувано следствено дело No 486/2022 по описа на следствения отдел на Софийска градска прокуратура. Оттам потвърдиха за образуването на делото.

По данни на бюро "Зелена карта" за 2022 г. то е получило 445 броя искания за гаранция за сумата от 6.5 млн. евро, а в момента задълженията на бюрото по искания за гаранции в системата "Зелена карта" са 7.2 млн. евро.

Бюрото очаква съвсем скоро да изплати всичките си задължения в системата. "След петото усвояване на банковата гаранция на НББАЗ, което е в ход и ще приключи до няколко дни, и след изключване на руските и испанските (спорни) искания за гаранция, остават задължения за 2 348 245.48 евро. Частта от тази сума, представляваща дължими лихви, ще бъде платена от НББАЗ доброволно, а след шестото усвояване на банковата гаранция на НББАЗ всички задължения на бюрото ще бъдат погасени", уверяват оттам.

Според ССИ от налагането на мониторинга върху България през 2018 г. той продължава да бъде ценен инструмент за постигане на подобрение и напредък. Съюзът смята, че не би било полезен и добър ход, ако България сама поиска отмяна на мониторинга. "По-скоро той следва естествено да отпадне при постигане на целите поставени при налагането му", смята организацията.

ССИ предостави на Mediapool списък с множество примери на застрахователни измами в чужбина, в които става дума за фабрикуване на застрахователни събития, издаване на фалшиви медицински документи и др. Има случаи, в които "виновният" български водач изобщо не е бил на територията на чуждата държава, откъдето идва претенцията. Или пък "потърпевшият" никога не е участвал в катастрофа. Регистриран е и случай, в който се претендира смърт за лице, което не се е раждало.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.