Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Американската "Варок" пусна завод за авточасти край Димитровград

Премиерът вече иска високи доходи за българските работници

7 коментара
Американската "Варок" пусна завод за авточасти край Димитровград

Американската компания "Варок" откри завод за производство на фарове и мигачи край Димитровград. Инвестицията е 8 млн. лв. Това е първата от общо три производствени бази, които ще разкрие компанията в България.

"Искаме високи доходи, защото и квалификацията на нашите работници е достатъчно висока". Това заяви премиерът Бойко Борисов при откриването на новото производство на "Варок Лайтинг Системс" (Varroc Lighting Systems). Той отбеляза, че в момента има огромната нужда от работници в България, което ще доведе до "много по-високи заплати за тези, които имат квалификация", предаде правителствената информационна служба.

"Сами виждате как завод след завод се изгражда. Затова мога да кажа, че на такива инвеститори се радвам", каза още Борисов. През последните месеци други три компании обаче затвориха заводите си у нас по различни причини.

"Нашата експанзия в България ще ни осигури допълнителен капацитет за подпомагане на растежа ни в сегмента на малките осветителни тела за нашите европейски клиенти", каза Стефан Веди, президентът и изпълнителен директор на "Варок".

Турска инвестиция, която прерасна в американска

Изграждането на завода край Димитровград тръгна в началото като инвестиция на турската компания "Са-Ба Ендустрийел Юрюнлер Ималят Ве Тиджарет Аноним Ширкети" (Sa-ba Endustriyel Urunler Imalat ve Ticaret). В края на 2015 г. те регистрираха в Кърджали дъщерното си дружество "Са-Ба България" ЕООД.

Димитровград беше избран, заради магистрала "Марица", която дава възможност за бърза връзка с основната им производствена база в Истанбул и към европейските пазари.

Първоначално обявените планове предвиждаха заводът да заработи в началото на 2017 г., но сделка с американската компания "Варок" за придобиването на турската "Са-Ба" очевидно е забавило инвестицията в България. Сделката е финализирана през 2018 г., а в края на годината е направена промяна в името на българското дружество и в управлението му.

В момента компанията "Варок Лайтинг Системс България" се управлява от Стефан Веди, Скот Троухилю и Таруви Сринивасан, показва справка в Търговския регистър.

Заводът в Димитровград

Заводът в Димитровград е разположен на площ от 30 декара. Инвестицията към момента възлиза на 8 млн. лв. Плановете са да бъдат разкрити над 150 работни места.

Предприятието ще произвежда малки осветителни тела за автомобилната индустрия, като рефлектори и фарове за мъгла, стоп светлини, мигачи.

То ще бъде част от новосформираното подразделение на компанията за осветителни тела за малки и двуколесни превозни средства.

"Искам да поздравя инвеститорите, защото това е от много високотехнологичните предприятия и виждате, че тук всичко е роботизирано. Всичко, произведено тук, се изнася директно за Кьолн и тяхната амбиция е да назначат още 400 работници и в съседния празен терен да доразвият целия завод", каза Бойко Борисов.

Целта на "Варок" е оборот от 2 милиарда евро през 2021 г.

Регистрираната в САЩ компания "Варок" е водещ разработчик и производител на системи за външно осветление от следващо поколение и електроника за управление на превозни средства за автомобили и мотоциклети.

Седалището на компанията е в Плимут, щата Мичиган. Основана е Таран Джайн в Индия през 1990 г. В момента има 47 производствени предприятия в 17 страни на пет континета. За компанията работят над 7400 служители.

В края на миналата година "Варок" придоби турската "Са-Ба", създадена през 1976 г., която произвежда осветление за редица автомобилни гиганти, сред които Ford, Renault, Volkswagen и Aston Martin.

"С покупката на турската "Са-Ба" подчертахме нашата ангажираност за глобална експанзия на "Варок". Целта ни е да достигнем оборот от 2 милиарда евро до 2021 г.", каза Стефан Веди при финализирането на сделката.

Премиерът посети и завода на "Язаки"

След инвестицията на "Варок" премиерът посети и завода на японската компания "Язаки" в Димитровград.

Той произвежда електрически инсталации за вграждане в автомобили "Мерцедес" клас "А" и "B" на "Даймлер". Инвестицията е за 45.5 млн. лв.

Част от работещите са нискоквалифициран персонал, но ръководството на завода посочи, че до края на 2019 г. работните места за квалифицирани специалисти ще са над 2000.

Борисов: Сами виждате как завод след завод се изгражда

"Сами виждате как завод след завод се изгражда. Затова мога да кажа, че на такива инвеститори се радвам", каза Бойко Борисов.

