Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Амбиции за 1.4 млрд. лв. инвестиции в пътищата догодина

5 коментара

През следващата година в България ще бъдат изградени и ремонтирани пътища на обща стойност 1.4 млрд. лева. Това съобщи в петък председателят на Надзорния съвет на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) Иван Атанасов, който "преотстъпи" тази седмица поста изпълнителен директор на агенцията на инж. Янко Янков. Сметките им обаче може да излязат криви и отчайващото състояние на пътната ни мрежа може би няма да се подобри съществено догодина.

Единствените сигурни пари са 314 млн. лева, предвидени за агенцията в държавния бюджет 2009 г. Внушителна част от тях ще отиде за дострояване на магистрала "Тракия". Оставащият един милиард е под много голям въпрос.

Ръководството на НАПИ се надява да усвои 280 млн. лева по оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие". Брюксел обаче още не е вдигнал забраната пътната агенция да сключва договори по европейските програми, докато не се убеди, че системата функционира изрядно. Всички тръжни процедури – 21 по ОПРР и 2 по ОПТ, проведени от старото компрометирано ръководство на пътния фонд, бяха отменени и през следващата година ще се повторят.

Денонощен труд по магистрала “Люлин“

От Европа не са разрешили и възстановяване на междинните плащания по предприсъединителната програма ИСПА. По тази линия трябва да дойдат парите за магистрала "Люлин", чието строителство се забави с 5-6 месеца. Сега изпълнителят, турският консорциум "Мапа Ченгиз" работи денонощно и е наел няколко български подизпълнители, за да се спаси проекта и да го завърши в срок през 2010 г.

"Ако трябва да изграждаме "Люлин" с държавни пари, може и още десет години да чакаме, защото сега всички средства ще отиват за магистрала "Тракия".", каза Атанасов. Проектът за магистралата се финансира със 111.3 млн. евро европейски пари по програма ИСПА. През януари Главна дирекция "Регионално развитие" на ЕК ще проведе мониторингов комитет в пътната агенция и от оценката ѝ до голяма степен зависи дали европейските пари за пътища ще стигнат до страната ни.

Останалата част от "проектобюджета" от 1.4 млрд. лева на пътната агенция трябва да дойде по линия на програмите "Транзитни пътища" 4 и 5. Европейската инвестиционна банка отпуска общо 440 млн. евро за двете програми.

Повече от половината пътища са за ремонт

Над 60% от пътната мрежа в България се нуждае от реконструкция. От ръководството на НАПИ обясниха, че ако в продължение на 4-5 години ежегодно се инвестират 700-800 млн. лева и се ремонтират около 2400 км път, след тома ще се движим по нормални шосета. Държавни пари обаче традиционно не достигат, а с европейските правим гаф след гаф, заради което и стоят блокирани. За зимно поддържане пък всяка година са необходими между 25 и 30 млн. лева.

Неосигурено финансиране и нередовни конкурси са причината в последните дни на поста си като шеф на НАПИ Иван Атанасов да отмени 61 договора, сключени между областните пътни управления и фирми-изпълнителки. От ръководството обаче отказаха подробности за общата им стойност и обясниха, че става въпрос за дребни обществени поръчки за ремонт на малки отсечки.

Офертите за "Тракия" ясни до края на декември

Тази седмица се очакваше отварянето на ценовите оферти за отсечката Нова Загора-Ямбол от магистрала "Тракия", но в петък стана ясно, че тръжните комисии още не са готови с оценката на техническите предложения. Сумата за километър магистрално строителство, която искат кандидатите, ще стане ясна до края на декември, ангажираха се от НАПИ.

Това е и срокът, в който Надзорният съвет трябва да одобри новата методология, по която ще се провеждат търговете за обществени поръчки за пътно строителство, както и типовите договори, които ще се сключват с фирмите-изпълнителки. Те ще бъдат изготвени така, че победителите в конкурсите няма да могат да завишават в последствие цената на проектите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Учуден
    #6

    Като си спомня какъв яростен услужливец на Жан и Премянов беше този тарикат от село преди 11-12г,и как успя да се скрие 11-12години(с помощта пак на бати Краси Премяновия),и как му се усмихна пак щастието!...А Станишев СПИ,а Станишев не може да го ВИДИ!Ставаш ли,Станишев?!

  2. Колега
    #5

    Да бе,верно,той бързо стана шеф на приватизирания от Премянов(уж от Солвей-Белгия) "Соди"-Девня!Ама че мениджър!Но и какво да чакаме от днешните му работодатели?...

  3. Болярин
    #4

    Още един "наш другар", който обещава, ако не през 2010, то през 2018 година светло бъдеще на Княжево, покрай магистрала "Люлин". Наистина, магистрала "Тракия" е по-преоритетна пред съдбата на княжевци, а защо не и пред техния живот.

  4. Spartak
    #2

    sa gotovi za sadebno razsledvane. Nai-malko po 2 punkta - kade izcheznaha evroparite, t.e. v chii djobove otidoha i vtoro otgovornost za sprenite pari. A sled tova i moralen sad.

  5. Jurnalov
    #1

    Za nula vreme parite chte potanat.A patichtata -otnovo novi pari za remonti sled 2 godini.I taka dokato moje.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.