Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

АМБО преговаря с три български фирми за строежа на Бургас-Вльора

12 коментара

С ръководствата на три български фирми се е срещнала в края на миналата седмица техническата група за строежа на петролопровода Бургас-Вльора. Това съобщи в понеделник за Mediapool и Радио Нова Европа  Румен Николов, представител на АМВО за България.

Представители на американската компания Кей Би Ар, която е проектант и главен инженер на тръбопровода, на аржентинската Дикент – контрактор, и Уолш инвайроментал, която ще изготви доклада за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) и социалния ефект, са се срещнали с българските  “Газстоймонтаж”, “Химкомплект Инженеринг” и “Главболгарстрой”, които имат опит в изграждането на такъв вид съоръжения. "Газстроймонтаж" е единствената българска фирма, която разполага с оборудване за полагане на такъв диаметър (90 см) тръбопроводи, отбеляза Николов.

Чуждите фирма са представили своите изисквания към подизпълнителите и обема работа, която би им се възложила през следващите от 6 до 12 месеца.  Реалното копаене на първите траншеи за полагане и заваряване на  тръбите от съоръжението за пренос на нефт ще започне догодина през юни.    

Фактически работата по изпълнението на проекта е стартирала, отбеляза Румен Николов. Важното е, че АМБО вече разполага с т.нар. рисково финансиране, което е в размер на 15 млн. долара. През юни 2005 г. обаче започва нова оценка на стойността на проекта, чиято цена по данни от 2000 г. се изчисляваше на 1,2 млрд. долара, допълни представителят на АМБО. Ще се наложи увеличение на стойността на Бургас-Вльора заради поскъпването на металите, които са основна суровина за строежа на тръбопроводи, обясни той.

За да се компенсира оскъпяването, в момента се правят уточнения на трасето на петролопровода през Македония. То ще бъде с 60-70 км по-късо там, което ще доведе до икономии. Предвижда се също така да се използва паралелния газопровод в някои участъци на трасето Бургас-Вльора и помпите да се захранват с газови двигатели, вместо с електроенергия. Това също ще доведе до спестяване на средства при експлоатацията на съоръжението, но няма да компенсира напълно поскъпването на строежа, което ще е в рамките минимум на 20-24 процента от сегашната стойност, прогнозира Николов.

Очаква се през октомври 2005 г. да приключат окончателните сметки по финансирането, което ще позволи и сключването на договорите за акционерно участие в дружеството за управление на съоръжението. Вероятно още през месец май 75 на сто от дяловия капитал на дружеството да бъдат запълнени, каза Николов. Преговорите с двете български компании за акционерно участие  вървят паралелно с преоценяването на стойността на тръбопровода.

Ще бъде спазено екологичното законодателство на България и Европейския съюз при строежа на петролопровода, коментира Румен Николов опасенията на природозащитници, че тръбопроводът ще се отрази негативно на туризма в региона на Вльора и Бургас. Фирмите, които ще строят и които ще управляват тръбопровода, са изключително сериозни, за да не могат да си позволят компромиси в това отношение, заяви представителят на АМБО.

Обществеността в трите държави ще бъде запозната с нашите планове за тръбопровода, допълни той. Когато се говори за терминал в Черно море, става въпрос за складови резервоари, каквито “Петрол” например има навсякъде в страната. ОВОС-ът  ще бъде приключен за шест месеца, но по изрично настояване на Уолш ще се наблюдават процесите в трите държави в рамките на четирите годишни сезона, за да е ясен окончателният вид на екодоклада        

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #14

    Нефта на американските компании от Каспийско море в Черно може да се достави основно през СРС. Първия этап на СРС работи с пълна пара (27 млн. тона)и има сериозна проблеми с неговото расширение. Другите пътища от Каспий не са осигурени на 100%. А и прогнозите за нефтодобив в Каспийско море не са толкова оптимистични като от преди 5-6 години.

  2. 4i4o vi
    #13

    borka,ne si nayasno s neshtata. mai ne mojeshn da 4ete6 pravilno. nefta za vlora NE e ruski a na USA firmite ot kaspiiskia raion. prez turcia ste minava nefta ot azerbaidjan, a ot novorosiisk idva neft - amerikanski ot kazakhstan

  3. Борис
    #12

    1. Турския нефтодобив покрива 4% от нейните нужди. Останалото се внася. 2. Необходимо е строителство на нефтопровод по турска територия за да се достави нефт до АМБО или по някой друг начин. 3. Без конкретни гаранции за доставка на нефть международните финансови институции няма да гарантират отпускането на кредити. Те могат само да декларират тази възможност. Така че 900 млн. уж гарантирани пари са фикция. 4. Проекта минава по доста нестабилна страна Албания, което повишава политическите рискове

  4. Ататюрк
    #10

    - това е основата на Бургас - Вльора - всъщност Капакуле - Вльора.От Изтока през Турция - към Европа.

  5. Борис
    #9

    Бихте ли уточнили, кой гарантира нефта за Бургас-Вльора. Нито една руска нефтена компания не е гарантирала доставките за този проект.

  6. насран седераст
    #8

    всички концесии незабавно да се дадат на др. костов! вся власть дсб-большевикам!

  7. Vliora
    #7

    Tozi proekt e realen - imat i neft, i pari i politicheska podkrepa, dokato na Burgas-Alexandroupolis mu lipsvat parvite dve.

  8. Да
    #6

    ТОВА е в националния интерес на България!

  9. priytel
    #5

    Na vsichki beshe ysno che ste ima samo edin neftoprovod i tova ste e Burgas -Vliora.Vsichko drugo be fantaziy na g-nTsaptsarovski.

  10. www.sugarev.com
    #4

    www.sugarev.com

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.