Според него има много спекула на тема инвестиции. Въпреки че, последните предварителни данни на БНБ отчетоха спад на инвестициите с 40% през ноември 2018 г. на годишна база, Борисов припомни констатация на Американската търговската камара, че всъщност инвестициите са два пъти повече, отколкото ги отчита статистиката.

"Аз не повярвах, но Американската търговска камара го защити като теза и днешният завод е поредният, който го доказа", каза Борисов.

"Затова в момента имаме рекорден за всички времена на България брутен вътрешен продукт, който минава 116 милиарда", допълни той.

"Автомобилният сектор се превръща във водещ за страната. През 2018 г. бяха направени инвестиции за близо 200 млн. лева и открити 3200 нови работни места. Развитието е изключително положително и все по-динамично", допълни министърът на икономиката Емил Караниколов.

През миналата година по Закона за насърчаване на инвестициите са сертифицирани 28 проекта на обща стойност над 841 млн. лв. Очакванията са те да разкрият 2541 нови работни места, каза Караниколов.

"Полагаме усилия за създаване на благоприятна среда за развитие на тези процеси. Политиката на Министерство на икономиката е насочена към насърчаване създаването, развитието и внедряването на иновациите, към развитието на високотехнологични производства и интензивни на знание услуги с оглед изграждане на конкурентоспособна икономика", заяви още министърът на икономиката.

В заключение той увери, че Министерството на икономиката ще продължи да поставя сериозен акцент върху подобряване на бизнес средата в България и ще подкрепя и насърчава всички инициативи, които са в интерес на активизирането на сътрудничеството в областта на иновациите, научните изследвания и инвестициите.

Чужди инвеститори напускат България

Не на същото мнение обаче е бизнесът. Във вторник Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), които обединява четирите национално представени работодателски организации у нас - АИКБ, БСК, БТПП и КРИБ, остро разкритикува правителството. Според бизнеса държавата продължава да налага тежки регулации на бизнеса, държавната енергетика се управлява зле, данъчната и осигурителната тежест растат, а сивият сектор продължава да задушава пазара.

Чуждите търговски камари у нас най-често като проблем посочват липсата на стабилна правова система, резултати в борбата с корупцията и настояват за намаляване на бюрокрацията. Като основен проблем в последните години се очертава недостигът на работна ръка.

Междувременно две компании от автомобилната индустрия преди дни обявиха, че напускат страната. Първа това обяви белгийската "Малмар" (Маlmаr), която прави части за автобуси и камиони, а след нея и канадската "АЛС" (АLС) заяви, че затваря трите си завода у нас, поради липса на работници. Компанията е спeциaлизиpaнa в изpaбoтвaнeтo нa тaпицepии и aĸcecoapи зa aвтoмoбилнaтa индycтpия и имаше три завода – в Мусачево, Ихтиман и Благоевград, в които работеха около 1600 души. "Нестле" също обяви, че затваря завода си за сладолед във Варна и изнася производството си в Сърбия, заради по-добрите условия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  2. boriana
    #6
    Отговор на коментар #4

    Ами "Нестле" и те ли не намерили добри работници във Варна. Написаното по долу от ФР е в духа на пропагандата на Работническо дело.

  3. boriana
    #5

    А защо не го изградиха в Монтанско, Видинско където хората са най- бедни и където безработицата е най- висока. Това е грижа за хората.

  4. Филка Русофилка
    #4

    Инвecтитopи, кoитo ca дoшли c тpици мaймуни дa лoвят, ecтecтвeнo чe щe нaпуcкaт. Malmar нe „нaпуcкa“, a ce oткaзвa дa cтpoи гoлям зaвoд кpaй Плoвдив, зaщoтo paбoтницитe били „ниcкoквaлифициpaни“ и имaли „ниcкa пpoизвoдитeлнocт“!? Xaйдe бe, бaш в Плoвдив!? Пpeз 2016 нaexa eдин цex c нeизвecтeн бpoй paбoтници и инжeнepи c oбщa мeceчнa зaплaтa 10 xил.лв, a пpиxoдитe им бяxa caмo 140 xил.eвpo!? Зa cpaвнeниe, 1 зaeт в бългapcкия aвтoмoбилeн ceктop пpoизвeждa 120 xил.eвpo (6 млpд.eвpo oт 50 000 души).

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #3
  6. т€еритория на Мики Маус
    #2

    инвистициата е за 1/1000 от цената на Ф16!

  7. Лизи Гугуткова
    #1

    Простете ми... Имал съм москвич …. ,но за трабанта още съжалявам ,че го подарих на една КИНОПРОДУКЦИЯ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.