Антикорупционният фонд иска от Сметната палата одита на "Автомагистрали"

Антикорупционният фонд иска от Сметната палата одита на "Автомагистрали"

Антикорупционният фонд (АКФ) съобщи, че е поискал от Сметната палата да му бъде представен проекта на доклада от проверката на дейността на държавната компания "Автомагистрали" по Закона з достъп до обществена информация.

Че документът е готов се разбра по време на изслушване на ръководството на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на компанията пред временната парламентарна комисия за ревизия на управлението на Бойко Борисов. Тогава депутатът от БСП Георги Свиленски цитира констатации от доклада на Сметната палата пред депутатите. Бившият регионален министър Петя Аврамова заяви, че не е запозната с документа и той не е представен в МРРБ.

Заради съмненията за заобикаляне на Закона за обществените поръчки, през декември 2020 г. 44-тото Народно събрание възложи на Сметната палата да извърши одит за съответствие и законосъобразност на поръчките към "Автомагистрали" за периода 2016 - 2020 г. Към момента проектът на одитния доклад е изготвен, но не е публикуван, тъй като тече процедура по размяна на становища след връчването му на изпълнителния директор на компанията Стоян Беличев, се казва в съобщението на Антикорупционния фонд.

В него е посочено, че заради липсата на действащ парламент, докладът едва ли ще бъде връчен преди август 2021 г. Заради високия обществен интерес Антикорупционният фонд го е изискал.

От 2018 г. до сега агенцията "Пътна инфраструктура" възложи на "Автомагистрали" обществени поръчки за строителство и поддръжка на пътища за над 4.5 млрд лева чрез т.нар. вътрешно възлагане. Това според Антикорупционния фонд е спорно прилагане на Закона за обществените поръчки.

Причината е, че държавната компания превъзлага значителна част от изпълнението на възложената му от АПИ работа на частни подизпълнители – познати големи имена в пътното строителство.

Голяма част от сумите към "Автомагистрали" са изплатени авансово. Според изнесените данни в парламентарната комисия става въпрос за над 1.2 млрд. лв.

От края на 2017 г. до момента изпълнителен директор на държавното дружество е Стоян Фьодоров Беличев. Той няма квалификация и управленски опит за управление на инфраструктурни проекти. Беличев е свързван с бизнеса на Гинка Върбакова, чието дружество "Риал Стейтс" ЕООД получи през 2008 г. "подарък" от община Пазарджик – недвижими имоти на стойност 1.6 млрд. лв. за строителство на най-големия фотоволтаичен парк на Балканите, който така и не беше построен, но общината не си потърси дължимата неустойка от 1 млн. лв. Договорът с община Пазарджик тогава е подписан лично от г-н Беличев, припомнят от Антикорупционния фонд.

Към края на 2020 г. "Автомагистрали" вече има четири договора с държавата за общо 4.6 млрд. лв. - два за строителство на 220 км от магистрала "Хемус" за 2.7 млрд. лв., един за укрепване на 74 свлачища за 570 млн. лв. и друг за разширение на 65 км от пътя Видин – Ботевград за 1.1 млрд.лв.

Всички тези договори са сключени чрез т.нар. "вътрешно възлагане", който допуска директно възлагане на поръчки на определена категория публични дружества, без прилагане на процедурите по Закона за обществените поръчки.

Подобно възлагане не е незаконно, стига изпълняващото публично дружество да има собствен капацитет за изпълнение на дейността и да не се налага да наема подизпълнители.

В редица медийни публикации, обаче се твърди, че "Автомагистрали" не разполагат с достатъчно техника и човешки ресурси и наемат такива от частни компании, а също и че превъзлагат значителна част от дейностите.

В редица случаи частните компании, с които се сключват договорите за наем на техника и служители или за доставки се избират по непубликувани критерии, напълно непрозрачно, без осигуряване на възможност за участие на конкурентни фирми и без контрол върху избора, посочват от Антикорупционния фонд.

Според организацията неспазването на принципите за конкуренция и прозрачност в крайна сметка е в ущърб на обществения интерес публичните средства да се харчат максимално ефективно и икономично, с оглед постигане на най-доброто качество на конкурентна пазарна цена.

От години самите договори на "Автомагистрали" и това на кого и за какво плаща са тайна. Всеки опит на обществото и медиите да се снабдят с информация за тях удря на камък, като дружеството мотивира отказите с клаузи за конфиденциалност в договорите ѝ с частните фирми.

Споделяне

Още от Бизнес