Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Алфатур" обяви фалит, застрахователят твърди, че е умишлен

Гражданите, предплатили услуги, най-вероятно ще бъдат прехвърлени към други фирми

1 коментар
"Алфатур" обяви фалит, застрахователят твърди, че е умишлен

Скандал в туризма се разрази по-малко от две седмици преди Коледно-новогодишните празници.

Един от най-големите туроператори у нас – "Алфатур", обяви фалит, а застрахователят на компанията – "Евроинс", подозира, че той е умишлен. Случаят засяга 571 туристи, предплатили почивки.

Обещанията и на туристическата компания, и на застрахователя са, че хората, предплатили екскурзии и почивки, ще си получат парите, както е по закон. Това обаче може да стане само след издаване на съдебното решение за несъстоятелност, което може да отнеме месеци.

За да не бави хората, застрахователят прави усилия заедно с Министерството на туризма и фалиралия туроператор предплатилите да бъдат прехвърлени към други фирми, така че да ползват почивките си и да не им се налага да чакат обезщетения с месеци.

"ЗД Евроинс" АД вече стартира преговори с други туристически агенции, които да поемат и изпълнят вече сключените договори на "Алфатур". По този начин "ЗД Евроинс" АД ще съдейства за изпълнение и осъществяване на планираните от клиентите на "Алфа тур" екскурзии и почивки за новогодишните празници, без същите да доплащат допълнително", заявиха от застрахователя.

Заради поредица от фалити на туроператори през последните години на няколко пъти законодателно бяха затягани защитите на потребителите и в закона бе въведена задължителна застраховка "Отговорност на туроператора", която да покрива именно подобни случаи.

"Алфатур" обяви на сайта си, че е неплатежоспособна и е подала молба в съда за откриване на производство по несъстоятелност.

Дружеството твърди, че има значителен спад в оборотите и ликвидността на агенцията заради "революциите в Тунис и Египет и последвалите бомбени атентати в Република Турция", поради което "Алфатур" е загубила основните си дестинации, съставляващи 80% от бизнеса ѝ. Допълнителен негативен фактор е "агресивното навлизане на пазара на нискотарифните авиокомпании", което е довело до срив на продажбите по европейските дестинации и към Обединените арабски емирства.

Според Търговския регистър приходите от дейността на "Алфатур" през 2015 г. са били в размер на 8.297 млн. лв., което е спад от 6.3% спрямо 2014 г. Печалбата на компанията е била в размер на 37 000 лв., което е подобрение спрямо 2014 г. (13 000 лв.).

"Алфатур" се управлява от Гриша Костов, който притежава 90 процента от компанията, останалите са на "Тез Тур" ЕООД. Дружеството притежава 10 на сто от "Тез Тур България" ООД.

"В последните дни установихме, че сме в обективна невъзможност да гарантираме разплащанията на коледно-новогодишните пътувания, което би могло да доведе до кризисни ситуации по време на празниците, изразяващи се в оставени хора по летищата и ненастанени в хотелите", твърдят от "Алфатур". Затова от компанията предпочели да бъдат открити и да дадат възможност на клиентите си да организират по друг начин посрещането на празниците, без да ги подлагат на рискове и да им провалят изцяло почивката.

От "Алфатур" твърдят, че всички, които са предплатили изцяло или частично почивки или екскурзии при тях, ще си получат парите изцяло от застрахователя "Евроинс". Средствата са гарантирани със застраховката "Отговорност на туроператора", сключена между агенцията и "Евроинс" с покритие 1.4 млн. лв.

Според Закона за туризма обезщетението по застраховката трябва да бъде изплатено в срок до 15 дни, след като потребителят представи всички поискани от застрахователя документи. Затова от "Алфатур" съветват хората максимално бързо да обявят пред "Евроинс" сключените с тях договори, както и платежни документи като касови бележки, разписки, преводни нареждания през банка и др.

