Американският технологичен гигант "Амазон" (Amazon) си върна първото място като най-ценна марка в света въпреки спада на пазарната капитализация на компанията с 15 на сто през 2022 г. до 299.3 милиарда щатски долара. Това става ясно от последния доклад на консултантската фирма "Бранд Файненс" (Brand Finance), който прави каласация по пазарна капитализация на 500-те най-големи компании в света.
"Амазон" е загубил над 50 милиарда щатски долара през 2022 г., като рейтингът на компанията е намалял от AAA+ на AAA. Проучването показва, че удовлетвореността на клиентите от обслужването им от "Амазон" спада на фона на удължено време за доставки. Така потребителите са по-малко склонни да препоръчват услугите на компанията.
С прекратяване на ограниченията, свързани с пандемията от Covid-19, хората се завръщат към пазаруването "на живо", което намалява търсенето на онлайн търговците, сочи проучването.
Друга американска корпорация - технологичната "Епъл" (Apple), се нарежда на втора позиция като най-ценна марка в света. "Епъл" е оценена на 297.5 милиарда долара, което е понижение с 16 на сто спрямо година по-рано. По-ниската капитализация на компанията е свързана със спад в прогнозираните приходи, тъй като се очаква нарушените вериги за доставки на стоки и затегнатият пазар на труда да ограничат предлагането на хардуерните продукти на марката.
Трети американски гигант - "Гугъл" (Google) затваря топ три на най-скъпите брандове в света с пазарна капитализация от 281 милиарда долара.
"Технологичните марки по света са загубили значителна част от стойността си в отговор на променящите се модели на търсене. Инфлацията засегна компаниите в много сектори, но тъй като навиците на потребителите частично се връщат към моделите отпреди пандемията, търсенето на услуги на технологичните марки в голяма степен бе засегнато", коментира Дейвид Хей, председател и главен изпълнителен директор на "Бранд Файненс".
Нарушените вериги на доставки, недостигът на работна ръка и затрудненото финансиране оказаха своето въздействие върху компаниите, добави той.
В класацията намират място 48 технологични марки, с две по-малко миналогодишното издание, след като отпаднаха "Снапчат" (Snapchat) и "Туитър" (Twitter).
Други технологични компании, които са загубили от стойността си, са "Самсунг" (Samsung Group) (-7 на сто до 99.7 милиарда долара), "Алибаба" (Alibaba.com) (-56 на сто до 10 милиарда долара), "Фейсбук" (Facebook) (-42 на сто до 59 милиарда долара) и "УиЧат" (WeChat) (-19 на сто до 50.2 милиарда долара).
От друга страна "Инстаграм" (Instagram) (+42 на сто до 47.4 милиарда долара) и "ЛинктИн" (LinkedIn) (+49 на сто до 15.5 милиарда долара) са увеличили пазарната си капитализация.
Производителите на електрически автомобили "Тесла" (Tesla) (+44 на сто до 66.2 милиарда долара) и китайската БИД (BYD) (+57 на сто до 10.1 милиарда долара) значително са повишили стойността си, според авторите на класацията.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
0 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.