Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Американски сенатор иска спиране на сделката на Келнер за бТВ

8 коментара
Американски сенатор иска спиране на сделката на Келнер за бТВ

Американският сенатор Марко Рубио поиска спиране на сделката, чрез която PPF Group на чешкия милиардер Петр Келнер ще придобие мажоритарен дял в Central European Media Group Enterprises (CME), която притежава българската телевизия бТВ.

В писмо до администрацията на Тръмп сенаторът призовава да се направи цялостен преглед в контекста на последиците за националната сигурност на решението на AT&T да се раздели със своята компания. CME Group има дейност в Чехия, България, Румъния, Словакия и Словения с общо 97 милиона зрители и някои от най-гледаните новинарски програми в Централна и Източна Европа, посочва Рубио.

Републиканецът Марко Рубио е председател на Комисията за Китай в Конгреса на САЩ. Той е член на сенатската Комисия за международни отношения и разузнаване.

Според него компанията на Келнер и самият той били известни, че действат като "подставено лице на Китай в Чешката република" и че притежаваните от PPF телекомуникационни компании работят с Huawei Technologies за изграждане на 5G мрежи.

Коментар от AT&T засега няма, а от PPF казват, че сенаторът се позовава на "фалшива информация" от чешки политици. Компанията на Келневр не е съгласна с начина, по който в писмото е направена характеристика на пазара на CME. Що се отнася до технологиите и оборудването от Huawei, те са наследени при покупката на дейността на Telenor в района, допълват от инвестиционната група.

"PPF купува СМЕ в допълнение на телекомуникационния си бизнес и без никакви задни мисли. Като част от процеса за придобиване на СМЕ си сътрудничим с всички регулаторни власти и им предоставяме цялата необходима информация", коментира чешката група.

Компанията на Келнер казва, че ще се свърже със сенатора, за да му предостави "адекватна информация".

Кампанията в полза на Китай

В писмото си до Тръмп американският сенатор дава конкретен пример за действията на свързаните с Петр Келнер компании в Чехия. Той припомня, че една от фирмите в групата PPF е наела PR компания с цел "да манипулира чешкото обществено мнение с цел създаване на благосклонно отношение към Китай, а тази работа включва шпиониране на чешки политици, натиск срещу медиите да оттеглят статии с критики за Китай и създаване на института Sinoskop, за да произвежда пристрастни анализи и така да влияе на обществения дебат".

В края на декември миналата година излезе информация, че компанията Home Credit на Келнер, е финансирала кампания за подобряване на имиджа на Китай в Чехия, съобщи Euractiv. Агенция за връзки с обществеността, наета от компанията за кредити "Home Credit", е създала мрежа от политици, експерти и журналисти, които е трябвало да повлияят на чешкото общество в полза на Китай.

От изнесената информация става ясно, че не всички замесени са били наясно, че са част от тази прокитайска мрежа.

Документите на чешкото издание Aktuálně.cz (партньор на Euractiv – бел.ред.) показват, че Home Credit е наел PR агенцията C&B Reputation Management, за да разпространява положителна информация за Китай. Нейната задача е била да атакува критиците на китайския режим.

В случая бе замесен чешкият новинарски портал Info.cz, чийто изпълнителен директор Томаш Жирса е основният собственик на C&B Reputation Management. Жирса подаде оставка от поста си в Info.cz само няколко часа след публикацията на доклада. Info.cz стартира през 2016 г. и се нарича "консервативен портал".

Една от ключовите фигури в т.нар. "прокитайска мрежа" е чешкият експерт по Китай Вит Войта, който работи и като преводач на чешкия президент Милош Земан, известен с положителното си отношение към Китай. "Добрите отношения с Китай са от решаващо значение за бизнеса на Келнер", написа тогава Aktuálně.cz.

Преди пет години компанията Home Credit придоби лиценз, който ѝ позволява да предлага небанкови заеми в Китай. Home Credit отрича предполагаемото намерение да повлияе на общественото мнение в Чехия.

"Публикуваните документи очевидно са откраднати и евентуалната им модификация не може да бъде изключена", коментира Home Credit. Компанията призна само подкрепата си за уебсайт, наречен Sinoskop, основан от Вит Войта.

Призив за преглед на сделката

Сега Марк Рубио призовава Комисията за чуждестранни инвестиции в САЩ (CFIUS) да прегледа сделката, защото тя "подкопава интересите на САЩ в сферата на националната сигурност във връзка с Централна и Източна Европа, както и с Китай".

Той напомня, че около една трета от печалбите на PPF Group идват от Home Credit - компания за кредитиране на физически лица в Китай. "Този зависим от политическите процеси бизнес зависи от лицензите на небанково кредитиране, издадени от правителството в Пекин", пише още сенатор Марко Рубио.

През май 2019 г. администрацията на Тръмп включи Huawei в списък, забраняващ на американски компании да работят с тази компания, и настойчиво лобира пред правителствата на други държави да я изолират от конкурси за изграждане на мрежи за комуникации от ново поколение, макар тя да е световният лидер за такова оборудване.

Сделката на Келнер с AT&T е от октомври - около година, след като гигантът придоби CME чрез покупката на Time Warner срещу 1.1 млрд. долара и 575 млн. долара кредитна гаранция. Ако искането на Рубио бъде одобрено, смяната на собственика на СМЕ може да се отложи с месеци и години заради цялостно и задълбочено разследване.

PPF отговаря, че групата работи в Китай, но това по никакъв начин не предполага, че "гледа по различен начин на света". "Напротив, като хора, прекарали значителна част от живота си в тоталитарния комунизъм, ние дълбоко ценим свободата на словото", се казва в позицията на групата на Келнер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 20:03 на 04 април 2020 от автора.
    #8
  2. edin.drug
    #7

    Тончо, кака, дали на американците им "дреме за свободата" няма значение при положение, че китайски ПР-и купуват най-гледаната телевизия. Американците са наши съюзници и сигурността до голяма степен е обща. А китайците са комундери с много пари и нечисти амбиции.

  3. Коментарът е изтрит в 20:03 на 04 април 2020 от автора.
    #6
  4. ImBlack
    #5

    От трън на глог. Аз така или иначе по бТВ гледам само "120 минути". Ако го махнат, ще ги изтрия от списъка с програмите.

  5. Капитан
    #4

    Като гледам този е чешкия Николай Банев..

  6. Територия на Мики Маус
    #3
    Отговор на коментар #2

    не дей да ги будиш, че не само в България, ав цяла Източна Европа,няма нито един честно забогатял милиардер, дори милионер!

  7. Лизи Гугуткова
    #2

    ДАНС спинкаш ли...или чакаш нареждане от мафияТОЙ.

  8. Boriana
    #1

    А дано.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.