"Пътуванията на всички хора, които в момента се намират зад граница, са изцяло платени, поради което не съществува опасност от проблеми с полети за връщане или отказ за настаняване по хотели", твърдят още от "Алфатур". Оттам допълват, че относно предстоящите пътувания за периоди, различни от коледните и новогодишни празници, те ще се свържем поотделно по имейл с всеки, към когото са поели ангажимент, за да му дадат информация конкретно за неговия случай. Комуникацията с клиентите ще се осъществява на имейл: [email protected].

"Искрено съжаляваме и се извиняваме за дискомфорта, който причиняваме на своите клиенти. За 18 години работа като туристическа агенция сме предоставили качествени услуги на повече от 150 000 туристи. Винаги сме били стриктни и точни. Факт е, че през цялото това време нито веднъж не сме глобявани от Комисията за защита на потребителите за неизпълнение или за некачествено изпълнение на туристическите ни договори", коментират от агенцията.

Оттам твърдят, че са информирали за случая Националната агенция за приходите (НАП), Министерството на туризма и "Евроинс".

Застрахователят "Евроинс" обаче изрази съмнения, че фалитът може да е умишлен. От компанията посочиха, че изразяват "учудване за действията, предприети от туроператора" и смятат да сезират правоохранителните органи за "извършено престъпление и умишлен фалит на туристическа компания "Алфатур".

От "Евроинс" потвърдиха, че имат сключена застраховка "Отговорност на туроператора" с "Алфатур", която покрива вредите на потребителите при неплатежоспособност и несъстоятелност.

"Застраховката гарантира всички депозити и предплатени суми на клиентите на туроператора, за които не са предоставени туристически услуги, в резултат на което всички засегнати клиенти на "Алфатур" АД ще получат от "ЗД Евроинс" АД полагащото им се обезщетение", посочват от застрахователната компания.

Оттам твърдят, че във вторник са провели среща с туроператора, на която е станало ясно, че общият размер на всички депозити и предплатени суми на клиентите на туроператора, за които не са предоставени туристически услуги, е 716 853 лв. Сумата е разпределена между 281 договора с 571 потребители.

Необходимите документи, които потребителите трябва да представят в офис на "Евроинс", са уведомление за щета по образец на "Евроинс", а също и заверени за вярност с оригинала копия на договора с туроператора и разходните документи като фактури, касови бележки, квитанции, извлечения от банкови сметки и др. В случай на необходимост компанията си запазва правото да иска и други документи. Клиентите могат да пращат претенциите си, заедно с необходимите документи, и по имейл до "Евроинс", като повече информация има на сайта на компанията.

Хората обаче ще си получат парите със закъснение, защото според общите условия на застраховката, обезщетенията се изплащат след издаване на съдебното решение за обявяване на несъстоятелността. Именно за да не проваля почивките на клиентите на туроператора, "Евроинс" ще направи опит да ги прехвърли към други фирми, които да реализират туристическата услуга.

До момента държавните институции нямат реакция по изявленията за предполагаем умишлен фалит.

От Министерството на туризма коментираха, че са получили официално уведомление за откритото производство по несъстоятелност на "Алфатур", а също и на компаниите "Алфамарина БГ" и "Алфамарина", като последните две нямат сключени действащи договори с потребители. Министър Николина Ангелкова е провела среща с "Евроинс", на която туроператорът не е присъствал, въпреки че е бил поканен. В резултат от ведомството уверяват, че никой клиент няма да остане необезпечен.

"Министерството на туризма продължава да следи ситуацията и има готовност да реагира в случай на възникнали проблеми между клиентите и дружествата", допълниха оттам.

От Комисията за защита на потребителите посъветваха закупилите пакетни пътувания да се обърнат към застрахователя и да се въздържат от пътуване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #1

    Няма фалит, който да не е умишлен. Но пък и застрахователят знае, че в застрахователната дейност има и рискове.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.