Антикорупционният фонд сезира прокуратурата за поръчка на Ангелкова

Министерството на туризма смята, че е спазило закона и обещава пълно съдействие

Сн. БГНЕС

Антикорупционният фонд е сезирал прокуратурата за обществена поръчка на Министерството на туризма за изработване на рекламни видеоклипове за 43 680 лева. Причината е, че има данни за сериозни процедурни нарушения, съобщиха от фонда.

От Министерството на туризма информираха, че поръчката за рекламните клипове е направена съгласно закона и обещаха пълно съдействие по случая.

Обществената поръчка е обявена на 21 юли, но документацията за участие в процедурата е публикувана на 24 юли, а срокът за подаване на офертите е бил до 17:30 часа на 28 юли.

Според Антикорупционния фонд това е едно от допуснатите нарушения. "Законът за обществени поръчки поставя императивно изискване за публикуване на техническите изисквания заедно с офертата, независимо че става дума за малка обществена поръчка с облекчен режим. В такъв случай възложителят е следвало да удължи срока, което не е било изпълнено", посочва правният анализ на Антикорупционния фонд.

В процедурата са участвали четирима участници. Това са "Ейч ди Ченъл" ООД, "Студио Бленд" ООД, "Саунд" ЕООД и ДЗЗД "Опознай България", в което са "Ес Ти Би Комюникейшънс" ЕООД и "Геском" ООД.

Трима от тях са отстранени от комисията на различни основания.

За изпълнител на поръчката е избрана "Студио Бленд" ООД с оферта от 43 680 лв. с ДДС (36 400 лв. без ДДС – само с 600 лв. по-ниска от прогнозната стойност). Собственици на компанията са Методи Евстатиев и Михаил Константинов.

Според антикорупционния фонд другото допуснато нарушение е, че комисията по избор на изпълнителя е била назначена със заповед на министъра на туризма Николина Ангелкова от 31 юли 2017 г. - три дни след изтичане на срока за подаване на оферти. Това става ясно от публикуваните протоколи в профила на купувача.

Сериозно процедурно нарушение има и в самия договор за възлагане на поръчката, тъй като не е налице изискваното от закона решение на самия министър за определяне на спечелилия изпълнител след проведената процедура.

Липсата на окончателно решение е сериозен пропуск, тъй като означава неприключена процедура по възлагане на поръчката, което от своя страна е задължително условие за подписване на договор, посочват от Антикорупционния фонд.

Решение на министъра за окончателен избор на изпълнител обаче липсва както като правно основание за подписания на 21 август 2017 г. договор, така и като задължителна публикация в профила на купувача в интернет.

"Сключване на договор без правно основание при изразходване на публични средства представлява безстопанственост", се казва в изпратеното до прокуратурата правно становище на фонда.

Съгласно подписания договор "Студио Бленд" ООД трябва да изработи серия рекламни клипове, които да представят туристическия потенциал на България. Те ще се пускат на международни туристически изложения и форуми. Срокът за направата на клиповете е 30 работни дни от датата на сключване на договора.

Обществената поръчка за изработване на рекламни видеоклипове, които да представят по най-добрия начин туристическия потенциал на България, е направена изцяло съгласно закона, спазени са всички срокове и процедури по чл. 20, ал. 3 от Закона за обществените поръчки. Това коментира министър Николина Ангелкова, съобщи пресцентърът на Министерството на туризма.

"България е правова държава, има компетентни органи, които при сигнал проверяват процедурата. Министерството на туризма ще им съдейства напълно за това с документи и експертизи", се казва още в съобщението.

Още от Бизнес