Американските авиокомпании ще получат федерална помощ от 3 милиарда долара

Двете камари на Конгреса на САЩ вчера постигнаха принципно съгласие за отпускане на федерална помощ от около 3 млрд. долара на американските авиокомпании, изпаднали във финансови затруднения, предаде Франс прес, като цитира председателя на Комисията по бюджета в Сената Том Стивънс.

Миналата седмица Камарата на представителите и Сенатът приеха по настояване на президента Буш допълнителни бюджетни средства в размер на почти 80 млрд. долара за финансиране на войната в Ирак и на първите дейности по възстановяването. В тази сума бе включена и помощ за авиокомпаниите.

Сенатът гласува за помощ от 3,5 млрд. долара за авиокомпаниите, а Камарата на представителите - за помощ от 3,2 млрд. долара. Окончателната сума от около 3 млрд. долара е компромисен вариант между двете предложения, като предстои да бъде одобрена от президента Джордж Буш.

Белият дом не настояваше никаква помощ за авиокомпаниите в искането си за допълнителните бюджетни средства за финансиране на войната, а също така определи като "прекалено големи" сумите, гласувани от двете камари на Конгреса.

Рейтинговата агенция Мууди'с Инвестъръс Сървис понижи дългосрочния кредитен рейтинг на три от най-големите американски авиокомпании, като се обоснова с повишения риск за притежателите на дълг поради спада на въздушния трафик, предаде АП.

Вчера Мууди'с понижи кредитните рейтинги на NWA Corp. и нейния филиал Нортуест Еърлайнс, на базираната в Хюстън Континентъл Еърлайнс, на базираната в Атланта Делта Еърлайнс, както и на ATA Holdings Inc. - компанията-майка на базираната в Индианаполис ATA Airlines, която е десетата по големина авиокомпания в САЩ.

От понижаването на рейтинга на Нортуест бяха засегнати около 5,9 млрд. дългови книжа на компанията, които вече имат рейтинг под инвестиционното равнище. Базираната в Игън, Минесота, авиокомпания Нортуест обяви миналата седмица, че през март трафикът ѝ е намалял с 6,4 процента на годишна база, като спадът след началото на войната в Ирак е бил с 11 на сто.

Мууди'с отбелязва, че в случая с Континентъл евентуален неуспех при подобряването на паричния поток през второто и третото тримесечия може да доведе до ограничена ликвидност и финансова нестабилност в края на годината и през първото тримесечие на 2004 г.

Рейтингът и на тази авиокомпания вече бе под инвестиционното равнище. За Делта специалистите на рейтинговата агенция отбелязват, че има най-високи разходи за пилотите в целия сектор и че е вероятно конкурентите на Делта да понижат разходите си за труд повече, отколкото тя. След атентатите на 11 септември 2001 г. водещите авиокомпании уволниха близо 100 000 свои служители.

По БТА

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?